Finsk professor advarer mod test og målinger
Man kan ikke reformere folkeskolen ved at satse på test og effektmålinger, mener direktør og professor Pasi Sahlberg, Centre for International Mobility and Cooperation, Finland, som er en af hovedoplægsholderne på KL's Skolerigsdag i Aalborg.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Han advarede mod at tro, at det fører til gode reformer i folkeskolen, hvis man satser på faste mål, test og effektmålinger. Undervisning er væsensforskellig fra en produktionsvirksomhed og kan ikke styres ved at anvende samme logik, som man bruger i forretningsverdenen, sagde han.
Pasi Sahlberg advarede mod at hoppe med på den globale reformbølge, som bygger på flere målinger og standardisering.
"I virkeligheden ved vi ikke, hvilke kompetencer, der er brug for i fremtiden, derfor er det vigtigt at holde fast i at vores skolesystemer skal styrke kreativitet", sagde han og kritiserede reformer, som lægger vægt på 'accountability' - altså at styre ved hjælp af målinger af resultater.
"Jeg definerer ofte 'accountability' som det, som er tilbage, når ansvaret er forsvundet", sagde han - og indkasserede et spontant bifald fra salen.
Det handler om tillid til professionelle lærere
"Ser man på Finland, handler de gode resultater i høj grad om samarbejde mellem forældre, lærere, og skolesystemet. Det handler om tillid. Forældrene - og hele samfundet - har stor tillid til skolen. Den ledes af professionelle. Man stoler på de professionelle i skolen på samme måde, som man stoler på læger. Man stiller ikke spørgsmålstegn ved lægers professionalisme, når det handler om ens helbred. Det samme gælder lærerne og skolen. Det er den tillid, som er helt afgørende for at få gode resultater - ikke test og målinger", sagde han.
Pasi Sahlberg fremhævede nogle elementer, som er vigtige for skolereformer:
1. Der skal være frihed til at lære og man skal undgå at teste, fordi det fører til at man underviser frem mod en test. Det fører ikke til gode forandringer.
2. Der skal være frihed til at eksperimentere, selv hvis eksperimenterne ender med at fejle.
3. Der skal være et system for at sætte ind tidligt for at undgå specialundervisning. I Finland har vi et system, hvor vi tager hånd om børn med problemer tidligt og derfor undgår vi specialundervisning senere.
4. Undervisning skal være en kreativ profession. Hver gang man standardiserer, tager man kreativiteten væk.