De yngste elever skal ikke tage nationale test, hvis det står til flertallet i magistraten i Aarhus.

Aarhus: Frikommuneforsøg kan afskaffe nationale test i indskolingen

Magistraten - den politiske ledelse af Aarhus Kommune - lægger op til, at kommunen skal søge om at gøre de nationale test frivillige i indskolingen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Drt er bekymringen for, om præstationspres er en af årsagerne til den stigende mentale mistrivsel blandt børn og unge, der får magistratsafdelingen for Børn og Unge med rådmand Thomas Medom (SF) i spidsen til at foreslå forsøget.

"Målet med fritagelse fra de nationale test i indskolingen er således at bidrage til at mindske det negative pres på de yngste folkeskoleelever med henblik på, at alle elever trives og motiveres for egen læring. Derudover har flere forskere sat spørgsmålstegn ved den faglige validitet og reliabilitet ved de nationale test og deres værdi som pædagogisk værktøj", hedder det i udkastet til forsøgsansøgning.

Kommune søger dispensation fra de nationale test i dansk 

"Jo længere tid eleverne testes, jo bedre grundlag er der til at bedømme elevens faglige niveau ud fra. Særligt de yngre elever kan i den sammenhæng blive trætte og ukoncentrerede, hvis testene varer for længe".

Magistraten lægger derfor op til, at det bliver en beslutning for de enkelte skoler i Aarhus, om de vil gennemføre den nationale test i læsning i 2. klasse og den nationale test i matematik i 3. klasse.

På dagens magistratsmøde tog den tidligere rådmand for Børn og Unge, nu teknik og milljørådmand, Bünyamin Simsek forbehold, og det samme gjorde den konservative Mette Skautrup, og det er nu op  til byrådet, som holder møde 3. april, at beslutte, om frikommuneansøgningen skal sendes af sted. 

Tidligere har Lyngby-Taarbæk Kommune søgt Undervisningsministeriet om fritagelse for de nationale test i faget dansk. Men kommunen fik nej med den begrundelse, at faget dansk udgør et af skolenes kernefag, og testene i faget derfor er væsentlige for det nationale sammenligningsgrundlag. 

"Er det muligt at lave test, der både kan bruges til styring og som pædagogisk redskab?"

Læs mere

Referat fra dagens magistratmøde