Elever i teltet Bølgende Rum som 5. årgang har lavet sammen med to tekstilkunstnere. 5. klasserne har blandt andet testet, hvor modstandsdygtigt materialerne skal være for at kunne holde til børn, der leger – det skal være ret slidstærkt, viser forsøgene.Cecilie Bendixen
Eleverne fra 5. klasse har sammen med ægte kunstnere skabt kunstværker til skolen
På Kærbyskolen har 5. årgang ideudviklet, testet og skabt fem kunstværker til skolen sammen med professionelle kunstnere. For skolen blev pludselig kontaktet af Kunstfonden, som spurgte, om de ville være med i et projekt.
I skolegården på Kærbyskolen i Aalborg hænger en række
knaldrøde gennemsigtige stoffer, som eleverne i frikvartererne løber rundt og
leger imellem.
Annonce:
Er der tur på skemaet, kan børnene smutte ind under
tusindbensteltet og samlet marchere på udflugt i lokalområdet. Og hvis der brug for en stille stund i 5. klasse, hænger der tynde, gule stoffer fra loftet, som
eleverne kan trække for og derved skærme sig fra resten af klassen.
De tre telte, som de kaldes på Kærbyskolen, blev skabt
sidste år af tekstilkunsterne Cecilie Bendixen og Laura Baruël sammen med eleverne på 5.
årgang.
”Det har været et helt vildt spændende forløb”, siger
håndværk- og designlærer Mette-Marie Høy Abildgaard. Hun har sammen med sin kollega
Gudrun Stefansson været med i projektet.
”Det lærte os også rigtig meget. Cecilie og Laura turde
sætte børnene i gang med teknikker, som jeg nok ville have ventet med, til de
blev ældre. Blandt andet arbejdede de med bivoks og varmepresser for at gøre
stoffet vandtæt”.
Annonce:
Elever og
lærere valgte kunsterne
Mens eleverne har taget de tre telte i brug, er Cecilie Bendixen og Laura
Baruël i gang med at lave de to sidste telte færdige i deres værksted på Møn.
Planen er, at kunstnerne afleverer et af teltene i december og det sidste telt
i starten af det nye år.
Mere om projektet
Som noget helt nyt har Legatudvalget for Kunsthåndværk og Design valgt at samarbejde med Huskunstnerudvalget.
Legatudvalget for Kunsthåndværk og Design har blandt andet til opgave at indkøbe kunst- og designværker. Men denne her gang har de valgt, at værket skal skabes specifikt til Kærbyskolen, og at eleverne i den sammenhæng skal opleve at være medskabere af værkerne gennem et Huskunstnerforløb. Også selvom det er kunsterne, der i sidste ende beslutter, hvordan værkerne ender med at se ud.
Der er i alt afsat 525.000 kr. fra de to udvalg
til forløbet og fem værker. Projektet har været i gang siden 2022 og er næsten
afsluttet.
Da det er et pilotprojekt, er det pt. ikke muligt for andre skoler at indgå det samme slags samarbejde under Statens Kunstfond.
Skoler kan dog altid få støtte til at få en kunstner på besøg gennem Huskunstnerordningen.
Skoler og andre institutioner med offentlig
adgang opfordres ligeledes til at søge ordningen Lån af Kunst.
Teltene og samarbejdet mellem Kærbyskolen og tekstilkunsterne er et pilotprojekt under Statens Kunstfond.
Annonce:
Her har legatudvalget for Kunsthåndværk og Design, der blandt andet har til opgave at indkøbe nye værker, som noget nyt valgt at samarbejde med Huskunstnerudvalget, der giver midler til at få kunstnere ud på skolerne.
Kærbyskolen søgte ikke selv om at blive en del af projektet, men blev kontaktet
af Kunstfonden, der havde bemærket, at de havde meget
få ansøgere fra skoler i Nordjylland, fortæller Gudrun Stefansson, der
underviser i billedkunst og håndværk og design.
”Statens Kunstfond ledte efter en skole, der ville være en
del af deres pilotprojekt. Vi blev valgt, fordi vi har en musisk
kreativ profil", siger hun.
