Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det bliver næppe heller i morgen, at partierne i forligskredsen bag folkeskolereformen når til enighed om at ændre ved dele af reformen.
Partierne mødes ellers igen til nye forhandlinger ved frokosttid. Men der er ikke ingen tegn i sol og måne på, at partierne er kommet hinanden nærmere, selvom det nu er lidt mere end to måneder siden, at regeringen lagde sit skoleudspil på bordet.
Her er regeringens skoleudspil: Færre understøttende timer og kortere skoleuge
På tværs af forhandlingsbordet kaster partierne fra rød og blå blok om sig med beskyldninger om, at det er partierne fra den modsatte blok, der er skyld i, at forhandlinger står i stampe.
"Vi gør, hvad vi kan, men forhandlingerne går meget langsomt, fordi de røde partier obstruerer. Der er megen surhed og korslagte arme fra de røde partier, og de vi hører ikke rigtigt nogle argumenter imod det, vi forslår", lyder det fra undervisningsordfører i Dansk Folkeparti Alex Ahrendtsen.
Partier er meget langt fra hinanden
Regeringen har med sit udspil foreslået at barbare halvdelen af den understøttende undervisning væk for at give plads til 480 ekstra fagtimer og i snit at gøre elevernes skoleuge 1,8 timer kortere. Til gengæld vil regeringen mere eller mindre lukke ned for skolernes mulighed for selv at korte dagene.
DF vil hjælpe regeringen af med understøttende undervisning
I Dansk Folkeparti er man langt fra begejstret for den understøttende undervisning, og partiet har tidligere ytret ønske om, at timerne bliver "fjernet helt og aldeles".
Derfor er Alex Ahrendtsen meget glad for regeringens ønske om i hvert fald at skære halvdelen af den understøttende undervisning væk.
På den anden side af forhandlingsbordet står de røde partier og især SF stejlt på, at det skal være op til skolerne selv at bestemme, om den understøttende undervisning skal bestå.
SF før reform-forhandlinger: Skoler skal selv bestemme understøttende undervisnings skæbne
Står det til SF, skal skolerne have lov til at veksle op til alle understøttende timer, så længe skolerne bruger de frigivne resurser på to-voksen-timer eller andre understøttende ordninger.
DF: Vi er kommet med kompromisforslag
I sidste uge var der nye toner fra undervisningsministeren. I et interview med Altinget kaldte Merete Riisager SF's og Radikales forslag for "spændende" og udtalte, at hun ville kigge på forslagene med "åbenhed".
Inde til forhandlingerne har Alex Ahrendtsen foreslået et kompromis mellem de to fløje, han mener vil kunne samle regeringen og de røde partier:
"Det går ud på, at vi bruger noget af den understøttende undervisning til fagtimer, og så lader vi det være frit op til skolerne og kommunerne, hvad de vil med de resterende timer til understøttende undervisning", siger han.
Regeringens skoleudspil får lunken modtagelse
Forslaget ser imidlertid ikke ud til at have bragt de to blokke tættere på hinanden.
"De røde partier møder bare op og siger 'dur ikke'. Det er virkelig frustrerende", siger Alex Ahrendtsen.
S: Det er DF, der obstruerer
På den anden side af forhandlingsbordet møder kritikken hovedrysten.
"Det er en mærkelig måde at gå til forhandlinger på, når man tydeligt fra de røde partier siger, at det her er noget, vi gerne vil. Jeg mener, at det er DF, der obstruerer her", siger Socialdemokratiets undervisningsordfører Annette Lind og tilføjer, at hun mener, at det bør være kommunerne, der bestemmer, om skolerne skal kunne gøre skoledagene kortere.
Trods uenighederne tror Annette Lind, at det vil lykkes forligskredspartierne at nå frem til en aftale.
"Jeg tror helt oprigtigt på, at vi kan lande en aftale. Vi er ikke så langt fra hinanden. Det her er noget, som vi gerne vil, og det tror jeg faktisk også, at de andre partier gerne vil".
Hos SF giver undervisningsordfører Jacob Mark ikke meget for det forslag, som Dansk Folkeparti har lagt på bordet i forhandlingslokalet.
"Det er en klassisk Alex Ahrendtsen. Bare fordi Dansk Folkeparti er regeringens støtteparti, så tror han, at alle skal rette ind efter deres politik", siger han.
Bondo positiv over for skoleudspil: Regeringen vil korte skoledagen
"Det, jeg har hørt fra ham, er et forslag om at give skolerne de 480 ekstra fagtimer, som regeringen foreslår, og så give mere frihed omkring den lille bitte pulje af understøttende undervisning, der vil være tilbage. Det er ikke et kompromis. Det er bare Dansk Folkepartis politik", lyder det fra Jacob Mark.
SF: Partier i regeringen ønsker ikke aftale
Han sender i stedet kritikken tilbage i retningen af blå blok.
"Regeringen har lagt et forslag på bordet om strammere styring af skolerne. Vi vil gerne have mere frihed til skolerne. Normalt vil næste skridt så være, at ministeren lægger et kompromis på bordet. Der er vi slet ikke endnu. Så for mig at se er det regeringen og DF, der ikke kan finde ud af, hvor kompromisset skal lægge", siger han og sender lidt af en stikpille efter Venstre.
SF er ikke i tvivl: Regeringens skoleudspil vil føre til færre timer med to voksne
"Der sidder stadig nogen i regeringen, der i min optik ikke vil en aftale. Jeg forstår stadig ikke, hvad der er Venstres skolepolitik. Efter mange møder forstår jeg ikke, hvad de vil med folkeskolen".
V: Vi har ansvaret for fagligheden i skolen
I Venstre giver undervisningsordfører Anni Matthiesen ikke meget for den slagside.
"Det er fint nok at snakke om øget frihed. Det holder vi også af i Venstre. Men man er også nødt til at sikre fagligheden for elevernes skyld", siger hun og henviser til de flere fagtimer, som regeringen ønsker at putte på elevernes skemaer.
Riisager: Skoleudspil øger behovet for lærere
"Vi har som stort parti et ansvar for at sikre, at vore børn rent fagligt har det godt. Derfor bliver vi nødt til at sige, at det ikke kun handler om øget frihed. Det handler også om at sikre fagligheden i skolen", siger hun.
Partierne fortsætter forhandlingerne i morgen kl. 12.30.
"Vi bliver ikke færdige i morgen. Det kan jeg godt sige", lyder vurderingen fra Alex Ahrendtsen.
K: Der skal evalueres på dansk- og historiekanonen