Ved at uddanne indeklimaambassadører på skolerne sikrer vi, at de enkelte rums potentialer udnyttes til fulde, og at vi sammen skaber de bedste betingelser for børn og unges indlæring, trivsel og sundhed", siger Thomas Medom.
Foto: Jens Peter Engedal
Aarhus vil uddanne indeklimaambassadører
Lærere og pædagoger i Aarhus skal vide mere om samspillet mellem rum, adfærd, pædagogik og indeklima for at løse skolernes indeklimaudfordringer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et nyt projekt i Aarhus skal øge lærere og pædagogers viden om, hvordan de i hverdagen udnytter klasselokalernes indretning og teknologi til at skabe et bedre indeklima.
Projektet skal viden om samspillet mellem rum, adfærd, pædagogik og indeklima for at løse skolernes indeklimaudfordringer, og så skal der uddannes pædagogiske indeklimaambassadører, der kan vejlede kollegaerne, ledelsen og eleverne.
Rådmand for Børn og Unge Thomas Medom (SF) glæder sig over udsigten til en bedre samtænkning af rum og pædagogik.
"Det kan være svært at omsætte tekniske anbefalinger til praksis, og derfor er det afgørende, at lærere og pædagoger får den nødvendige viden til skabe et optimalt indeklima for vores børn og unge. Ved at uddanne indeklimaambassadører på skolerne sikrer vi, at de enkelte rums potentialer udnyttes til fulde, og at vi sammen skaber de bedste betingelser for børn og unges indlæring, trivsel og sundhed", siger Thomas Medom i en pressemeddelelse.
Gratis hjælp til at forbedre skolers indeklima
Hovedpine er hverdagen for mange elever
Projektet er et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Realdania, som hver især bidrager med 1 mio. kroner til projektet.
"Hovedpine og koncentrationsbesvær på grund af dårligt indeklima er hverdagen for rigtig mange skoleelever landet over. Det skal vi ændre på. Al forskning viser, at et forbedret indeklima i klasselokalerne gavner børn og unges indlæring. Det skal vi forholde os til og handle på," siger Thomas Medom.
Handlingsplan for bedre indeklima i skolerne er på corona-pause