Katrine Fylking, lærer på Randersgades Skole i København, har meldt sig som kandidat til DLF's hovedstyrelse.

Kandidat: Folkeskolen bliver ikke bedre end lærernes arbejdsvilkår

DLF skal have politisk styrke og politisk kapital, så foreningens stemme bliver hørt alle de steder, hvor der tages beslutninger om folkeskolens fremtid. Det mener Katrine Fylking, lærer fra København, der for første gang stiller op til valg til Lærerforeningens hovedstyrelse.

Offentliggjort

Hovedstyrelseskandidat

Katrine Fylking, 36, er lærer på Randersgades Skole på Østerbroog medlem af bestyrelsen i Københavns Lærerforening.

Blog: Hovedstyrelseskandidat Katrine Fylking

Twitter: @katrinefylking

Facebook: facebook.com/katrinefylking

Danmarks Lærerforening skal vælge ny hovedstyrelse for 2020-24sidst på året i år. Man kan stille op som kandidat frem til den 15.november. Folkeskolen.dk interviewer alle de opstillede kandidaterog tilbyder dem en blog på folkeskolen.dk/hovedstyrelsesvalg

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor stiller du op?

"Jeg har oplevet, at vilkårene for at lykkes som lærer er blevet væsentligt forringet i løbet af de 10 år, jeg har været lærer, hvor kravene og antallet af opgaver er steget, og der er kommet en massiv styring af skolen", siger Katrine Fylking

Hun mener, at hendes erfaringer som lærer, tillidsrepræsentant og det seneste halvandet år som bestyrelsesmedlem i Københavns Lærerforening har givet hende nogle erfaringer, der kan kvalificere arbejdet med at gøre DLF til en stærk og samlet fagforening, som kan opnå gode resultater og gode arbejdsvilkår for lærerne.

Lærer fra Viborg klar til Lærerforeningens hovedstyrelse

Opfatter du dig som repræsentant for en bestemt gruppe eller et bestemt lokalområde?

"Jeg har mit bagland i København, hvor jeg jo sidder i bestyrelsen", siger Katrine Fylking. 

Hvad er det vigtigste budskab fra dig, når det gælder spørgsmålet om lærernes arbejdstid?

"Det vigtigste er, at vi får en central arbejdstidsaftale, som er konkret og brugbar. For lige nu er vi en situation, hvor præmissen er civil ulydighed, og det er uholdbart. Vi har alt for længe fået hensigtserklæringer, som ikke virker i praksis. Lærerne kan ikke nå deres opgaver inden for deres arbejdstid", siger Katrine Fylking.

Kandidat: Kampen for en central arbejdstidsaftale er ikke forbi 

Efter de seneste arbejdstidsforhandlinger i Københavns Kommune er hun helt med på, at man ikke skal regne med at komme igennem med alle sine krav. Men så må man finde andre løsninger, og for hovedstyrelseskandidaten er det vigtigste, at aftalen er konkret og brugbar i hverdagen.

"Jeg vil gå langt for at få en aftale, det bliver et langt sejt træk, men jeg tror på, det kan lykkes".

Ønsker du en fem-årig læreruddannelse?

"Jeg er positivt stemt, men først og fremmest vil jeg have en ordentlig kvalitet i læreruddannelsen - flere resurser og mere praktik. Vi skal passe på, at læreruddannelsen ikke bliver for teoretisk, og jeg kunne måske forestille mig, at man så det første år i skolen som en del af læreruddannelsen".

Er folkeskolen blevet talt for meget ned, og skal DLF gøre noget for at tale folkeskolen mere op?

"Jeg mener, vi skal tale om folkeskolen, som den er, og vores rammer og vilkår som de er".

"Vi skal være kritiske og ytre os både i og uden for skolen. Der er mange positive historier at fortælle fra skolen, og det skal vi gøre, men overordnet bliver folkeskolen ikke bedre end lærernes arbejdsvilkår".