"Det er bekymrende, at de skriftlige prøver fremover skal foregå på en hjemmeside. Hvad hvis der kommer et nedbrud?" spørger viceskoleleder Malte von Sehested.Foto: Leif Harboe, Flickr
Viceskoleleder: Ministeriets nye skriftlige prøver er oldnordiske – og de indebærer stribevis af risici
Det er bekymrende, at Undervisningsministeriet indfører et værktøj, som eleverne ikke arbejder med til dagligt. Nu skal de lære endnu et testværktøj, som de kun skal bruge for at blive testet, skriver viceskoleleder Malte von Sehested.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Annonce:
"Den der ager med stude kommer også
frem" siger et gammelt dansk ordsprog, men det, som Undervisningsministeriet
er kommet frem til i forhold til de skriftlige prøver i engelsk, tysk og fransk
er som at køre oksekærre i en tid med elbiler.
Sidste år var den store udfordring ved de
skriftlige prøver ikke fremkomsten af kunstig intelligens, men derimod stave-
og grammatikkontrollen i de mest udbredte tekstbehandlingsprogrammer fra
Microsoft og Google. Det blev nemlig præciseret, at man slet ikke må bruge
disse værktøjer, når man skal til prøve. Dette afstedkom en debat, som der var
flere artikler om i blandt andet fagbladet Folkeskolen.
Det er et problem, at man ikke har lavet prøver,
der følger med tiden og ligner den måde, som eleverne i fagene rent faktisk
arbejder på. Man var åbenbart blevet overrasket over, at eleverne ikke bare
bruger computeren som skrivemaskine, men udnytter de muligheder, den giver.
Muligheder, som langt de fleste også bruger efter skolen - både når de skriver
på dansk og på fremmedsprog. Det har så sendt ministeriet i tænkeboks. Her
forventede jeg, at det betød, at de ville opdatere prøverne, så de blev mere
tidssvarende, men i stedet har man i al sin visdom fundet en teknisk løsning.
Ny teknisk løsning vækker bekymring
Annonce:
Allerede fra prøverne til sommer kan man teste den
nye løsning, som så bliver obligatorisk fra 2025: I stedet for at skrive i et
tekstbehandlingsprogram skal eleverne fremover skrive på en særlig hjemmeside.
En tekstboks, der ikke vil have stave- og grammatikkontrol og samtidig også
blokerer for at indsætte tekst, så man heller ikke kan snyde ved at bruge
Google Translate, ChatGPT eller andre værktøjer til at løse opgaverne og så
bare kopiere det ind i afleveringen. Efterfølgende kan man så gemme sine indtastninger
som pdf, der så skal afleveres.
Det nye tekstfelt skal bruges i stedet for de
tekstbehandlingsprogrammer almindelige mennesker bruger - herunder eleverne når
de arbejder med skriftlighed i fremmedsprogene - men altså ikke til prøverne.
Det bliver spændende at se den tekniske løsning,
og om den rent faktisk virker (jeg har altid stavekontrol - også når jeg
skriver i bokse på nettet, hvilket man kan få med forskellige plugins til
browseren), men mest er jeg bekymret:
1. Det er
bekymrende, at man indfører et værktøj, som eleverne ikke arbejder med til
dagligt. Nu skal de altså lære endnu et testværktøj, som de kun skal bruge for
at blive testet.
Annonce:
2. Det er
bekymrende, at det foregår på en hjemmeside. Hvad hvis der kommer nedbrud på
nettet eller er problemer med siden? Det vil jo ikke være første gang i
prøvehistorien.
3. Mest bekymrende
er det dog, at løsningen på, at der findes stave- og grammatikkontrol, ikke er
at lave tidssvarende prøver, men i stedet indføre systemer, der skal sikre, vi
ikke bruger nye teknologier. Det er desværre ikke noget, der gør, at man har de
store forhåbninger til de stadig forsinkede anbefalinger fra
ekspertgruppen om ChatGPT.
For at vende tilbage til okserne: Det svarer til,
at vi har en landbrugsskole, hvor vi uddanner fremtidens landmænd til at pløje
med traktorer, men lader dem gå til prøve med en gammel ard.