Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Aflyste digitale prøver betyder ekstra rettearbejde
Folkeskolen.dk har samlet en række af læsernes kritikpunkter og spurgt kontorchef Rasmus Vanggaard på Kontor for Prøver, Eksamen og Test ind til dem. For det første ændringen af omsætningstabellen for læseprøven, hvor der først lå én version af omsætningstabellen på uvm.dk og dernæst en ny, hvor der kun kræves 19 point ud af 50 point for et 2-tal.
Handler det om, at flere skal bestå prøven, så de kan optages på en erhvervsuddannelse?
"Nej", understreger Rasmus Vanggaard, og fortæller, at ministeriet simplethen ved en fejl havde lagt en forkert version af tabellen på nettet et par dage. Det skal helt generelt færre point til i år hele vejen gennem skalaen som et symptom på, at læseprøven har haft en højere sværhedsgrad.
"Det er Opgavekommissionen der, helt som normalt, fastlægger omsætningstabellen ud fra de første prøver, der er rettet eller censureret - afhængig af prøvens sværhedsgrad", siger Rasmus Vanggaard og understreger, at målet er, at den samme præstation skal give den samme karakter som i tidligere læseprøver, og at der er ændringer i alle pointene i omsætningstabellen.
Skal rette før læseferien
En lærer, Anne Mette Thode, fortalte forleden i en kommentar på folkeskolen.dk, at hun først lige havde fået sine elevers skriftlig fremstilling-stile. På grund af de nye regler, hvor dansk- og matematikkarakteren har betydning for elevernes optagelse på erhvervsskoler, er det meningen, at hun skal sende sine karakterer videre til censor allerede 1. juni:
"1. juni på en grundskole er den allerførste dag, hvor 9. klasselærere måske har huller i skemaet grundet afgangsprøveelevernes læseferie", skriver hun og kan slet ikke se, hvordan hun eller andre lærere skal kunne overholde den deadline samtidig med 26 lektioner om ugen og forberedelse af de mundtlige prøver.
Rasmus Vanggaard kan ikke blande sig i understreger, at planlægningen af lærernes arbejdstid ikke ligger hos ministeriet. Men han understreger, at lærer og censor kan aftale sig frem til andre frister inden for den endelige slutfrist 12. juni, der blev meldt ud i februar.
Censorfordeling forsinket før næste uges afgangsprøver
Men det har vel været svært, når censorlister har været forsinkede, så lærer og censor ikke har vidst, hvem hinanden var?
"Det er rigtigt, at det hos nogen har givet mindre tid, og det er selvfølgelig rigtig ærgerligt", medgiver Rasmus Vanggaard.
En anden lærer fortæller, at hun sad i kø i ministeriets prøve-hotline på grund af problemer med færdighedsprøven i matematik.
"Da jeg endelig komme igennem til køen, var jeg nummer 10. Efter 27 minutter var jeg nummer to. Og prøven var slut. Så meget for dén hjælp..."
Rasmus Vanggaard bekræfter, at der var rigtig meget tryk på telefonerne under årets prøver - både supporthotlinen til de digitale prøver og prøvekontorets egen hotline. Og han opfordrer til, at man sender en mail, hvis det brænder på, og skriver i emnefeltet, at man har et akut problem.
"I telefonkøen går det efter tur - men ikke efter vigtighed. På mail har vi bedre mulighed for med det samme at vurdere hvor der er problemer med den prøve som er i gang, og hvor der er spørgsmål af mere generel karakter. Og så skal vi selvfølgelig se på, om der er brug for endnu flere til at passe telefonerne næste år".
Lånte prøver på naboskolen
Udsendelsen af både det netbaserede og det papirbaserede opgavehæfte til skriftlig fremstilling har også været forsinket i år. På Tine Schrolls skole nåede opgaverne aldrig frem. "Vi forsøgte at komme igennem til STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, red.) uden held, og det endte med, at vi måtte låne opgaver fra en anden skole. Heldigt".
Rasmus Vanggaard bekræfter, at der var forsinkelser. Styrelsen skrev til skolerne, at hvis de ikke havde modtaget materialerne dagen før prøven, skulle de maile til fp@ktst.dk og skrive "Mangler prøver til i morgen". Så ville de få prøvehæfterne elektronisk.
"Men jeg ved, at der var enkelte skoler, som på grund af nogle spamfilterproblemer, ikke modtog materialet, selvom de fulgte proceduren", bekræfter han og glæder sig over, at skolerne har fundet løsninger og hjulpet hinanden.
"Jeg er rigtig glad for, at så mange har gjort en kæmpe indsats, og at langt de fleste elever har fået en ordentlig oplevelse med prøverne", siger Rasmus Vanggaard. "Og vi kan selvfølgelig allerede se en række forbedringer, som vi vil gennemføre til næste års prøver, så flere af dem, som arbejder med prøverne, også får en god oplevelse", runder han af.
Så er det atter prøvelsestid - for censorer