International læreruddannelse

Jessica Olsen Birt er opvokset i Spanien med en engelsk far og en dansk mor, men læser til lærer i Vordingborg.

International linje hitter: Jessica flyttede fra Spanien til Vordingborg for at blive lærer

Mens der bliver færre og færre lærerstuderende andre steder, vokser læreruddannelsen i Vordingborg. Det er den internationale læreruddannelse med danske pædagogiske værdier, der trækker.

Offentliggjort Sidst opdateret

Kigger man over en bred kam er søgningen til læreruddannelsen gået nedad i en lang årrække. Det gælder dog ikke læreruddannelsen i Vordingborg. Her har Professionshøjskolen Absalon oplevet stigende interesse - ikke mindst på grund af stigende interesse for skolens internationale læreruddannelseshold.

Her kan både danske og internationale studerende uddanne sig til lærer med udgangspunkt i de danske pædagogiske traditioner og principper - men med en international undervisningsprofil.

Internationalt blod i årerne

Én af de studerende på den internationale linje er 21-årige Jessica Olsen Birt. Hun pakkede taskerne og tog den lange vej fra Spanien til Sydsjælland, hvor hun nu er 3.-årsstuderende på  læreruddannelsen i Vordingborg. 

Jessica er opvokset i Spanien med en engelsk far og en dansk mor, så hun har internationalt blod løbende i årene. Som barn oplevede hun, hvordan det spanske skolesystem fungerede.

”Jeg elsker Spanien, og jeg har boet der hele mit liv. Men deres uddannelses- og skolesystem er ikke for mig. Derfor havde jeg heller ikke lyst til at tage min videregående uddannelse dér,” siger den lærerstuderende.

Hun rettede derfor kikkerten mod sin mors hjemland, hvor valget hurtigt faldt på den internationale læreruddannelsesprofil i Vordingborg. Her havde hun mulighed for at læse til lærer med de danske pædagogiske værdier, samtidig med at hun delvist kunne gøre det på engelsk. Et sprog, som hun trods sine danskkundskaber hjemmefra, er mere tryg i.

Netop det danske sprog er et krav for de internationale studerende på linjen. De starter altid med engelskfaget på uddannelsen, mens de sideløbende skal tage et intensivt danskkursus.

Læreruddannelses­profiler

På Absalon kan de lærerstuderende vælge mellem flere profiler, heriblandt international, specialpædagogisk og sports- og bevægelsesprofil. Profilerne giver et bredt fagligt grundlag og mulighed for at specialisere sig allerede under uddannelsen.

Udover sproget er det danske skolesystem og dansk kultur også i fokus, når der undervises. Derfor skal de studerendes praktik i starten af uddannelsen også være på en dansk folkeskole. Jessica Olsen Birt var på Gåsetårnskolen i landsbyen Kastrup ved Vordingborg. Senere på uddannelsen har de studerende mulighed for at komme i praktik i udlandet eller på en dansk international skole, som er kvalitetssikret af læreruddannelsen.

Selv drømmer hun om at arbejde på en international skole inden for Danmarks grænser, hvor hun kan bruge sin baggrund til at forstå og relatere til de børn, der går på skolerne. Hun vil dog ikke udelukke, at et smut forbi den danske folkeskole bliver en mulighed en dag.

”Når jeg bliver færdig, har jeg alt det, der er brug for, for at kunne arbejde på en dansk folkeskole. Så selvom jeg er meget glad for det internationale, vil jeg gerne prøve at arbejde der en dag,” siger hun.

Efterspurgt

Jessica Olsen Birt er ikke alene om at se fordelene ved den internationale profil på læreruddannelsen. Den er én del af årsagen til, at der samlet var 51 flere ansøgninger til læreruddannelsen i Vordinborg i forhold til sidste år – svarende til en stigning på hele 37 procent.  I alt er der p.t. 123 studerende på den internationale profil ud af i alt 1166 lærerstuderende på hele professionshøjskolen Absalon.

Ifølge centerchef for Skole og Læring Stina Møllenbach har Absalon oplevet en stigende interesse for sin profillinjer generelt - og mere specifikt for den internationale.

”Det har været sådan, at vi i Vordingborg har startet med ét engelskhold på den internationale profil igennem de seneste år. Men vi er nok der nu, hvor vi forventer, at vi opretter to”, siger centerchefen.

Men interessen kommer ikke kun fra de studerendes side. Spørger man Stina Møllenbach, er der nemlig også brug for de internationalt kompetente undervisere ude på arbejdsmarkedet.

”Skolerne er meget glade for at få vores studerende i praktik. For dem er det en drøm at få nogen, der er kompetente inden for sproget, da der er en kæmpe mangel derude på sproglærere. På den internationale profil er det muligt at læse både engelsk og tysk”.

De studerende på den internationale læreruddannelsesprofil kommer fra bl.a. Island, England, Tyskland, Spanien, Ukraine, USA, Canada - og Danmark.