International læreruddannelse
Jessica Olsen Birt er opvokset i Spanien med en engelsk far og en dansk mor, men læser til lærer i Vordingborg.
Foto: Privatfoto Redigering: Villads Kirk Thomsen
International linje hitter: Jessica flyttede fra Spanien til Vordingborg for at blive lærer
Mens der bliver færre og færre lærerstuderende andre steder, vokser læreruddannelsen i Vordingborg. Det er den internationale læreruddannelse med danske pædagogiske værdier, der trækker.
Kigger man over en bred kam er søgningen til læreruddannelsen gået nedad i en lang årrække. Det gælder dog
ikke læreruddannelsen i Vordingborg. Her har Professionshøjskolen
Absalon oplevet stigende interesse - ikke mindst på grund af stigende interesse for skolens internationale læreruddannelseshold.
Her kan både danske og internationale studerende uddanne sig til
lærer med udgangspunkt i de danske pædagogiske traditioner og principper - men med en international undervisningsprofil.
Internationalt blod i årerne
Én af de studerende på den internationale linje er 21-årige
Jessica Olsen Birt. Hun pakkede taskerne og tog den lange vej fra Spanien til
Sydsjælland, hvor hun nu er 3.-årsstuderende på læreruddannelsen i Vordingborg.
Jessica er opvokset i Spanien med en engelsk far og en dansk mor, så hun har internationalt blod løbende i årene. Som barn oplevede
hun, hvordan det spanske skolesystem fungerede.
”Jeg elsker Spanien, og jeg har boet der hele mit liv. Men deres
uddannelses- og skolesystem er ikke for mig. Derfor havde jeg heller ikke lyst
til at tage min videregående uddannelse dér,” siger den lærerstuderende.
Hun rettede derfor kikkerten mod sin mors hjemland, hvor valget
hurtigt faldt på den internationale læreruddannelsesprofil i Vordingborg. Her havde hun
mulighed for at læse til lærer med de danske pædagogiske værdier, samtidig med
at hun delvist kunne gøre det på engelsk. Et sprog, som hun trods sine danskkundskaber hjemmefra, er mere tryg i.
Netop det danske sprog er et krav for de internationale studerende
på linjen. De starter altid med engelskfaget på uddannelsen, mens de
sideløbende skal tage et intensivt danskkursus.
Udover sproget er det danske
skolesystem og dansk kultur også i fokus, når der undervises. Derfor skal
de studerendes praktik i starten af uddannelsen også være på en dansk
folkeskole. Jessica Olsen Birt var på Gåsetårnskolen i landsbyen Kastrup ved Vordingborg. Senere på uddannelsen har
de studerende mulighed for at komme i praktik i udlandet eller på en dansk
international skole, som er kvalitetssikret af læreruddannelsen.
Selv drømmer hun om at arbejde på en international skole inden for
Danmarks grænser, hvor hun kan bruge sin baggrund til at forstå og relatere til
de børn, der går på skolerne. Hun vil dog ikke udelukke, at et smut forbi den
danske folkeskole bliver en mulighed en dag.
”Når jeg bliver færdig, har jeg alt det, der er brug for, for at
kunne arbejde på en dansk folkeskole. Så selvom jeg er meget glad for det
internationale, vil jeg gerne prøve at arbejde der en dag,” siger hun.
Efterspurgt
Jessica Olsen Birt er ikke alene om at se fordelene
ved den internationale profil på læreruddannelsen. Den er én del af årsagen til, at der samlet var 51 flere ansøgninger til læreruddannelsen i Vordinborg i forhold til sidste år – svarende til en
stigning på hele 37 procent. I alt er der p.t. 123
studerende på den internationale profil ud af i alt 1166 lærerstuderende på hele professionshøjskolen Absalon.
Ifølge centerchef for Skole og Læring Stina
Møllenbach har Absalon oplevet en stigende interesse for sin profillinjer generelt - og mere specifikt for den internationale.
”Det har været sådan, at vi i Vordingborg har startet med ét
engelskhold på den internationale profil igennem de seneste år. Men vi er nok
der nu, hvor vi forventer, at vi opretter to”, siger centerchefen.
Men interessen kommer ikke kun fra de studerendes side. Spørger
man Stina Møllenbach, er der nemlig også brug for de internationalt kompetente
undervisere ude på arbejdsmarkedet.
”Skolerne er meget glade for at få vores studerende i praktik. For
dem er det en drøm at få nogen, der er kompetente inden for sproget, da der er
en kæmpe mangel derude på sproglærere. På den internationale profil er det
muligt at læse både engelsk og tysk”.
De studerende på den internationale læreruddannelsesprofil kommer fra bl.a. Island, England, Tyskland, Spanien, Ukraine, USA, Canada - og Danmark.