Billedkunstlærer Sara Saabyes elever skal lave futuristiske selvportrætter. Her er et af hende selv.

Tre ideer til forløb i valgfaget billedkunst

Er du i tvivl om, hvilke forløb, du skal sende dine elever igennem i valgfaget billedkunst? Billedkunstlærer Sarah Saabye har tre gode ideer, du må få.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den største forskel på at have billedkunst som et 'hyggevalgfag' og så til nu, hvor eleverne skal til eksamen i faget, er målkravene om at eleverne skal eksperimentere, skabe nyt og turde begå fejl" siger billedkunstlærer Sarah Saabye fra Fladsåskolen, afdeling Mogenstrup på Sydsjælland. Sarah Saabye har i år et 7. klasse-hold, som i sidste ende skal kunne gå til eksamen i faget og helst bestå.

Derudover har hun et hold af elever fra 8. og 9., som ikke behøver at bekymre sig om en truende eksamen. Og at det gør en forskel for hendes undervisning, er hun ikke i tvivl om.

"Det bliver meget anderledes, fordi det er et krav for det nye valgfag, at eleverne skal turde eksperimentere, træffe beslutninger og kunne reflektere over dem. Så langt når elever på 'det gamle' valgfag måske slet ikke. Så undervisningen af 7. klasseseleverne kræver noget andet af dem, og det kommer til at afspejle sig i de forløb, de kommer igennem".

Undersøgelse: Nye valgfag skulle tænde håndværker-drømme - men eleverne vil hellere lave mad 

Ide nummer 1: teknikker og selvportrætter

Som det første skal Sarah Saabyes elever igennem et relativt langt forløb, der skal introducere dem til en række forskellige billedskabende teknikker.

"Vi bruger en ny teknik hver gang, så de får snuset til dem. Det er for eksempel tegning, frottage, maling på sølvpapir, i alt kommer de igennem syv eller otte teknikker," fortæller hun. "Derefter får de fire eller fem gange til at lav et futuristisk selvportræt, hvor de skal bruge teknikkerne".

Forløbet har flere forcer, mener Sarah Saabye. Dels får eleverne leget en masse viden om teknikker ind, dels får de mulighed for at fordybe sig i en opgave, når de laver portrættet. Det bliver en måde at arbejde på, som sandsynligvis kommer til at minde om den eksamen, de skal til, til sin tid, så det bliver de også introduceret til (eksamensformen for valgfaget billedkunst ligger endnu ikke helt fast, red.). Og selv om det ikke er, får de meget viden med sig fra forløbet".

Ide nummer 2: Surrealistiske installationer

Sarah Saabye har også planlagt et forløb, hvor eleverne i håndværk og design træder hjælpende til.

"Mine elever skal arbejde med surrealistisk installationskunst", forklarer hun.

"Vi starter med en kort introduktion til Salvador Dali og så skal de indrette nogle 'rum', som håndværk- og design-holdet bygger. Det er sådan en plade på en gange en kvadratmeter med to meter høre stænger i hvert hjørne. Lidt ligesom et meget højt bord, der er vendt på hovedet. Mine elever skal så skabe et rum. For eksempel ved at hænge stof på siderne, eller hvad de nu finder på, og så skabe en installation, som skal udstilles på skolen. Og her er det vigtigt, at de gør sig nogle tanker om budskabet, om hvad beskueren skal have ud af installationen. Det er nemlig et af fagets mål at kunne reflektere over netop det".

Billedkunst i 6. klasse er »street« 

Ide nummer 3: Parafraseret kulturkanon

Det tredje forløb, Sarah Saabye har planlagt, er med hendes egne ord 'ekstra godt'.

"Det er en måde, vi kan arbejde med kunsthistorie, uden at det bliver mig, der står med et slideshow og docerer om, hvad der er så interessant ved dette værk eller denne stilart", siger hun.

"Eleverne får et af de tolv billedkunstværker fra kulturkanonen - det er altså nogle værker, der ikke nødvendigvis siger moderne børn det helt store - og så skal de undersøge værket og dets tid. Når de har gjort det, skal de lave en parafrase over værket, altså omsætte det til deres eget på en måde hvor man kan se sammenhængen, uden at det er en direkte kopi. De skal tage udgangspunkt i det i værket, der taler til dem".

Sarah Saabye regner med at bruge fire undervisningsgange til forløbet, plus en eller to til at lade eleverne fremlægge for hinanden.

"Megafedt valgfag"

"Jeg synes det er megafedt at billedkunst nu er blevet et eksamensfag" siger Sarah Saabye. "Det kommer til at betyde en styrkelse af faget, og jeg håber vi kan skabe et fag, der belønner mod, kreativitet, engagement og selvstændighed. Vi kan trække nye kompetencer frem i lyset og det er meget vigtigere end at lære eleverne at lave 'god kunst'. For hvad er det lige, det er?"

Fiaskoforsøg: Ingen tilmeldinger til forsøgs-afgangsprøver i billedkunst