Dansklærere: Vi mister fordybelsen, når vi skal opfylde alle kravene til prøven

Dansk er det fag, hvor flest lærere fortæller, at der er vigtige ting i faget, de nedprioriterer, fordi de skal nå igennem det, eleverne skal kunne til prøven. Formanden for Dansklærerforeningen mener, at man som lærer altid skal vælge det vigtige for elevernes dannelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Alt det sjove og skæve skæres væk, for vi har kort tid til at nå en masse, og alt skal kunne bruges til en prøve”.

Sådan udtrykker en af de mange dansklærere, som har svaret på Folkeskolens rundspørge om afgangsprøverne, og vedkommende er på ingen måde alene. Syv ud af ti fortæller nemlig, at der er noget i faget, de synes er vigtigt, men som de nedprioriterer, fordi der er afgangsprøver.

”Der er så høje krav til tekstopgivelser, at det er svært at gribe fat i virkeligheden. Man kan i løbet af skoleåret ikke lade sig gribe af noget, der bare inspirerer eleverne, eller som motiverer dem, fordi man som lærer har så travlt med at nå igennem det, der skal til for at opfylde kravene”, fortæller en anden dansklærer.

På samme måde svarer ni ud af ti dansklærere, at prøven påvirker den daglige undervisning.

Formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion Ida Geertz-Jensen har selv haft sine elever oppe i dansk, engelsk og kristendom i år, og hun har oplevet, at eleverne har skullet have tingene at vide flere gange end normalt

”Jeg synes ikke, der har været nok debat om, at den her årgang har været meget påvirket af coronanedlukningerne. Den fordybelsen, vi hungrer efter, men den er enormt svær at opbygge hos børnene. Det handler ikke om det faglige, men om at de har været meget påvirket i en svær periode af deres liv”.

Hun kan godt kende, at det kan være svært at få dækket de mange genrer, der er krav om, og at det dermed kan blive lidt overfladisk, fordi man smider noget ind alene for at kunne opfylde kravene.

”Men jeg bliver nærmest helt ked af det over at høre, at der er ting, lærerne synes er vigtige, som de ikke gør. Så må der være civil ulydighed, for det skal ikke være sådan, at man fravælger noget, der er vigtigt for at opfylde et eksternt krav”.

Hun understreger, at dansklærernes primære opgave helt grundlæggende er at sørge for, at eleverne udvikler sig til hele mennesker med fantasi og skrive- og læselyst, så må prøvekrav kommet i anden række.

”Så kan det godt være, at de kun har arbejdet med reklamer eller kampagnefilm én gang, and so be it".

Fordele i de mange genrekrav

Dansklærerformanden kan godt forstå, hvis lærerne bliver lidt irriteret over de mange genrekrav, hvis det betyder, at man skal give køb på noget andet, man synes er vigtigt.

”Men for mig har det også været en øjenåbner for, hvor mange ting eleverne møder i en verden, hvor de bliver bombarderet med tekster og videoer og folk, der taler og vil have vores opmærksomhed. Så er det egentlig ret godt, at vi er tvunget til at arbejde med det i danskfaget. Men det er et problem, at prøvevejledningen ikke fordrer den fordybelse og langsomhed, som vi er meget store fortalere for”.

Ida Geertz-Jensen opfordrer til, at man prioriterer, så man kan få det kreative med i sin undervisning.

”Det kræver is i maven, fordi man hele tiden bliver åndet i nakken med, om vi når de syv milliarder andre ting. Vi har et reelt problem med stoftrængsel i danskfaget, og oveni har prøven mange minutiøse krav. Det kan give mange gode dansklærere lidt sved på panden”.

Stadig problem med censur på skriftlige prøver

Dansklærerformanden ser gerne, at man udvikler en anden version af den mundtlige prøve, og hun glæder sig til at følge forsøgene med den nye praktiske prøve.

”Det gælder om at finde en form, som afspejler det fag, der er ude i skolen og det der er vigtigt i faget. Hvor ungerne får lov til at vise, hvad de kan, men som også afspejler langsomheden, dannelsen og fordybelsen”, siger hun

Og så er der hele diskussionen om bedømmelsen af den skriftlige prøve, hvor dansklærerne fortsat er meget kede af, at den alene vurderes af en ekstern censor.

”Det er under al kritik, at man stadig ikke har ændret det, så der er to bedømmere på. Der var en lærer, der sendte mig et brev, hvor hun havde googlet sig frem til, at det ikke var elevens egen tekst. Men hun kan intet gøre, og censor vil jo have svært ved at opdage det og det er desuden heller ikke censors opgave at opdage. Særligt nu, med Chat-GBTs indtog er to bedømmere endnu vigtigere”, siger Ida Geertz-Jensen.