Lærernes formand Anders Bondo Christensen og KL's formand for Børne- og Undervisningsudvalget Thomas Gyldal (S) tog sammen hul på Ny Start-samarbejdet på KL's Børn & Unge Topmøde.

KL og DLF er klar, parat til Ny Start

KL og DLF deler en stand, som folk i disse dage kan besøge på KL’s Børn & Unge Topmøde i Aalborg. Det var utænkeligt for få år siden, men i dag er det et tegn på en samarbejdsvilje, som er helt nødvendig for at få en god folkeskole, er parterne enige om.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF's formand Anders Bondo sidder klar i de grønne kulisser, som udgør KL's og DLF's fælles stand på Børn & Unge Topmødet i Aalborg. Frokosten er lige spist, og meningen var, at han sammen med formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S) skulle lytte til de forbipasserendes bud på, hvad KL og DLF skal samarbejde om (se video i bunden af artiklen).

Men Thomas Gyldal lader vente på sig. Og fem minutter forsinket dukker han let forpustet op og fortæller med en undskyldende mine, at han ikke kunne finde standen.

Han glider ned på stolen ved siden af Anders Bondo.

Bondo og Bundsgaard vil gøre alt for at få en ny start for folkeskolen 

Samarbejde frem mod arbejdstidsforhandlinger 

I overenskomstforliget som KL og Lærernes Centralorganisation blev enige om i foråret 2018, var der dels en aftale om en 'Ny Start' for samarbejdet mellem KL og DLF. Og dels var der en aftale om at nedsætte en arbejdstidskommission, som skal komme med input til de kommende forhandlinger om en arbejdstidsaftale for lærerne.

Formand for kommissionen er Per B. Christensen, og han er en af de første, som kommer forbi og bliver råbt an af Thomas Gyldal.

"Du ser optimistisk ud", siger Per B. Christensen.

"Det er jeg også", siger Thomas Gyldal og stiller op til et fælles foto.

Kommissionsformand: »Succeskriteriet er ikke, at alle klapper og er glade«

Langsomt samler tilhørere sig omkring de to formænd. Thomas Gyldal lægger ud:

"Hvis man er skoleleder, lærer eller pædagog og har synspunkter på skoleudvikling og skolefremtid, som man tænker, at vi bør kende til, så er det nu, man skal sige til", lyder opfordringen fra Thomas Gyldal.

Og han bliver bakket op af Anders Bondo Christensen. 

"Vi er nået længere i vores samarbejde, end vi turde drømme om, og vi er blevet overhalet indenom. Vi kan se, at der bliver etableret samarbejder i den ene kommune efter den anden. Det sker i stort omfang, og det sætter pres på, at vi skal lykkes centralt", siger Anders Bondo Christensen.

"Men jeg skal også passe på med at være jubeloptimist, når jeg står over for medlemmerne. For deres hverdag har måske ikke ændret sig så meget", tilføjer han. 

Lærernes tilstedeværelse skal besluttes lokalt

En ergoterapeut kommer forbi med pjecer om, hvordan man blandt andet i Sorø har ansat ergoterapeuter, der har deres daglige gang på skolerne, så de kan hjælpe med inklusionsindsatsen.

Finn Andersen fra Ringsted spørger, om de ikke kan gøre noget ved tilstedeværelsespligten for lærerne.

KL: Ansvaret for skolerne er bedst placeret hos kommunerne

Men det mener Thomas Gyldal er noget, som den enkelte kommunalbestyrelse skal tage stilling til.

"Vi kommer ikke til at definere, at læreren skal være på skolen i et bestemt timer centralt fra. Det håber jeg, du er enig i?", siger han og kigger spørgende på Anders Bondo.

Anders Bondo siger, at han fuldstændig kan tilslutte sig det, Thomas Gyldal siger, og kommer med en opfordring:

"Lad vær med at sidde og vent på os. Tag fat i det ude lokalt. Vi kan ligeså godt sige det, som det er: Det var før 2013, at relationen mellem KL og os blev, som den var. Og det har forplantet sig hele vejen ud i systemet. Nu har vi givet hinanden hånden i foråret på, at vi vil et samarbejde på en anden måde. Og det mener vi alvorligt", siger Anders Bondo og indrømmer, at han ind i mellem skal tage sig selv i ikke at falde tilbage i den gamle "krigsretorik".

Stort ansvar

Thomas Gyldal nikker genkendende til Anders Bondos ord.

"Vi har ligesom været placeret i hver vores skyttegrav. Jeg har haft nogle billeder af første verdenskrigs slagmark. Det, der er sket nu, er, at vi er holdt op med at skyde, og er kravlet op, og så står vi der i midten, men vi har ikke besluttet os for, hvilken vej vi vil gå sammen. Hvis man ikke bliver enige, så hopper man tilbage. Hvis der er noget folkeskolen ikke har brug for, så er det, at vi hopper tilbage", siger han. 

I papiret om 'Ny Start' i overenskomstforliget har KL og lærerne aftalt, at de sammen skal undersøge og udarbejde en rapport om lærernes arbejdstid, rekruttering, fastholdelse af nyuddannede og samarbejde mellem ledelse og tillidsrepræsentant.

Rapporten skal være klar ved udgangen af 2019 - samtidig med arbejdstidskommissionens rapport. Umiddelbart herefter kan forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale gå i gang.