Lærer: Vores læremiddel-aftale giver discountskole

Fra næste skoleår kan lærerne i Norddjurs Kommune kun benytte sig af digitale læremidler fra forlaget Alinea. Det ærgrer Elisabeth Rex Romoser, der ikke er i tvivl om, at det vil svække kvaliteten af hendes undervisning.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opdateret d. 10.09 med kommentar fra Konsulent for it og læring på skole og dagtilbuds-området i Norddjurs Kommune Jacob Kjær-Madsen. 

Og det er ikke unormalt, at kommunerne tegner aftaler med ét bestemt forlag om at få adgang til portaler for alle fag til gengæld for en betydelig rabat.

Norddjurs er en af de kommuner, som har indgået en central eneaftale til alle sine skoler. Aftalen er tegnet med forlaget Alinea, og det betyder, at lærere og elever fra næste år og fire år frem kun kan arbejde i Alineas portaler.

Riisager advarer: Monopol på læremidler kan skade skolen

Aftalen ærgrer lærer på Rougsøskolen Elisabeth Rex Romoser.

"Det betyder, at vi ikke må købe andet digitalt materiale. Derfor må vi sige farvel til fantastiske undervisningssider som Danske dyr, Europas lande, matematikfessor, frilæsning.dk. Det er jeg virkelig ked af", fortæller Elisabeth Rex Romoser.

Har lavet Facebookopslag om sin frustration

Det er kun en uge siden, at hun fandt ud af, at hun fra næste år ikke længere eksempelvis kan arbejde med matematikfessor, som hele mellemtrinnet ellers bruger til blandt andet at lægge lektier ind i.

Det gjorde hende så ærgerlig, at hun i et opslag på Facebook har kaldt sig selv "en frustreret folkeskolelærer", og hun anklager aftalen for at være udtryk for, at "man ønsker en discount-skole".

I opslaget skriver hun om, at hun ikke kan se pointen med kommunale eneaftaler. Ifølge hende er der ikke noget i vejen med Alineas portaler, men de kan ikke stå alene.

"Det ville svare til, at vi skulle kassere alle vores undervisningsbøger, og så fik vi en fælles bog med kapitler til alle fag", skriver hun i sit opslag.

Lærerne mister deres medbestemmelse

Samtidig beklager hun sig over, at skolen ikke længere selv har mulighed for at købe adgang til læremidler, som skolens lærere har peget på.

"Vi har indtil nu kunnet bruge de digitale undervisningssider, som passede bedst med eleverne, vores undervisning, vores bøger og som fungerede godt og motiverende", skriver hun.

Det uddyber hun overfor folkeskolen.dk.

"Indtil nu har kommunen købt adgang til noget, og så har vi så udover det selv kunnet bestemme, hvilke andre læremidler vi gerne ville bruge vores penge på. Her har vi siddet i fagudvalgene og besluttet, hvad der passer til os. Det kommer vi ikke til at kunne i fremtiden", siger hun.

Kommuner køber tvungne kommune-pakker med læremidler

Elisabeth Rex Romoser forudser, at det vil kræve langt mere forberedelse fremover, hvis hun skal undgå, at kvaliteten af hende undervisning daler.

"Men jeg har ikke tiden til det. Så jeg ved ikke, hvordan det kommer til at fungere", siger hun.

Hun forventer, at eneaftalen med Alinea får den konsekvens, at langt mindre af hendes undervisning bliver it-baseret.

"Hvis det viser sig, at det er nogle forløb, som jeg ikke er begejstret for, så kommer jeg ikke til at bruge det. Så jeg er bange for, at jeg ikke kommer til at bruge computere så meget i fremtiden, og det er ærgerligt".

Tilføjet d. 10/09:

Konsulent for it og læring på skole og dagtilbuds-området i Norddjurs Kommune Jacob Kjær-Madsen har sidenhen kontaktet redaktionen med en korrektion. 

Han fortæller, at Norddjurs Kommune har aftaler med Alinea, EduLab, Gyldendal, LærIT, MV-Nordic og Tellerup, hvorfor der fortsat abonneres på de digitale læremidler, der nævnes i artiklen. Han oplyser desuden, at det centrale budget for indkøb af digitale læremidler og fagportaler er uændret. Endvidere står det skolerne frit for at tilkøbe yderligere digitale læremidler. I tilfælde af at skoler ønsker at tilkøbe ekstra fagportaler sideløbende med Alineas portaler, kræver det en begrundelse for, at Alinea ikke allerede dækker behovet. Her skelnes der imellem digitale læremidler og fagportaler.