Gribskov Kommune vil gøre de nationale test frivillige for skolerne.

Gribskov vil gøre de nationale test frivillige

Gribskovs politikere har bedt forvaltningen søge om, at de nationale test kan blive frivillige for kommunens skoler. Det er omtalen af testenes problemer, der har fået kommunens Børne-, Idræt- og Familieudvalg til beslutte at forsøge at melde Gribskov-eleverne ud.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De nationale test kan være fortid i Gribskov Kommune.

Tirsdag aften besluttede et samstemmigt Børne-, Idræt- og Familieudvalg at sende en ansøgning til Undervisningsministeriet om at gøre de nationale test frivillige i Gribskov.

Ønsket om at blive fri for de nationale test kommer i kølvandet på det stormvejr, testene har været i, efter at professor Jeppe Bundsgaard, DPU, og professor Svend Kreiner fra Københavns Universitet i april påviste, at de nationale test måler forkert. På den baggrund opfordrede forskerne indtrængende til at sætte testene på pause. Byrådet i Aarhus har allerede besluttet at søge om at blive fri af de obligatoriske test som frikommuneforsøg, og i Randers er sagen også på dagsordnen.

Danskerne dumper de nationale test

Formand for Børne-, Idræt- og Familieudvalget Sisse Krøll Willemoes glæder sig over, at udvalget er blevet enige om at prøve at få de nationale test gjort frivillige for Gribskovs skoler.

"Jeg glæder mig over, at vi udfordrer de gældende regler og sætter skolerne fri til at vælge de evalueringsmetoder, som skaber et reelt billede af elevernes læring. De nationale test giver ikke mulighed for at følge den enkelte elevs læring og dermed er det ikke et optimalt redskab for lærerne", skriver hun i et opslag på Facebook.

Aarhus-flertal vil droppe obligatoriske nationale test

Frigørelsen fra de nationale test vil gøre hverdagen bedre for eleverne, mener hun:

"Jeg mener, at en fritagelse for testene vil bidrage til et forbedret læringsmiljø for børn og unge, hvor der er fokus på at læring og det at øve sig - frem for at bedømme eleverne".