Forløbet startede med, at repræsentanter fra ledelsen, lærerne
og eleverne på 5. årgang satte sig ned og kiggede på de forskellige kunstnere,
der havde tilbudt at samarbejde med skolen.
Annonce:
Her var der stor enighed om at vælge tekstilkunster Cecilie
Bendixen, der senere fik Laura Baruël med i projektet.
”Vi valgte Cecilie ud fra, at hun havde erfaringer med at
arbejde med børn og at skabe nye rum i allerede eksisterende rum. Vores elever
var også meget fascineret af hendes telte”, siger Gudrun Stefansson.
Eleverne var faktisk så begejstret, at de havde svært ved at
vælge mellem de fem telte, der var præsenteret i udkastet til kunstprojektet,
fortæller hun.
”Derfor blev
de overordentlig glade, da de fik at vide, at alle fem telte skulle sættes op”.
Annonce:
Mere proces og mindre produkt
Cecilie Bendixen og Laura Baruël besøgte skolen et par gange, inden
de for alvor gik i gang med at arbejde med eleverne efter sommerferien.
Her besøgte de Kærbyskolen to dage om ugen i fem uger. Med
sig havde de forskellige værktøjer, materialer og tekstiler, der kunne bruges til at eksperimentere
med teltet. Hver uge arbejde eleverne og kunsterne på et nyt telt.
”Vi har hele tiden italesat for børnene, at det ikke
nødvendigvis var deres ide, der endte med at blive valgt. De har skulle
forholde sig til processen og ikke det færdige produkt. For nogle har det været
en udfordring, men de fleste har været meget begejstret. Deres fantasi og ideer
har fået frit løb”, siger Mette-Marie Høy Abildgaard.
”Det har også fået os til at snakke om vores egen
undervisning. I de kreative fag handler det ofte om at få et produkt med hjem.
Det kunne være spændende at undervise mere efter, at eleverne skal lære at være
i en kreativ proces sammen”.
Som et redskab i ideudviklingen af teltene har eleverne
været igennem et hav af kreative opgaver og afprøvet en masse forskellige
teknikker.
De har blandt andet gået rundt på skolen og registeret skolens
farver, kigget i stereolupper for
at se nærmere på naturens mønstre og lært forskellige foldeteknikker.
”Vi har i
evalueringen nævnt for til Statens Kunstfond, at Huskunstnerordningen
kombineret med muligheden for stedspecifikke værker er en rigtig god ordning
som skole. Det har været enormt stort for børnene at se kunsterne bringe nogle
af deres ideer til live”, siger Gudrun Stefansson.
”Og så er de kommet tæt på, hvad det vil sige at arbejde som
kunster. Det er blevet en karrierevej, som er blevet mere håndgribelig og
tilgængelig for dem”.
Mød kunstnerne
Cecilie Bendixen (højre) og Laura Baruël (venstre) er
begge tekstilkunstnere. Cecilie er uddannet arkitekt og Laura designer. Sammen med eleverne har de udformet og skabt de fem telte.
”Vi
valgte at arbejde med telte og tekstiler, fordi det skaber en masse unikke
muligheder. Det er et fleksibelt materiale og en ret simpel måde at skabe
nye rum i rummene”, fortæller Cecilie Bendixen.
Begge
kunstnere har været utrolig glade for samarbejdet med Kærbyskolen og muligheden
for at samarbejde med eleverne.
”Hvis
vi kun havde gået på værkstedet, var vi endt med nogle helt andre telte. I
klasseværelset har eleverne fortalt, at de ønskede sig mere fordybelse, og
udenfor har vi kunne observere, hvordan eleverne bevæger sig i rummet”, siger
Laura Baruël.
De
sidste to telte, der mangler at blive færdige til Kærbyskolen, er vandteltet, der
skal fungere som rumlig struktur til leg og oplevelser af vand, ved det
naturområde, skolen ofte besøger. Det sidste telt skal være et grupperum på et
af skolens fællesarealer.