”Mange af eleverne har tilkendegivet for mig, at de synes, det har været rart at være oppe til eksamen i madkundskab", siger Lene Juul Hansen.

Lærer har haft elever til madkundskabsprøve siden 2011

Madkundskabslærer Lene Juul Hansen har haft elever til frivillig prøve i madkundskab siden 2011. Erfaringen er, at prøven giver eleverne en god oplevelse og mod på flere prøver.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Munkebo Skole i Kerteminde har elever, som har valgt madkundskab som valgfag kunne gå til en frivillig prøve siden 2011. Hvert år har seks - syv af Lene Juul Hansens elever gennemført madkundskabsprøven.

Hendes erfaringer med at lade eleverne gå op til prøven har været gode, og hun glæder sig til, at skulle føre sin 8. klasse op til den første obligatoriske prøve til sommer.

"Der har været nogle år, hvor nogle har sprunget fra. Men der er har hvert år været fem til syv elever, som har gennemført, og de har fået karakteren på deres eksamensbevis. Det har været alt fra 12-talspiger til specialklasseelever, som har valgt den frivillige prøve", siger Lene Juul Hansen. 

Lempelser i årets prøver hjælper ikke valgfagene 

Erfaringer fra frivillig prøve kan bruges

Prøven er næsten identisk med den, som eleverne nu skal op i som obligatorisk afgangsprøve, siger Lene Juul Hansen.

"Der er faktisk ingen forskel. Hvis man går ind og ser på bekendtgørelsen, så er det også det samme, man skal. Jeg har også været ude som censor til andres frivillige prøver. Til sommer skal jeg være beskikket censor i madkundskab for 8. og 9. klasse. Det glæder jeg mig meget til".

Hun synes, at madkundskabsprøven er en god begynderprøve for eleverne.

"Det jeg godt kan lide ved prøven er, at det ikke kun er teoretisk del, men også en praktisk del, hvor de kan vise et håndværk", siger hun.

Faglige foreninger i fælles udmelding til ministeren: Lad skolerne selv bestemme 

Når eleverne har trukket deres opgaver, har de 5 hverdage til at forberede sig i, inden de skal op til afgangsprøven.

"Her kan forældrene godt blive lidt trætte af at få den samme mad en hel uge. Da eleverne øver og planlægger deres udførelse af eksamen hjemme", siger hun.

"Det betyder noget for eleverne at kunne teorien ordentlig til eksamen. Men inden de når til den teoretiske del får de snakket med censor, som går rundt med mig. Det er afslappende at arbejde og først bagefter tænke på, hvad de skal op til i teoridelen. De ser censor i et andet lys, end en der skal vurdere deres faglige kunnen. De snakker med censor og har lidt overskud til at joke".

Gennem årene har hun fået mange positive tilbagemeldinger fra elever, der har været til den frivillige prøve.

"Mange af eleverne har tilkendegivet for mig, at de synes, det har været rart at være oppe til eksamen i madkundskab. Når de så skulle op i 9. klasse, havde de en fornemmelse af, hvad det vil sige at gå til en mundtlig prøve".

Madkundskabslærer: Gennemfør afgangsprøven - det er en stor fornøjelse 

Virtuel madkundskab har virket

Hun føler selv, at hun er nået godt gennem pensum på trods af coronaudfordringer, men hun ved også, at ikke alle lærere har fået lov til at gennemføre så mange lektioner, som hun har.

"Mange lærere føler måske ikke, at de er klædt på til eksamen. Jeg kan godt se, at dem, der ikke har haft ret mange undervisningstimer er udfordrede. Jeg er ikke udfordret på samme måde. Sidste år, da mine elever var sendt hjem, havde vi madkundskab på nettet. Så bagte vi boller, lavede suppe og havde teori sammen online med kameraet tændt".

Hun har også måtte dele eleverne op og undervise dem i stamklasser, da madkundskabsholdet kom fra to forskellige klasser.

"Hver anden uge havde de teori, og hver anden uge havde de praksis. Så var der opgaver og forberedelse til dem, som havde teori, og jeg kunne undervise de andre. Så på den måde synes jeg ikke, mine elever er gået glip af noget", siger Lene Juul Hansen.

Hun underviser i madkundskab i tre 5. klasser, og i 7. og 8. klasse. Hun kan mærke at det nye toårige valgfag med obligatorisk afgangsprøve har gavnet elevernes motivation for faget.

"Jeg elsker det. Det er noget af det fedeste. De kan så meget selv. Tidligere valgte de bare et valgfag, fordi det var et ud af fem-seks muligheder. Nogle hoppede fra. I dag vælger de det, med bevidstheden om, at de skal til eksamen. Det betyder meget".

Massivt pres på minister for at skære i antallet af prøver til sommer