"Jeg er ikke fra skoleverdenen og har ikke været leder før. Så det bliver en stejl læringskurve", siger antropologen Ciara Coogan, der i dag som skoleleder tager imod de første elever på friskolen Gnist.
Ny fri projektskole åbner: "Lærerne har skullet aflære en masse ting”
Byskolen Gnist er test-, karakter- og fag-fri og udviklet i samarbejde med førende skoleforskere. Skolelederen håber, at skolens projektorienterede tilgang kan inspirere andre.
Det er uden lektier, test og
konventionelle fag, når Byskolen Gnist i dag for første gang åbner dørene for cirka 55 elever i alle aldre.
Friskolen er 100 procent projektorienteret og bygger på inspiration fra dansk og udenlandsk forskning om, hvordan børn leger og lærer.
Ifølge skoleleder og antropolog Ciara Coogan, der i det kreative bureau Gejst har været med fra start til at tage initiativ til skolen, ser skolens rammer meget anderledes ud
end i en almindelig folkeskole, hvilket er noget, de nyansatte lærere har
skullet lære.
"I vores ansættelsesproces har der
både været aflæring og oplæring. For folk kommer med en helt bestemt opfattelse
af, hvad læring og undervisning er, og hvilken rolle man har som lærer. I en
almindelig skole er man den, der lærer noget til eleverne. Men i den
projektbaserede læring er man medspiller i eksperimentet. Så på den måde har lærerne skullet aflære en masse ting", siger hun.
"Man er med til at stille
spørgsmålene, og man griber elevernes nysgerrighed, så i stedet for at sige; 'nej, det kan vi ikke', så siger man 'Hvordan fik du
den ide? Lad os prøve at undersøge det'", fortæller Ciara Coogan.
Vil
være fremtidens skole
Blandt andre pædagogik- og
psykologiforskeren Hans Henrik Knoop og Louise Klinge, der forsker i
lærer-elev-relationer og børns behov, er tilknyttet projektet som
sparringspartnere.
De har hjulpet med viden om, hvad der er de optimale forhold
for børns trivsel og læring. Helt konkret har initiativgruppen arbejdet på at
besvare spørgsmålet: Hvordan skal en skole se ud, hvis den skal være det
fedeste sted i et barns liv?
Fakta om Gnistskolen
Pt. er der tilmeldt cirka 55 elever på Byskolen Gnist, og omkring tre lærere og flere pædagoger
er ansat. Eleverne er delt op i tre "hjemmegrupper" eller
"børnegrupper" efter alder. Der er mulighed for at blive på skolen
efter skoledagen er slut i fritidsordningen, som har åbent til 16.30.
Skolen er uden fag, test, lektier og
karakterer.
Skolen skal, jvf. friskoleloven, dokumentere,
at eleverne får det ud af deres skolegang, som almindeligvis kræves af
folkeskoler. Da Gnist er testfri, bliver det dokumenteret gennem andre typer
evalueringer, hvor eleven f.eks. gennem sin portefølje skal reflektere over
egen læring. I slutningen af hvert skoleår skriver den lærer, eleven er tilknyttet
gennem sin hjemmegruppe et årsbrev til hver enkelt elev, som vil indgå i
porteføljerne. Her lægges der ifølge skolen vægt på, "at barnet bliver set og anerkendt for sin personlige betydning
og udvikling".
Pris: 40.800 kroner per elev per år.
Inklusive skolemad og fritidsordning.
Kilde: gnistskolen.dk
Skolen er blevet til med inputs fra forskerne, en masse
amerikansk inspiration og ud fra bureauets egne undersøgelser og workshops. Nu glæder Ciara Coogan sig til at se det blive til
virkelighed.
"Jeg har i flere år været ude på
folkeskoler og ungdomsuddannelser, tale med børn og unge og undersøge, hvordan
skoler fungerer i dag. Og så har vi spurgt: Okay, hvordan kunne man ellers gøre
det? Det spørgsmål har både målgruppen og forskere været med til at arbejde på,
og nu står vi så her med et koncept".
