"Den dialog vi har haft, hvor vi sammen vil sætte fokus på kerneopgaven, har betydet, at formanden for skolelederne bakker op om, at man godt kan give lærerne noget frihed og tillid uden, at det påvirker den lokale ledelsesret", siger skolechef i Kolding Lars Svenson.
Aftale: Loft over undervisningstiden i Kolding
Max. 27 lektioner om ugen og 250 timer til individuel forberedelse. Det er de helt håndfaste elementer i en ny arbejdstidsaftale i Kolding. Sikringerne betyder, at man måske må skære ned for ambitionerne for skoleudvikling i kommunen.
Arbejdstid iKolding
Max. 27 lektioner (20,25 timer) for lærere, max. 28,25lektioner (21,25 timer) for børnehaveklasseledere.
Pulje til individuel forberedelse på 250 timer om året.Derudover tid til forberedelse i team.
I aftalen er der blandt andet også afsat tid til arbejdet iforbindelse med afgangsprøver, til arbejdet somtillidsrepræsentant, og arbejdsmiljørepræsentant og tilintroduktionskursus til nyuddannede lærere ogbørnehaveklasseledere.
Der er link til hele aftalen under artiklen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der kommer ikke flere penge til skolerne i Kolding, men lærerkreds, skolelederne og forvaltningen har sammen fundet frem til en lokal arbejdstidsaftale, som gerne skulle give lærerne i Kolding bedre vilkår, uden at det koster flere penge.
Formand for Kolding Lærerkreds Anders Petersen håber, at lærerne vil mærke forandringerne i hverdagen.
"Vi har lavet en individuel pulje på 250 timer til forberedelse plus tid til teamsamarbejde. Vi har tillid til, at man man får den fornødne tid til at løse hele undervisningsopgaven, og man får rum til at løse den. Det er mit håb, at max. 27 lektioner om ugen kommer til at fungere bedre", siger Anders Petersen og understreger, at der i dag er mange lærere, der har under 27 lektioner, men at der også er lærere, der har over.
Skolechef i Kolding Lars Svenson sætter også stor pris på aftalen.
"Lærerne er sikret tid. Man kan ikke blive ved med at fylde opgaver ind. Og det er den følelse, som lærere nogle gange har haft - følelsen af, at man ikke kan overkomme sit arbejde", siger han og forklarer, hvordan det har været muligt at skabe den sikring, selv om skolerne ikke har fået tilført flere penge.
"Vi vil fremadrettet fokusere på sikring af kerneopgaven. Vi vil fjerne fokus fra kun udvikling og få snakket om, hvad kerneopgaven er", siger Lars Svenson og tilføjer, at det vil kunne mærkes på skolerne.
Med skolereformen blev opgaverne for lærerne skruet op, uden at der fulgte penge med, og derfor har parterne nu sammen sænket ambitionerne.
"Vi kan blive nødt til at skære ned på de opgaver, som måske nok er spændende, men hvor der ikke er resurser til at gøre ordentligt. Vi kan blive nødt til at skære ned på udvikling, og vi skal have fokus på, hvad kerneopgaven er. Hvis det er kommet til at lyde som om, man skal have lavere ambitionsniveau i sin daglige undervisning, så tænker jeg, at vi har et problem. Vi skal have et lavere ambitionsniveau for det tempo, vi udvikler i", siger han og tilføjer: "Hvis der ikke er penge til 70 flere lærere, så må vi sikre, at de lærere, der er, kan holde til det, og klare den daglige undervisning i ordentlig kvalitet".
Borgmester i Kolding vil starte forhandlinger om lokalaftale
OK18 satte gang i forhandlinger
Den dag, hvor lærerformand Anders Bondo Christensen stod foran Forligsinstitutionen og sammen med KL's Michael Ziegler annoncerede, at nu var der landet en overenskomstaftale, var også den dag, hvor Koldings borgmester Jørn Pedersen greb telefonen og ringede til formanden for Kolding Lærerkreds.
Ny start for samarbejdet mellem lærere og kommuner: DLF er klar
Borgmesterens budskab var klart: Det var tid til at komme i gang med forhandlinger om en lokal arbejdstidsaftale for lærerne i Kolding.
"Også det radikale medlem af uddannelsesvalgsudvalget Jesper Elkjær havde dagsordensat punktet lærernes arbejdstid. Der kom nogle helt andre signaler fra KL. Og de blev hørt i Kolding", siger Anders Petersen.
På den måde blev 27. april startskuddet til en 'ny start' for samarbejdet mellem forvaltning, skoleledere og lærerne. Indtil nu har et administrationsgrundlag sat rammerne for lærernes arbejdstid i Kolding, men overenskomstaftalen åbnede op for nye muligheder. Og skolechef Lars Svenson er glad for den nye start:
"Nu bliver det meget tydeligt, at alle parter er forpligtet på at gå i dialog og finde løsninger", siger skolechef Lars Svenson og forklarer: "Hvis man før ikke kunne komme i forbindelse med forvaltningen, så kunne skrækscenariet for en lærer være 900 undervisningstimer, hvis lederen vurderede, at det kunne lade sig gøre. Nu har vi i fællesskab sat nogle rammer og mål, hvor det er ok for en tillidsmand at gå til kredsformanden, som kan gå til mig og til lederforeningen. Så nu er vi sammen om et godt arbejdsmiljø, hvor man før måske lokalt var afhængig af skolechefens lune".
Overblik: Hovedpunkterne i det kommunale overenskomstforlig
Tid til forberedelse
Skolechefens bedste råd til andre kommuner, der er i gang eller skal i gang med samme proces. er at få skabt godt samarbejde mellem lærerne, skoleledere og forvaltning.
"Den dialog vi har haft, hvor vi sammen vil sætte fokus på kerneopgaven, har betydet, at formanden for skolelederne bakker op om, at man godt kan give lærerne noget frihed og tillid, uden det påvirker den lokale ledelsesret. Det har jo været noget af det, man har haft meget fokus på i lov 409. Det, at de har mødtes, har gjort at det som forvaltningschef har været let at skrive under. For lærerne og lederne kan se sig selv i det".
Aftalen træder i kraft 1. august 2019, og det glæder Anders Petersen.
"På den måde får skolerne tid til at forberede det i god tid, så man kan være klar, når planlægningen af skoleåret går i gang. Det vigtige fremadrettet er, at vi får den implementeret på en god måde. Derfor holder vi et fælles møde får både TR og skoleledere den 22. november, så vi kan få en god start på samarbejdet", siger Anders Petersen.
Danmarks bedste folkeskole? Kolding får meget ud af lidt - endnu