6.a er klar til at imponere dommerne ved DM i madkundskab

6.a på Glostrup Skole afdeling Nordvang leger med gæringsprocesser og konservering i håbet om at slå benene væk under dommerne ved dette års DM i Madkundskab.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

6.a har i flere uger forberedt sig til DM i Madkundskab for at sikre, at deres retter sidder lige i skabet, når dommerne skal smage dem i Odense den 20. marts. Klassen har derfor afholdt sin egen generalprøve i DM i madkundskab, så eleverne eksempelvis ved, hvor lang tid de skal sætte af til de forskellige elementer i retterne, når de skal laves på tirsdag den 20. marts.

Asien rundt

Der blev snittet, svitset, kogt og smagt til, da klassen indtog det 70'er-gule madkundskabslokale, hvor der højst sandsynligt aldrig er blevet kreeret så mange spændende retter på én gang. Klassen har nemlig selv valgt Asien som tema for deres mad. Et tema flere af eleverne er overraskede over indeholder meget mere end nudler og forårsruller. De har nemlig kokkereret alt fra kinesiske teæg, som er æg, der skal lægge i en lage af te og krydderier, til kimchi som er gærede grøntsager og Koreas nationalret. Klassen bevæger sig således gastronomisk rundt i flere dele af Asien.

"Vi har selv valgt at arbejde med asiatisk mad, fordi det lød spændende med noget anderledes. Men det skulle selvfølgelig også være et tema med mulighed for at arbejde med konservering, fordi det er en del af det overordnede tema", siger Emma, som koncentreret er i gang med at snitte gulerodstænger. 

Lærer: DM i madkundskab gør mig dygtigere 

Klassen er opdelt i seks grupper, som hver har ansvaret for en ret, hvor gruppernes medlemmer selv udpeger, hvem i gruppen, der står for hvert delelement i retten. Grupperne er fordelt efter landene Kina, Vietnam, Korea og Thailand. Emmas gruppe er eksempelvis i gang med at smage deres kimchi af fermenteret kål til med chilipasta. Men flere af klassens elever er især spændte på, hvad dommerne synes om de kinesiske teæg, som de mener smager noget specielt.

"Jeg glæder mig til at lave mad til dommerne og se hvordan de reagerer. Jeg tror de bliver overraskede fordi maden er anerledes. Jeg vil især gerne se deres reaktion, når de spiser teæggene", siger Jalte, som ikke bryder sig gevaldigt meget om den kinesiske spise.  

DM: Fermentering i skolekøkkenet

Det går hektisk for sig i det lille madkundskabslokale. Eleverne myldrer frem og tilbage fra deres køkkenstationer til det fælles køleskab, hvor alt deres syltede, saltede og gærede mad står på køl.  Omtrent hvert andet sekund kaldes der på madkundskabslærer Julie Hardbo Larsen, som går fra elevstation til elevstation, smager på maden og hjælper eleverne. Hun er også klassens matematiklærer og har inddraget matematiklektionerne i anledning af klassens finaleplads.

"Det har været vigtigt for mig at bruge den nødvendige tid til dette her projekt, fordi børnene lærer så meget. De kan arbejde sammen hen imod et mål. Det synes de også er fedt.  Jeg har også en fornemmelse af at de kan mærke, at jeg synes det er et fedt projekt, og at jeg rigtig gerne vil det her projekt sammen med dem, siger hun og uddyber, at de er nået til nogle erkendelser og fået skubbet til deres grænser, fordi de som minimum skal smage på maden.  

Dommer: DM i madkundskab skal give faget synlighed 

Sejt at sylte

6.a har lært mange nye ingredienser og tilberedningsmetoder at kende efter at have arbejdet med årets overordnede tema 'konservér din køkkenhave'. Det er en helt ny gastronomisk verden der er blevet udfoldet for eleverne, som især godt kan lide sylteprocessen

"Vi har lært at konservere. Det er sejt, at man kan gøre mad langtidsholdbart. Det havde jeg slet ikke tænkt over", siger Oskar, som uddyber, at han fremover godt kunne finde på at lave syltetøj derhjemme. 

Han klassekammerat Oliver er enig:

"Jeg kunne godt blive ved med at sylte, fordi det smager godt, passer til mange ting, og så er det sjovt at sylte".

Klassen glæder sig til at skulle dyste mod de ni andre klasser. De håber at vinde, men de glæder sig mest til at få en sjov dag.