"Jeg glæder mig så meget til at se,
hvordan børnene tager imod det. Noget af det vigtigste for mig er, at vi lærer
børn, at de godt må stille krav til meningsfuldheden i læringen. Når de fx lærer om sinus og cosinus, skal det give mening og tilfredsstile barnets behov
for at skabe og bidrage. Og hvis meningsfuldheden glipper, så må børnene godt
minde os om det", siger Ciara Coogan.
Sådan kan en dag se ud på Byskolen Gnist
Skolen beskriver selv en mulig skoledag på følgende måde:
Morgen
Fleksibel mødetid fra kl. 07:30 - 08:45:
Barnet møder ind i sin “hjemmegruppe”
Mulighed for at få morgenmad
Mulighed for fordybelse, bevægelse eller
kreative sysler
Motionspas fra 09:00 - 09:30 med
efterfølgende formiddagssnack
Imødekommer
behov for bl.a. tryghed, samhørighed, ro og bevægelse.
Projekttid
Fordybelse i projektbaseret læring fra
kl. 10:00 - 12:00
Mulighed for at vælge ud fra egne
interesser
Elementer af aldersintegration
Udflugter og virkelighedsnære
problemstillinger
Læsning, skrivning og regning naturligt
inkorporeret og suppleret af fagkurser
Løbende restitution efter behov
Imødekommer
behov for bl.a. autonomi, kompetence, samhørighed og at bidrage.
Frokost
& dvale
Hjemmelavet mad serveres kl. 12 i
projektgruppen
Tilberedes sammen med børnene selv,
gruppevis på skift
Efterfølgende er der en halv times dvale:
mulighed for fx mindfulness, yoga, læsning/lydbog eller deep rest.
Imødekommer behov for bl.a. næring,
sundhed, hvile og fællesskab.
Eftermiddag
/ valgzoner
Valget mellem at fortsætte i projektgruppen
eller en valgzone: mulighed for fx cykelreperation, dansehold, akvarelmaling,
kor-sang, strik, programmering, byggeworkshop, mv.
Skoledagen slutter et sted mellem kl.
13:00 - 14:30, afhængig af barnets alder
Mulighed for at blive på skolen til kl.
16:00
Skolelederen har et håb om, at skolen - fri af folkeskolens rammer, krav og regler - kan blive et
innovativt billede på, hvordan skole også kan se ud, hvis man spørger skoleforskere.
"Derfor går vi rigtig meget op i
ikke bare at sejle i vores egen sø i den hyggelige baggård i Aarhus, men
faktisk at komme ud og bygge bro, lave samarbejder og projekter med
lokalområdet og de andre skoler. Målet er også at få knyttet følgeforskning på,
så der kommer håndfast empiri ud af det", siger Ciara Coogan.
"Men først skal vi lige byde børnene
velkommen, få en god hverdag i gang og sørge for, at børnene er trygge, glade og
har det sjovt".
Fra
bureau-ansat til skoleleder
33-årige Ciara Coogan, der som antropolog
og bureau-ansat er vant til at arbejde et stykke væk fra skoleverdenen, har
allieret sig med en faglig leder, Mikkel Oldenburg, der har lærerbaggrund og får den pædagogiske drift og udvikling som ansvarsområde.
Ciara Coogan skal sørge
for det administrative samt at "holde den visionære kurs". Hun har
allerede oplevet, at folk bliver overraskede over det store brancheskift, det er
at skifte fra kreativt bureau til skoleleder.
"I Gejst og i mit arbejde som antropolog
er jeg vant til at undersøge og konceptudvikle. Og det skal jeg jo stadig. Så
jeg vil mene, at det ikke er et kæmpe brancheskift", siger Ciara Coogan,
der stadig er spændt på en masse nye ansvarsområder.
"Jeg er ikke fra skoleverdenen og
har ikke været leder før. Så det bliver en stejl læringskurve. Og det er måske
også meget godt, at det bliver én helt uden forventninger og kassetænkning om,
hvad skoleledelse er. Generelt er der en masse ting, vi ikke ved noget om, og
som vi må finde ud af, hvordan vi løser hen ad vejen".