Opdateret kl. 9.29: Antallet af reddede lærerstillinger er rettet fra 80 til 70.
Der
skal stadig spares på skoleområdet i Aalborg. Så er det sagt.
Men
besparelserne er langt fra så voldsomme, som der var lagt op til,
fortæller en tilfreds kredsformand Karsten Lynge Simonsen.
”Jeg
synes, at det er godt arbejde, at politikerne har formået at holde hånden under
skolerne så godt, som de nu har i en så svær situation. Ikke alle de
foreslåede besparelser er væk, men man har helt klart fjernet de værste”, siger
Karsten Lynge Simonsen.
Inden
budgetforhandlingerne gik i gang, var der i kommunens sparekatalog lagt
op til at spare 84 millioner kroner på folkeskolerne i Aalborg.
Det stod til at koste 101 lærerstillinger, lød skoleforvaltningens
egne prognoser, som onsdag morgen stod til troende, da politikerne satte sig til forhandlingsbordet.
En dramatisk nat
Karsten
Lynge Simonsen og kollegaerne fra Aalborg Lærerkreds stod klar klokken 7.15 til
at tage imod politikerne med små gaver og et par budskaber, de kunne tygge på.
Klokken
15 vendte holdet tilbage til borgmesterens forvaltningslokaler for at følge med
i forhandlingerne. Kvart over elleve om aftenen blev det klart for
kredsformanden, at en hel del af besparelserne på skoleområdet var blevet rullet
tilbage, fortæller han.
”Politisk
var det en lidt dramatisk nat i Aalborg, hvor fronterne var trukket op på en måde, de ikke har været i mange år”, fortæller Karsten Lynge Simonsen.
Dropper besparelser for 33 millioner
Først
og fremmest vil politikerne ikke længere skære 101 lærerestilinger væk.
10 nedlægges i forbindelse med skolesammenlægninger i Aalborg Øst. Mens yderligere 19-20 stillinger nedlægges ud på skolerne, som ifølge Karsten Lynge Simonsen er dem, der vil kunne mærkes.
Og besparelserne på 84 millioner er nu nede på 53, oplyser kredsformanden.
Oprindeligt var der lagt
op til at ændre i fordelingen af lærer og pædagoger i kommunernes understøttende
undervisning fra en obligatorisk 50/50 fordeling til en fordeling, hvor der kun
skulle være lærere på 25 procent af tiden.
Op til forhandlingerne var der også
lagt op til at hæve lærernes timetal fra 756 timer til 770, så lærerne i gennemsnit
skulle have flere undervisningstimer og mindre forberedelse. Den besparelse
blev heldigvis halveret, fortæller Karsten Lynge Simonsen.
Og til sidst har
politikerne tilbagerullet planer om at spare på kommunens trivsels og
forebyggelsesindsats.
Ifølge
kommunens oprindelig budgetudkast kunne de tre indsatser have sparet Aalborg
for over 33 millioner kroner om året de kommende år.
”Politikerne
har prioriteret børn- og ungeområdet, og der er andre forvaltninger, der ikke blev prioriteret”, siger Karsten Lynge Simonsen.
Han afviser, at
politikerne på forhånd overdrive sparebehovet for at sætte de endelige besparelser i et bedre lys.
”Det
er ikke ulven kommer, det her. Aalborg har stået i en alvorlig økonomisk
situation”, siger Aalborglærernes formand.
Men situationen er blevet forbedret
ved, at politikerne har sat skatten op i Aalborg for første gang siden 1990'erne, at man har valgt at sælge nogle bygninger, fortæller Karsten Lynge Petersen og tilføjer, at det også har haft betydning, at regeringen sidst i august tildelte landets kommuner et tilskud på grund kommunernes pressede økonomi.
"De mindre skoler rammes ekstra hårdt"
Men
der skal som sagt spares på skoleområdet i Aalborg.
To mindre skoler lukkes, og personale og elever
bliver lagt ind under to af kommunens andre skoler, og to andre skoler bliver desuden
lagt sammen, fortæller Karsten Lynge Simonsen.
”Konsekvenserne
er, at man laver fælles ledelse på fire skoler, og det får selvfølgelig en betydning
for de fire skoler. De mindre skoler rammes ekstra hård økonomisk i det her
forlig”, siger han.
Politikerne
har desuden lagt planer for en proces, hvor skolens parter sammen skal se på,
hvordan skoleområdet i Aalborg bliver mere økonomisk og fagligt bæredygtigt
i fremtiden.
”Man
nedsætter et kommissorium, der skal kigge på strukturen for skolerne. De skal blandt
andet diskutere, hvornår en skole er økonomisk og fagligt bæredygtigt. Man skal
til at have en samtale imellem de faglige forvaltninger, lokalsamfundene,
politikerne og skolebestyrelserne om skolestrukturen, og den samtale skal foregå,
når man ikke samtidig taler om budgetforhandlinger”, fortæller Karsten Lynge
Simonsen.