Karen Henriette Jessen, Ivan Børsting og Preben Sørensen er nye skoleledere i Aarhus - læs mere om dem i boksen i artiklen.

Aarhus-skoler får nye skoleledere

Aarhus har været ramt af, at skoleledere har flyttet rundt, så der hele tiden er skoler uden en fastansat leder. Nu har Aarhus ansat tre ledere, som kommer fra skoler i andre kommuner. En skole har fået konstitueret en leder.

Offentliggjort

Se hvem de nye skoleledere er:

Højvangskolen: IvanBørsting, 46 år, tiltræder stillingen som skoleleder den 1. maj2017. Ivan Børsting kommer fra en stilling som skoleleder på VoelSkole i Silkeborg, hvor han har været ansat siden 2013. Fra 2015-16var han fungerende skoleleder på Gødvadskolen. Tidligere har IvanBørsting været ansat som lærer på Stjærskolen i Skanderborg,ligesom han i en årrække som stifter og direktør drev virksomhedinden for coaching- og efteruddannelsesområdet.

Ivan Børsting er oprindeligt uddannetakademiøkonom, inden han tog en me-rituddannelse som lærer. Han ertillige uddannet ICC Coach og er aktuelt i gang med enmasteruddannelse i ledelses- og organisationspsykologi.

Sødalskolen:  KarenHenriette Jessen, 47 år, tiltræder stillingen som skoleleder den 1.august 2017. Karen Henriette Jessen kommer fra en stilling sompædagogisk viceskoleleder på Gjellerupskolen i Herning, hvor hunhar været ansat siden 2013. Inden da var hun konstitueretpædagogisk viceskoleleder på Gødvadskolen ligeledes i Herning. Desidste år har Karen Henriette Jessen især haft fokus på at forankreskolereformen, blandt andet som Børn og Unge forvaltningenstovholder for fem Herningskolers arbejde med målbevidst læring ogfeedback.

Foruden læreruddannelsen har Karen HenrietteJessen taget en diplomuddannelse i både ledelse og psykologi.Aktuelt er hun i gang med en master i offentlig ledelse.

Samsøgades Skole: PrebenSørensen Stadsgaard, 53 år, tiltræder stillingen som skolelederefter nærmere aftale. Preben Sørensen kommer fra en stilling somundervisnings-konsulent i Undervisningsministeriet, hvor han som endel af rådgivningsenheden under Center for UdgåendeKvalitetsarbejde har rådgivet og vejledt kom-muner og skoler omkvalitetsudviklingen af folkeskolen. Inden da var Preben SørensenStadsgaard skoleleder på først Elev Skole fra 2002-06 og siden påBak-kegårdsskolen fra 2006-14, begge i Aarhus Kommune.

Preben Sørensen Stadsgaard er uddannetmalersvend og siden lærer. Han har desuden taget endiplomuddannelse i ledelse.

Rundhøjskolen: Allan Frederiksen, skolensnuværende viceskoleleder, konstitueres fra 1. maj som skoleleder,mens det videre arbejde med at finde en ny skoleleder er underplanlægning.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I februar slog Børn og Unge-forvaltningen i Aarhus fire skolelederstillinger op i ét opslag.

Nu er tre nye skoleledere klar til at tage over på Højvangskolen, Sødalskolen og Samsøgades Skole, mens det endnu ikke er lykkes at finde en leder til Rundhøjskolen. Skolens viceskoleleder Allan Frederiksen bliver i mellemtiden konstitueret leder, indtil kommunen har ny skoleleder klar.

Aarhus-skoler uden ledere er symptom på landsdækkende skoleledermangel

I alt modtog Aarhus 66 ansøgninger til de fire stillinger. 

"Det er væsentligt, at vi kan tiltrække dygtige ledere til vores skoler i Aarhus. Derfor er jeg glad for, at tre af de fire skoler har fundet nye ledere. At Rundhøj-skolen ikke fandt den rette kandidat er ærgerligt, men det er ikke usædvanligt, at det kræver flere ansøgningsrunder inden det rigtige match er til stede, så det ser jeg fortrøstningsfuldt på", lyder det fra Bünyamin Simsek, rådmand for Børn og Unge i en pressemeddelelse.

Da der ved årsskiftet var udsigt til fire ledige skolelederstillinger i Aarhus skete rekrutteringen af de nye skoleledere med et fælles opslag og en mere offensiv annoncering end tidligere.

"Vi har gode veldrevne folkeskoler i Aarhus med bred forældreopbakning, og både elever, forældre og medarbejdere fortjener de bedst mulige ledere. Derfor skal vi forsat have fokus på at kunne tiltrække dygtige skoleledere både fra egne rækker og udefra, hvilket vi er i dialog med blandt andet Skolelederforeningen om", udtaler Bünyamin Simsek.