Hvordan hjælper vi elever bedre igennem udskolingen, så de ikke føler sig udskilt og stigmatiseret?
Det store fokus på test, prøver, karakterer og uddannelsesparathed i udskolingen risikerer at øge uligheden blandt eleverne, selv om intentionen er det stik modsatte. Sådan lyder en af de vigtigste konklusioner i en ph.d.-afhandling af Gry Tybjerg, forsker ved Center for Anvendt Velfærdsforskning på UCL.
Det er mere end 20 år siden, at Gry
Tybjerg gik i 8.-9. klasse. Men for nogle år siden besluttede hun sig for at
tage turen én gang til. Hun mødte bogstaveligt talt ind i en 8. klasse i en
landsbyskole en morgen og satte sig blandt eleverne.
Annonce:
Formålet
var ikke at genopdage ligningers logik eller lære om demokrati og den kolde
krig på ny. Gry Tybjerg, der er lektor og ph.d. ved Center for Anvendt
Velfærdsforskning på UCL, arbejdede på en ph.d. om, hvordan det er at gå i
udskolingen i dag – set fra elevernes perspektiv.
Gennem
to år fulgte hun derfor dagligdagen blandt eleverne i tre forskellige
8.-9.-klasser. Hvad enten de havde matematik eller engelsk, var i Netto eller
spillede fodbold i frikvartererne.
Ønsket
om at se hverdagen gennem udskolingselevernes øjne bundede i en meget personlig
oplevelse, fortæller hun:
6 pointer om unge i udskolingen
1. Hav mindre fokus på karakterer,
prøver, test og uddannelsesparathed i undervisningen og i det hele taget.
2. Drop prøveformen, hvor eleverne
skal op i alle fag, og erstat det med standpunktskarakterer eller et
afgangsbevis baseret på indsatsen hele året.
3. Sæt større fokus på
fællesskabet, og knyt det faglige og det sociale mere sammen gennem
aktiviteter, der styrker begge dele.
4. Skab bedre betingelser for, at
de professionelle kan samarbejde med hinanden om at skabe samarbejdsmuligheder
for de unge.
5. Gør de unge til demokratiske "medlærere"
i et samarbejde om et indhold i udskolingen, der er meningsfyldt – også fra de
unges perspektiv.
6. Skab rum for og prioriter et
bedre samarbejde mellem vejledere og lærere om udvikling af læreprocesser, der
retter sig mod livs- og karrieremuligheder vendt mod den verden, de unge skal
ud at deltage i.
”Min
søn, der dengang gik i 8. klasse, kom en dag hjem og fortalte mig, at nu var
han ’ubrugelig for samfundet’. Det var de ord, han brugte om at være blevet
vurderet ikkeuddannelsesparat. Det slog ham helt ud, og han havde fravær i
flere dage. Jeg blev så indigneret, vred og ked af det. Ikke på ham,
selvfølgelig, og heller ikke på hans lærere. Alle gør jo deres pligt. Men på os
som samfund”, siger Gry Tybjerg og tilføjer, at hendes søn blev vurderet
uddannelsesparat året efter, men oplevelsen havde ifølge hende ikke gjort noget
som helst godt for ham.
Annonce:
”Jeg
tænkte derfor, at der er et eller andet her, vi ikke har forstået godt nok, i
forhold til hvordan vi hjælper unge på vej”, siger hun og peger på, at vi trods
en ihærdig indsats stadig har omkring 43.000 unge, der står uden for uddannelse
og arbejde i dag.
”Så
vi har jo ikke knækket den kode”.
Unge bliver usikre
Koden kan hun måske
være med til at knække med sin ph.d., der bærer titlen ”Unge og ulige
deltagerbetingelser i udskolingen”, som hun forsvarede sidste år.
Annonce:
En af de
vigtigste pointer i afhandlingen er, at den indsats, der gennem en årrække har
haft til formål at få flere unge i uddannelse og herigennem reducere social
ulighed, kan risikere at bidrage til øget ulighed. En konklusion, der
overraskede Gry Tybjerg selv, på trods af at hun kender skolen bedre end de
fleste med en baggrund som elev, lærer, forælder, skolebestyrelsesmedlem,
skoleleder og i dag underviser på læreruddannelsen og skoleforsker.
”Så
kan man godt komme til at tro, at man ved det hele eller kan læse sig til det.
