Enklere karaktergivning med ny skala

Det skulle gerne være lettere for lærerne at give karakterer med den ny skala, fortæller Skolestyrelsen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For anden gang i år skal lærerne give karakterer efter den nye karakterskala ved afgangsprøverne. Skalaen rummer både lettelser og et par frustrationer for lærerne.

»Det er blevet lettere nu at give karakter i det, man før kaldte middelområdet. Karakteren 7 rummer jo nu de tidligere karakterer 8, 9 og måske også lidt 7-tallet. Det vil sige, at hvor man før skulle bryde sin hjerne med de fine distinktioner mellem karaktererne, så er det nu et 7-tal«, forklarer pædagogisk konsulent i Skolestyrelsen Asger Hermansen.

Det er Anders Buhl fra Ny Vesterbro Skole i København, som i øjeblikket sidder og venter på danskopgaver fra den beskikkede censor, enig i.

»Det er grundlæggende blevet nemmere, fordi der er færre karakterer i spil. Hvor man før kunne sidde og vakle mellem 8 og 9, er det lettere nu, hvor man giver middelkarakteren 7. Men det betyder, at man skal ind og argumentere mere over for eleverne, for de kan ikke finde ud af, om 7 er tættest på 4 eller på 10«, siger han.

Rene Nielsen, som venter på matematikprøver på Holmagerskolen i Greve, kunne derimod bedre lide den gamle skala.

»Jeg synes, den er dårligere. Springene mellem 7 og 10 og 7 og 4 er for store. Der burde være mere midtimellem«.

Ikke godt at oversætte

De to lærere er enige om, at de har vænnet sig til at bruge den nye skala. Rene Nielsen, som har været lærer i snart 30 år, fortæller dog, at mange fortsat oversætter lidt fra den gamle skala.

Det er bestemt ikke nogen god idé, mener Asger Hermansen fra Skolestyrelsen.

»Med den gamle skala placerede man eleven i det øvre eller nedre område. I dag skal eleven starte på 12, når han eller hun kommer ind ad døren, og derfra ser man så på fejl eller mangler i forhold til fagets mål«.