Med ekstra hænder er der også tid til, at Nuria Rodriguez lige hjælper med fletningerne.

På aarhusiansk skole giver internationale studerende et frisk pust i børnehaveklassen

To gange om året har Rikke Marseen internationale lærerstuderende i sine børnehaveklasser. ”De er virkelig dygtige og går meget ind i opgaven, og børnene synes også, det er sjovt at have besøg”, fortæller hun.

Offentliggjort

De tre børnehaveklasser sidder på gulvet i A-klassens lokale og lytter til Rikke Marseen, som fortæller dem, hvordan deres første stjerneløb skal foregå. 

Hendes to kolleger står klar til at få eleverne ind på række, når hun om et øjeblik går ud og sætter poster op, for de tre børnehaveklasseledere på Skovvangskolen i Aarhus laver mange fælles aktiviteter på tværs af klasserne. 

Både for at forberede og sparre med hinanden og for at give klasserne et godt forhold.

Men de er ikke de eneste voksne i rummet, for bagerst i lokalet står Olivia Künzle fra Schweiz og Nuria Rodriguez fra Spanien med hver deres lille notesbog, som grifler ivrigt i, mens de iagttager klassen. 

Rikke Marseen forklarer børnene, hvordan stjerneløbet fungerer

Det er sidste dag i deres første uges praktik på en dansk skole, og de har allerede fået masser af indtryk.

”Lærerne er meget tættere på deres elever, og de laver mange flere lege med dem for at få dem til at vågne op og deltage i aktiviteterne”, fortæller Olivia Küntzle. 

Nuria Rodriguez nikker: ”Der er mange ting at undre sig over, og Rikke er virkelig god til at forklare, både til børnene og til os”.

Nuria Rodriguez kan sagtens hjælpe eleverne, selv om hun ikke taler dansk

Netop det med at forklare er også noget, som børnehaveklasseleder Rikke Marseen sætter en ære i.

”Selvfølgelig er det ekstra arbejde at have studerende i klassen, men jeg elsker mit arbejde, og det vil jeg gerne dele med dem", siger hun. 

"Jeg tror, det er meget vigtigt, at man som studerende kommer ud og oplever virkeligheden, så selvfølgelig siger jeg ja til at have studerende”, forklarer Rikke Marseen.

Sproget fylder meget på skolen

Der er temauge på skolen om kontinenter. I børnehaveklassen har de arbejdet med Danmark, så i tomandsgrupper skal eleverne skal ud at finde billeder på posterne, som de kan sætte i kategorien ’dansk’ eller ’ikke-dansk’.

En af pigerne er allerede blevet ked af det, før de når de første post, fordi hendes makker ikke vil med. 

Nuria har set hende og har sat sig på knæ for at trøste, mens Rikke er i gang med at få de andre elever afsted på løbet. 

Netop denne pige taler spansk, så det gør det endnu lettere, men Skovvangsskolens elever har et væld af forskellige modersmål, og selv i børnehaveklassen taler rigtigt mange allerede en del engelsk.

Olivia Künzle fortæller, at den danske skole minder meget om skolen i Schweiz

”Jeg tror, det giver særligt nogle af vores elever noget ekstra, at vi har internationalt besøg. Det er ikke noget, de umiddelbart reagerer på, for i den alder er de jo bare umiddelbare i forhold til sproget, men jeg tror alligevel det betyder noget. Sprog fylder meget her på skolen, og det kan jeg virkelig godt lide. Så også for mig er det fedt at få lov til at bruge sproget, når jeg taler med de studerende”, fortæller Rikke Marseen.

”Det er jo et kæmpe ansvar, man har som børnehaveklasseleder"

Det er meget forskelligt, hvor aktive de studerende, hun modtager, er, men Olivia og Nuria er gået direkte ind i aktiviteterne. 

"De to er virkelig dygtige og går meget ind i opgaven, og børnene synes også, det er sjovt at have besøg". siger Rikke Marseen.

Rikke holder altid et møde med de studerende, inden de kommer i klassen, og typisk spørger de, om de skal forberede et oplæg, men det bliver nemt for svært for eleverne. 

I stedet taler hun med dem om, hvilke lege de kender, som de kan introducere eleverne til, hvad de kan bidrage med fra deres egen kultur, og hun og finder ud af, hvordan de kan indgå meningsfuldt i de aktiviteter hun og hendes kolleger har planlagt.

Rikke Marseen elsker sit arbejde som børnehaveklasseleder

”Børnehaveklassens tid består jo meget af rutiner, og vi starter forfra hvert år i august. Det gør mig ikke noget, at det er de samme rutiner hvert år, for jeg kan se, at det er det, børnene har brug for. Men derfor er det alligevel dejligt med det friske pust, det giver, når vi får studerende ind, som stiller spørgsmål til, hvordan vi gør”, fortæller hun.

Rikke Marseen har altid vidst, at hun ville være børnehaveklasseleder, men hun syntes det krævede noget erfaring og alder, så hun arbejdede først nogle år som pædagog i en daginstitution.

”Det er jo et kæmpe ansvar, man har som børnehaveklasseleder, for det er børnenes første møde med skolen", siger hun. 

"Vi skal have skabt en god klasse både børnene imellem og i forhold til forældrene. Det kan godt være hårdt, men mest fordi man skal sige farvel til dem efter et år, og hvert år synes jeg, at det er den allerbedste klasse, jeg har”.

Næste uge er det sprogundervisning

Eleverne løber rundt til posterne på gangene, og mens nogle går målrettet efter at finde alle poster hurtigst muligt, er der også nogle, der mister koncentrationen og begynder at fjolle.

Nuria og Olivia tager noter og snakker om, hvordan man kunne have organiseret stjerneløbet anderledes ud fra, hvad de har lært på henholdsvis Pädagogische Hochschule i Zürich og Universidad de Barcelona. 

Næste uge skal de være med i sprogundervisningen i de ældre klasser, for skolen er en af de få, som både har tysk og spansk. 

Det glæder de sig også til. Og derfra er det tilbage til undervisning på VIA University som de er udvekslet med.

Olivia og Nuria er heldige at få morgenmad på skolen den ene dag, fordi de rammer den internationale lærerdag.