Sort liste
Aarhus Kommune vil lave et register over uønskede lærere, der er blevet bortvist fra en tidligere arbejdsplads.
Illustration: Villads Kirk Thomsen.
Snart kan lærere komme på en uønsket-liste: Men vil de kunne komme af den igen?
Aarhus Kommune vil udvide et register over uønskede medarbejdere, de allerede har indført på plejeområdet til også at omfatte lærerne. Det har fået den lokale lærerformand til at frygte for lærernes retssikkerhed. Men hvad ved vi egentlig om registeret?
Det skal
fremover være muligt for de aarhusianske skoleledere at konsultere et såkaldt
referenceregister over medarbejdere, som kommunen mener er uønskede, når de skal ansætte nye lærere.
Aarhus Kommune går
nemlig med seriøse planer om at udvide et eksisterende register, kommunen har på sundheds-
og omsorgsområdet, til også at omfatte børne- og ungeområdet.
Men hvorfor er det nødvendigt, når skolelederne i forvejen kan få adgang til ansøgernes børne- og straffeattest, og de i øvrigt også har mulighed for at indhente referencer hos fra kandidaternes tidligere arbejdsgivere, har lærernes lokale lærerformand Dorthe Ryom Fisker påpeget.
Og det er langt fra de eneste spørgsmål, som indtil videre står ubesvarede hen.
For hvad skal der egentlig til for at komme på listen? Kan man overhovedet komme af den igen? Og er det overhovedet
lovligt i henhold til GDPR-lovgivningen at opbevare oplysninger om personer på
den måde?
Findes allerede på plejeområdet
Folkeskolen har spurgt Børn og Unge-forvaltningen, men de er endnu ikke vendt tilbage med svar.
Redaktionen har derfor også rakt ud til kommunens social og omsorgs-forvaltning for at høre til den liste, kommunen allerede har.
Et register, som har eksisteret siden april sidste år efter en sag, hvor en sosu-medarbejder trods flere bortvisninger
og politianmeldelser igen og igen var blevet ansat på arbejdspladser i kommunen.
Hvis man står opført i registret, vil man så ikke kunne ansættes i kommunen?
”En registrering i referenceregisteret udelukker ikke pr. definition de registrerede fra ansættelse. Som led i ansættelsesprocessen i Sundhed og Omsorg bliver der altid slået op i referenceregisteret. Hvis der er et match mellem en ansøger og en registeret, fremgår det, at ansættende leder skal kontakte HR. Dernæst foretages en konkret vurdering af, om begrundelsen for bortvisningen konkret gør, at der er forhold, som taler imod (gen)ansættelse”.
Kan man blive slettet fra registret igen?
”Oplysninger i referenceregisteret slettes efter 5 år”.
Deles oplysningerne med andre dele af kommunen?
”Sundhed og Omsorg er dataansvarlig for dets underliggende forvaltningsenheder ved behandling af personoplysninger om visse bortviste medarbejdere i Sundhed og Omsorg. Derved udgør behandlingen af de pågældende oplysninger i referenceregistret alene en intern deling, da udvekslingen af referencer ikke sker på tværs af forvaltningsområder”.
Overholder
referenceregistret GDRP-lovgivningen?
”Der bliver
i referenceregistret som det klare udgangspunkt alene registeret almindelige
personoplysninger, som allerede fremgår af medarbejderens personalesag. Det er
oplysninger, som Sundhed og Omsorg ifølge gældende regler allerede er forpligtet
til at til at opbevare i personalesagen”.
Hvilke
oplysninger er det?
”I det klare
udgangspunkt er der tale om almindelige personoplysninger, der er omfattet af
artikel 6 i databeskyttelsesforordningen. Det vil sige medarbejderens navn,
fødselsdato, tidligere arbejdssted eller -steder samt overordnede tjenstlige
oplysninger om baggrunden for bortvisningen. Med andre ord er
situationen, at referenceregisteret alene medfører en supplerende opbevaring af oplysninger inden
for samme forvaltningsenhed, der allerede opbevares af Sundhed
og Omsorg”.
Kan I
fortælle, hvad de seks medarbejdere, der er i registret, har gjort for at komme
til at stå i det?
”Vi
registrerer kun ved helt særlige bortvisningssager vedrørende for eksempel
strafbare forhold eller anden meget grov pligtforsømmelse”.