Venstre afviser genindførelse af gruppeprøver

Regeringen afskaffede gruppeprøven i 2005, og oppositionen har genfremsat et forslag om at genindføre den. Venstremedlemmet Birgitte Josefsens stemme er afgørende, og hun vil nu stemme imod, selvom hun tidligere har stemt for samme forslag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Venstres folketingsgruppe står sammen om at afvise beslutningsforslaget om at genindføre gruppeprøver og -eksamen. Forslaget om frihed til eksamensformer er stillet af politikere fra Socialdemokraterne, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Ny Alliance. Det var til førstebehandling i folketingssalen fredag. Tidligere har Birgitte Josefsen fra Venstre stemt for samme forslag, men nu er hun enig med resten af gruppen om at afvise det.

"Jeg har ikke skiftet mening, men jeg har respekt for det, der sker i Folketinget. Bertel Haarder har nedsat et udvalg, som skal se nærmere på forskellige eksamensformer, jeg har respekt for det arbejde og er åben for, hvad det finder ud af", siger Birgitte Josefsen til folkeskolen.dk

Fokus på problematikker

Hun pointerer, at hun dermed ikke har sagt, at hun er klar til at stemme for gruppeprøven igen, men at hun gerne sætter fokus på problematikkerne omkring eksamensformer.

"Ingenting er statisk. Jeg vil gerne vente til udvalgets arbejde er færdigt og kigge på, hvilke forslag, det kommer med. Det kan være, det kommer med endnu bedre forslag til nye eksamensformer, som vi slet ikke kender i dag", siger hun.

Arbejdsgruppens arbejde forventes færdigt i januar 2008, og formålet er at analysere, hvordan prøve- og eksamenssystemet kan forbedres.

Lærerstuderende vil have gruppeeksamen tilbage

På læreruddannelsen vil de studerende meget gerne have gruppeeksamen genindført, fordi lærers evne til at indgår i samarbejde med kolleger, elever og forældre er en essentiel del af lærerjobbet.

"Det er et fuldstændig misforstået syn på gruppeeksamen, at der skulle være tale om en eksamensform, hvor det ikke er muligt at bedømme den studerende individuelt, eller hvor det ikke er muligt for den enkelte studerende at levere den bedste præstation. Tværtimod oplever de lærerstuderende, at en gruppeeksamen styrker den enkelte studerendes

indsats, og at det naturligvis er muligt at bedømme de studerende individuelt. Skulle der være studerende i Danmark, der ikke har denne oplevelse, er det fordi, at undervisere og censorer ikke har gjort deres arbejde godt nok, og det er en helt anden diskussion", siger formand for Lærerstuderendes Landskreds, Kresten Bang Heinfelt i en pressemeddelelse.

Gruppeeksaminer fremmer samarbejdsevnen

Erhvervslivet efterspørger gode samarbejdsevner, og gruppearbejde og -eksamen kan udvikle sociale kompetence, mener Dansk Erhverv. Derfor anbefaler erhvervsorganisationen, at uddannelsesstederne selv får mulighed for at bestemme eksamens- og prøveformer.

"Som talerør for videnserviceerhvervene, der er den største private aftager af højtuddannet arbejdskraft, går vi ind for, at danske uddannelsesinstitutioner får mulighed for selv at bestemme, om de vil gøre brug af gruppeeksamener", siger forskningspolitisk chef Jannik Schack Linnemann fra Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Dansk Erhverv foreslår et kompromis, hvor der indføres et loft på brugen af gruppeeksaminer, så højst en tredjedel af uddannelsens eksaminer foregår i grupper.