Åben skole foregår oftest i dansk-faget, fortæller undersøgelsen.

Åben skole foregår ofte i dansk

Meget 'åben skole' foregår i dansk-undervisningen, viser en ny undersøgelse fra Evalueringsinstituttet. Og netop i dansk samarbejdes med en række forskellige parter. Med rapporten er også et inspirationshæfte om blandt andet tekstarbejde i forbindelse med åben skole.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk er det fag, hvor der foregår mest åben skole - folkeskolereformens ord for undervisning hos eller sammen med eksterne parter som foreninger, museer og virksomheder. 41 procent af de adspurgte lærere i en ny undersøgelse fra Evalueringsinstituttet fortæller, at dansk har været en del af de åben skole-projekter, de har deltaget i. Dansk er også det fag, hvor åben skole foregår med fleste forskellige samarbejdspartnere - hvor de andre fag er mere specifikke i deres samarbejde med fx musikskoler eller idrætsforeninger.

Sammen med den nye undersøgelse præsenterer Eva et inspirationshæfte til skolerne om åben skole. Her beskrives tre åben-skole-forløb.

Det ene er et danskundervisningsprojekt, hvor en gruppe 7.-klasseelever fra Aavangsskolen på Bornholm besøger virksomheden Jensen Denmark som en del af deres arbejde med tekstgenrer. Hæftet indeholder også en analyse af hvad erhvervslivet kan bidrage med. Konklusionen lyder: Samarbejde med erhvervslivet styrker autenticiteten i undervisningen, det tilfører sanseindtryk til undervisningen, og det skaber variation.

Ny hjemmeside: Nu kan du søge i Åben skole-tilbud på tværs

Dansklærer: En metode, ikke et mål

Elevernes lærer, Rikke, fortæller, at forløbet særligt har gjort en forskel for det sansende:

"Rikke oplever, at eleverne tilegner sig viden om virksomheden og kan beskæftige sig med det faglige stof på en anden måde end i klasseværelset. Under virksomhedsbesøget får eleverne en viden, som de husker på en anden måde, end når de læser sig til deres viden. Hun mener, at eleverne 'har noget at hænge den tilegnede viden fra teksterne op på, når de på virksomheden har set, rørt og duftet'", står der i rapporten.

Rikke beskriver også, hvordan forløbet giver hende mulighed for at se sin undervisning i helikopterperspektiv. Men hun peger dog også på, at det for hende er afgørende at sætte danskfagligheden først.

"Samarbejdet med virksomheden skal være en metode og må ikke blive et mål i sig selv. Derfor skal samarbejdet med virksomheden have en faglig dimension og være et element, der gør undervisningen mere interessant og meningsfuld for eleverne", siger hun.

Læs mere

Inspirationshæftet: Skolernes samarbejde mederhvervslivet