Sådan har forskerne gjort
Undersøgelsen hedder "På tærsklen til at blive lærer -Studerendes overvejelser om deres kommende arbejdsliv". Her har detre forskere spurgt alle de lærerstuderende på 7. semester påKøbenhavns Professionshøjskole.
Her har de fået svar fra 298 ud af 662 indskrevne studerende.Det svarer til en svarprocent på 45 procent. De studerende erblevet stillet åbne spørgsmål, hvor de selv har haft mulighed forat formulere et skriftligt svar.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skellet mellem teoribøgerne og virkeligheden ude i klasselokalerne er for stor.
Sådan lyder det fra de lærerstuderende på 7. semester på Københavns Professionshøjskole.
Folkeskolen.dk kunne i mandags fortælle, at rigtigt mange af de lærerstuderende i undersøgelsen svarer, at de ikke ønsker et job i folkeskolen efter uddannelsen.
Undersøgelse: Fremtidens lærere frygter folkeskolen
Undersøgelsen viser også, at rigtigt mange af de kommende lærere ikke føler, at uddannelsen har gjort dem klar til virkeligheden ude i klasselokalerne.
Direkte adspurgt 'Har læreruddannelsen forberedt dig til denne opgave?' svarer kun hver fjerde lærerstuderende entydigt ja. Flere end halvdelen svarer "både-og", og omtrent hver ottende svarer nej på spørgsmålet.
Studerende: Lær os om elevplaner og forældresamarbejde
I undersøgelsen skal de studerende forklare, hvorfor de svarer, som de gør, og derfor byder undersøgelsen på en lang række kommentarer på, hvad lærerstudiet ifølge de lærerstuderende ikke gør godt nok.
Flest svarer, at de oplever at være klædt godt på teoretisk og fagligt, men at de i høj grad oplever, at de mangler praktiske færdigheder og realistiske erfaringer med, hvordan det er at være lærer.
4 lærerstuderende: Derfor vil vi være lærere
De studerende efterlyser desuden kendskab til, hvordan man laver elevplaner, årsplaner, lærerplaner samt forældresamarbejde.
Folkeskolen.dk bringer her et uddrag af de mange besvarelser fra lærerstuderende:
"Har lært matematik på uni-niveau - men jeg ved ikke, hvordan jeg underviser"
"Både og. Jeg har helt sikkert lært en masse, men rent fagligt i mine undervisningsfag synes jeg ikke, jeg er blevet gjort ordentlig klar til det, jeg skal ud og undervise i. Jeg er blevet undervist i en masse ting, som sikkert lyder godt set udefra, men hvad så med det stof, som jeg skal ud og rent faktisk undervise i? hvorfor har jeg ikke lært en masse fede måder at undervise i det på? Nu kan jeg regne et eller andet uni-niveau ud i matematik, men har ikke nogen fed ide til, hvordan jeg skal undervise 6. klasse i mængder og brøker på en ny og fed måde. Det synes jeg, er helt vildt problematik og frustrerende. De pædagogiske fag er gode og lærer mig en masse. Men jeg må indrømme, at det der har forberedt mig allermest til at komme ud og være lærer, er mit tidligere job som støttelærer og mit nuværende som lærervikar"
"Jeg er rigtig bange for, hvordan jeg skal kunne undervise 25 lektioner om ugen"
"Jeg tror, at jeg er forberedt fint fra læreruddannelsen side af. Jeg har læst og lært utrolig meget. Problemet er bare, at alt det, jeg har læst og lært, har jeg ikke haft mulighed for at afprøve i praksis, og derfor bliver det ikke praksisnært. Vores praktikker er meget korte, og vi er typisk 3 studerende ude af gangen, så det er meget begrænset, hvor meget man er 'på' (hvor meget man underviser selv). Derudover har vi meget tid til at forberede undervisningen i praktikken, og det giver ikke et realistisk billede af, hvordan det er at være lærer. Jeg er rigtig bange for, hvordan jeg skal kunne undervise 25 lektioner om ugen, men det er noget, man bliver bedre til med årene. Nogle ting kan læreruddannelsen ikke forberede os på, fx forældresamarbejdet (de svære samtaler fx)"
"Vi har ikke lært, hvordan vi undgår larm"
"Tja. Til en hvis grad. Vi lærer meget teori om tingene og emnerne, der har forberedt os til det. Men ikke så meget praktisk. Fx. teori om, at det er vigtigt, at der ikke er larm, og der skal være ro, men vi lærer ikke, hvordan man kan sørge for der ikke er larm. Fx 'klap tre gange mens man siger 1.c' lærer man ikke. Det kunne være rart med konkrete praktiske ting, man kunne bruge i praksis"
"Det er klart, at mange knækker nakken, når de kommer ud"
"Jeg synes ikke, læreruddannelsen har forberedt mig særlig godt. Mange af mine erfaringer kommer gennem mit job som lærervikar, ikke gennem uddannelsen. Jeg synes, uddannelsen har givet mig enormt meget fagligt og har hjulpet mig til personligt at blive mere dygtig, men jeg synes, der er langt fra teori og praksis, til trods for at vi er en uddannelse med praktik. Vi mangler erfaring, når vi kommer ud, og det er klart, at mange knækker nakken, når de kommer ud. Jeg tror ikke selv, jeg kommer til at knække, da jeg har noget erfaring, men det er en meget lille del af den erfaring, som kommer fra uddannelsen"
"Uddannelsen er en joke fra start til slut"
"På INGEN måde. Uddannelsen er en joke fra start til slut, og af de undervisere, jeg har haft, har jeg lært noget brugbart af cirka to af dem. Hvordan de skal kunne undervise os i at være gode lærere, når de ikke selv er det, eller har arbejdet i folkeskolen, er mig komplet uforståeligt. Nu kommer der lige en ret selvfed kommentar: Jeg har lavet ret mange opgaver her på UCC - jeg får GODE karakterer og klarer mig fint! ALT det er på basis af den erfaring, jeg har som folkeskolelærer, før jeg tog uddannelsen"
Teoribøger viser et glansbillede
"Jeg føler mig ikke som sådan rustet til at blive sendt ud og varetage et fuldtidsjob som lærer. Vi mangler rigtig meget at prøve ting i praksis, men er nødt til at holde os til glansbillede-teorier i stedet, hvilket kan give et kæmpe chok, når vi kommer ud i den virkelige verden"
Læs hele undersøgelsen i linket under artiklen