Men der var faktisk rigtig mange ting, der overraskede mig, da jeg så det
gennem elevernes øjne. Allermest blev jeg slået af, at man næsten konstant,
både i fagene og i frikvartererne, mærker det her ’parathedsfokus’, som handler
om, at eleverne skal blive parate til at komme videre i uddannelsessystemet”,
siger Gry Tybjerg og uddyber:
”Som
samfund har vi installeret rigtig mange interventioner, der understøtter den
ambition. Måske særligt ud fra en kompenserende tankegang om, at hvis vi
tidligt kan pege dem ud, der ikke er uddannelsesparate, eller dem, der ikke har
en klar uddannelsesforestilling eller -plan, så kan vi skabe nogle forløb, hvor
vi kan give dem noget ekstra, så de bliver uddannelsesparate. Det er jo en
rigtig god tanke, der spiller sammen med hele vores fokus på tidlig indsats og
forebyggelse. Men nogle gange kan det have nogle utilsigtede konsekvenser”.
Og det var, præcis
hvad Gry Tybjerg oplevede under sit feltarbejde:
Annonce:
”Når
man ser det fra de unges perspektiv, er det ikke altid så virksomt. Hvis de for
eksempel skal have særlige forløb eller specialundervisning eller skal til
mange møder, fordi de er blevet udpeget som nogle, der skal have ekstra hjælp,
føler de sig snarere udskilt og stigmatiseret, og de bliver også valgt fra af
de andre til for eksempel gruppearbejde”, siger Gry Tybjerg.
Hun
oplever, at parathedsopgaven, som hun kalder det, fylder hos alle, og at det er
noget, som man taler rigtig meget om.
”Lærerne
siger for eksempel ofte, at ’det her skal I bruge til eksamen’, og de oplever
et stort pres for at få alle unge igennem, så der er rigtig meget teaching to
the test. Det gør, at det hele tiden ligger som en understrøm, at det her skal
vi måles og vejes på. Og det skaber en usikkerhed, som vokser støt gennem
udskolingen, hos de unge”.
Fællesskabet lider
Annonce:
I sin ph.d. påpeger
forskeren, at det store fokus på uddannelsesparathed, test, prøver og
karakterer sker på bekostning af fællesskabet, som er det, de unge i
virkeligheden er allermest optaget af og har brug for.
Og det er i det
krydsfelt, uligheden kan opstå.
”Det
er vigtigt for at forstå, hvorfor nogle unge falder igennem. Det er ikke kun,
fordi der er en parathedsopgave. Den er ikke ulighedsskabende i sig selv, men
den kan blive ulighedsskabende, hvis det samtidig er svært at være med og
bidrage, og hvis man ikke bliver anerkendt som legitim deltager”, siger Gry
Tybjerg.
Hun
understreger, at hvis de unge skal lykkes med at udvikle ungelivet, skal de
have lov til at prøve sig selv af sammen med andre og få forskellige nye
aktiviteter i livet til at hænge sammen, men det kan være svært på grund af de
strukturer, der præger skolen i udskolingsårene.
På
forsiden af sin ph.d.-afhandling har hun valgt at vise et billede af en
ældgammel, slidt sofa, fordi hun synes, at ”den er en god indikator på, hvor de
unge er henne i fællesskaberne”, som hun siger.
”Har
man lov til at sidde i midten? Sidder man ude i kanten? Eller står man og
kigger ind fra sidelinjen? De unges positioner skifter hele tiden, og det gør
usikkerheden også”, siger Gry Tybjerg, der i sit feltstudie også bemærkede, at
folkeskolens ældste elever samtidig har rigtig meget brug for hinanden.
Om forskeren
Gry Tybjerg er lektor og ph.d. ved Center for Anvendt Velfærdsforskning,
programmet Inklusion og hverdagsliv, på læreruddannelsen på UCL Odense. Hun har
en baggrund som lærer og er cand.pæd. i pædagogisk psykologi.
Gry Tybjerg er
optaget af at undersøge – fra et ungeperspektiv – hvordan børn og unge opnår
indflydelse på eget og fælles liv i skolen, og hvordan professionelle i
samarbejde med børn og unge kan udvikle inkluderende læringsfællesskaber og
skabe meningsfulde overgange fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Hun deltager
p.t. i tre forskningsprojekter på området: ”Deltagelse og situeret ulighed i
børnelivets institutioner” (2023-2026), ”Fællesskabende skolepraksis”
(2023-2025) og ”Nye relationelle horisonter for institutionsanbragte børn og
unge – Ensomhed og tilhør” (2024-2027).
”De
er sådan nogle atomer, der prøver at finde sammen. De siger det endda: ’Vi har
brug for hinanden for at blive os selv’. Og de kæmper en kamp for at være
sammen. De prøver faktisk også at hjælpe hinanden, selvom de også vælger
hinanden fra. Det er enormt dobbelt og meget konfliktfyldt for dem”.
Halvdelen
af hendes ph.d. handler om den metode, hun har anvendt, og de etiske dilemmaer
og muligheder, den rummer. Det tog tid at vinde de unges tillid og få dyb
indsigt i deres liv, samtidig med at hun som forsker også skulle have en
relation til de voksne.
Derfor indgik Gry Tybjerg fra start en meget klar
aftale med personalet om, at hun ikke ville videregive oplysninger om og fra de
unge, medmindre det lå inden for underretningspligten.
