Når rammerne ændres, skal platformene også justeres, siger Thomas Gyldal.
Foto: Thomas Arnbo
Aftale: Læringsplatformene skal tilpasses de færre bindinger i Fælles Mål
Regeringen og KL gav i juni hinanden håndslag på at justere læringsplatformene til de færre bindende mål i Fælles Mål. Det er nu blevet tilføjet til den oprindelige aftale om det store brugerportalinitiativ, som platformene er en del af.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Rådgivningsgruppe: Mål i skolen skal have en ny betydning
Hver sommer aftaler den siddende regering og KL næste års økonomi for kommunerne. I år indeholdt aftalen desuden en aftale om, at læringsplatformene skal tilpasse, at forligskredsen har gjort de 3.170 færdigheds- og vidensmål vejledende.
Og denne aftale er i dag blevet stadfæstet i en endelig aftale mellem Undervisningsministeriet og KL, og næste skridt er så, at producenterne af de indkøbte læringsplatforme justerer dem. For at følge udviklingen etableres en løbende dialog mellem KL, Undervisningsministeriet og interessenter fra sektoren, og KL opretter et dialogforum med repræsentanter for leverandørerne af læringsplatformene og digitale læremidler, Undervisningsministeriet og med mulighed for at invitere øvrige interessenter.
KL: Læringsplatformen er blevet en barriere
"Den nye aftale skal sørge for, at den politiske intention fra hele folkeskoleforligskredsen om mere frihed i Fælles Mål også bliver til virkelighed i læringsplatformene ude på skolerne. Her skal lærerne opleve en reel større frihed og fleksibilitet i deres daglige arbejde med læringsplatformene", siger undervisningsminister Merete Riisager i en pressemeddelelse.
I samme pressemeddelelse udtaler formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen, at han håber på, at den nye aftale vil føre til mere lokal dialog ude i kommunerne.
"Nu er det vigtigt, at der lokalt kommer en dialog mellem lærere, skolederne og forvaltningsfolk om, hvordan Fælles Mål og platformene klogt skal bruges," siger Thomas Gyldal Petersen.
En rådgivningsgruppe præsenterede i juni anbefalinger til, hvordan læringsplatformene bør justeres. Ifølge aftalen vil Undervisningsministeriet og KL 'inddrage' anbefalingerne "i det videre arbejde med læringsplatformene".
Det fremgår desuden, at det lokalt skal være muligt for lærerne at eksperimentere med læringsplatformene.
KL: Vi justerer læringsplatformene inden for et år
Det fremgår ikke af aftalen, hvornår justeringen er klar. Men udviklingsdirektør i KL med ansvar for skoleområdet Arne Eggert udtalte i juni til folkeskolen.dk, at platformene ville være klar inden for et år.
Lærere: Lempelsen af Fælles Mål er en anerkendelse af vores profession
Anbefalinger er fem temaer
Arbejdsgruppens anbefalinger bestod af fem temaer. De fem temaer er:
Tema 1: Behov for styrket lokal dialog om den meningsfulde anvendelse af læringsplatforme
Anvendelsen af læringsplatformene skal forankres i en lokal dialog mellem kommune, skoleledelse og de fagprofessionelle og den didaktiske og kontekstafhængige anvendelse af læringsplatformene skal være begrundet i faglige, pædagogiske og didaktiske overvejelser.
Tema 2: Mere rum til den professionelle dømmekraft og til eksperimenterende tilgange til læringsplatforme
Der skal lokalt skabes mulighed for, at fagprofessionelle kan eksperimentere med læringsplatformenes funktionaliteter med henblik på at vurdere, hvornår og hvordan anvendelsen af læringsplatformene er meningsgivende.
Tema 3: Læringsplatformenes design skal understøtte en fleksibel anvendelse
Læringsplatformenes design og funktionalitet giver de fagprofessionelle mulighed for at arbejde med undervisning ud fra forskellige perspektiver og med afsæt i fx fagenes formål, aktiviteter, indhold, lokaliteter, anledninger m.v. Det skal sikres, at funktionerne på læringsplatformene harmonerer med den gennemførte lovændring af Fælles Mål.
Tema 4: Gentænkning af elevplansfunktionen på læringsplatformene
Der skal skabes muligheder for at udarbejde en elevplan, hvor der er balance mellem muligheden for at anvende kvalitative og kvantitative evalueringer, og hvor fokus er på evalueringens kvalitet frem for på kvantiteten af fx gennemførte læringsmål.
Tema 5: Udviklingen af teknologier til at understøtte fagprofessionelles arbejde
Læringsplatforme eller øvrige teknologier skal understøtte helheden i de fagprofessionelles arbejde og læringsplatforme eller øvrige teknologier skal understøtte en mangfoldig pædagogisk praksis.
Aarhus: Skoleledelserne forpligtet til dialog med lærerne om læringsplatforme