Faglige foreninger kæmper for gruppeprøver

Fire faglige foreninger har sendt et brev til undervisningsminister Bertel Haarder, hvor de spørger til regeringsgrundlagets sætning, om at gruppeeksamener afskaffes. Vil det også gælde for afgangsprøverne i folkeskolen? spørger de.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foreningerne advarer imod afskaffelse af gruppeprøverne. Bag den fælles henvendelse står Matematiklærerforeningen, Biologforbundet, Geografforbundet samt Fysik- og kemilærerforeningen.

Hvis gruppeprøve afskaffes, vil det betyde, at den praktiske/mundtlige naturfagsprøve vil få et omfang på i alt 20 minutter inklusiv votering, oplyser foreningerne.

"Her skal eleven redegøre for, hvad han/hun har lært inden for de tre fag fysik/kemi, biologi og geografi gennem tre år. Det vil ikke levne tid til det praktiske arbejde, som er en lige så vigtig del af naturfagsundervisningen som det teoretiske. En sådan prøveform vil ikke afspejle den daglige undervisning. Desuden indeholder Fælles mål elementer, der kun kan evalueres ved den nuværende prøveform", står der i brevet.

Foreningerne fremhæver betydningen af at kunne samarbejde, og at den enkelte elev i dag har muligheden for at gå til prøve alene, hvis eleven ønsker det.

"Eleverne bliver ikke bedømt efter deres evne til at samarbejde, men samarbejdet giver eleverne mulighed for at vise deres evne til at argumentere og ræsonnere, og på den baggrund bliver den enkelte elev eksamineret og bedømt individuelt", skriver de.

De faglige foreninger henviser til, at gruppeprøven har været brugt med succes i mange år i fysik/kemi og senere i matematik.

"Vi har intet kendskab til nogen pædagogiske begrundelser for at afskaffe gruppeprøven, dette er en ren politisk beslutning", skriver foreningerne.

I brevet udtrykker de faglige foreninger glæde over at regeringen vil satse på folkeskolen, styrke lærernes efteruddannelse og satse på naturfagsområdet. Foreningerne stiller sig til rådighed, hvis regeringen ønsker at udvikle prøveformer, der understøtter en mere individuel evaluering af eleverne så vil de gerne inddrages. De skriver også, at mange andre landes undervisere indenfor naturfagsområdet har set med stor misundelse på den danske model, hvor eleven selv vælger gruppe- eller individuel prøve.