Alt er socialt
Under feltarbejdet i
udskolingsklasserne fyldte uddannelsesparathedsvurderingen (UPV’en) en del.
Herunder at eleverne kunne blive erklæret ”ikkeuddannelsesparate”. Den praksis
blev afskaffet 1. oktober 2022, og fra skoleåret 2024/25 er det slut med hele uddannelsesparathedsvurderingen.
I stedet vil det alene være de gældende karakterkrav, der bliver en del af
optagelseskravene på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne.
Ifølge folkeskoleforliget, som blev indgået sidst
i marts, fjernes nogle af udtræksprøverne og de skriftlige eksaminer. Derudover
skrues der op for praktiske og kreative fag, og elever i 8. og 9. klasse skal
have mulighed for at gå i juniormesterlære i en virksomhed en til to
dage om ugen, som afsluttes med en særskilt afgangsprøve, der kan give adgang
til erhvervsuddannelser, men ikke til de gymnasiale uddannelser. Desuden
genindføres den obligatoriske erhvervspraktik.
Gry Tybjerg mener, det er
skridt i den rigtige retning, men der er stadig et pres på de unge:
“Fra
et ungeperspektiv er det bestemt gode takter med mere praktisk og kreativ
undervisning og erhvervspraktik. Ligeledes er det positivt, at flere prøver
ryger ud løbende. Men jeg tror ikke, at tiltagene nødvendigvis tager et
parathedsfokus væk, for der er stadig adgangsgivende karakterer til
ungdomsuddannelserne”.
Hvis du vil vide mere
Gry Tybjergs
ph.d.-afhandling ”Unge og ulige deltagerbetingelser i udskolingen” er
udarbejdet under ph.d.-programmet Hverdagslivets Socialpsykologi, Institut for
Mennesker og Psykologi på Roskilde Universitet.
Gry Tybjerg har
igennem to år fulgt tre udskolingsklasser, henholdsvis en 8. og en 9. klasse,
hvor 8.-klassen blev fulgt ind i 9. og her blev lagt sammen med en anden
klasse, så den udgjorde en ny klassesammenhæng. Ud over omfattende
deltagerobservationer rummer feltarbejdet "ungemøder", fokuserede
samtaler (interview) og mere uformelle samtaler med både unge og
professionelle.
”Jeg
er også skeptisk over for juniormesterlære. Det, jeg ser, er som nævnt, at de
unge gerne vil høre til og være en del af fællesskabet med de andre, og det
bliver svært, når man er væk og på ’et andet hold’. Jeg undrer mig over,
hvorfor skolen ikke i sig selv kan tilbyde aktiviteter, som flere kan koble sig
på. Det almendannende i bred forstand må også byde ind med praktiske
aktiviteter uadskilleligt fra det mere boglige. Hvorfor tænkes en mangfoldig
enhedsskole – folkets skole – ikke bredere i stedet?”
Gry
Tybjerg anbefaler, at man helt lader afgangsprøverne erstatte af
standpunktskarakterer, som mange fik under corona, eller af et afgangsbevis
baseret på elevens indsats hele året. Og så skal der meget mere fokus på de
unges fællesskaber.
”Jeg
oplever faktisk, at lærere i udskolingen arbejder med det hele tiden og prøver
at skabe gode gruppedynamikker og nye undervisningsmuligheder, men de er også
pressede. Og de bliver bedømt på, om de får alle de unge igennem, så det er et
helt andet vilkår at være lærer i udskolingen end på mellemtrinnet og i
indskolingen”, siger hun og fortsætter:
”Når
jeg besøger skoler, ser jeg også rigtig mange trivselsinitiativer, hvor man
tager på fisketur eller laver bål. Det er rigtig fint, men måske skal man tænke
det mere sammen. Hvordan kan der også være læring i, at man tager ud at fiske?
Hvordan arbejder man også med trivsel, når man har matematik? Jeg synes, at vi
i skoleverdenen har en tendens til at adskille det faglige og det sociale, men
når man ser det fra de unges perspektiv, så er alting altid socialt. De er hele
tiden i gang med at relatere sig til hinanden og lære af hinanden. Så måske
handler det i virkeligheden om at forbinde tingene noget mere, så vi tilgår det
faglige gennem det sociale”, siger forskeren, der synes, at det er, som om man
i udskolingen har fjernet alt det, som skolen skal være – og langt hen ad vejen
er i indskolingen og på mellemtrinnet:
”Almendannende og personligt udviklende. Et fællesskabsrum. Repræsentativ. Vi
vil rigtig gerne have unge, der kommer ud og kan tænke innovativt og løse vores
klimakrise og samarbejde på tværs og er nysgerrige og så videre, og så
indskrænker man det hele, når de kommer i udskolingen”.