Stor interesse for kampagne om børn med ADHD

35 procent af skolerne har sagt ja til at deltage i en kampagne, som skal lære elever fra 0. til 2. klasse, hvordan skoledagen føles for børn, som har svært ved at koncentrere sig. Gennem leg skal de leve sig ind i kammeraternes situation.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klasseværelserne vil summe af alvorlig leg, når cirka 900 skoler leger sig til et bedre miljø i 0. til 2. klasser. I en af legene skal den ene halvdel af klassen sidde stille, imens den anden halvdel kilder kammeraterne med en fjer. Kunsten er at tvinge kroppen til at sidde helt stille, selv om den helst vil bevæge sig.

Legene skal skabe forståelse for, hvordan det føles at have ADHD og kickstarte snakken om ro og uro, så der bliver plads til alle - også til de vilde og de stille.

Kampagnen "Vild og stille" køres af ADHD-foreningen, og behovet er stort, mener Lise Weber Egholm, skoleleder på Rådmandsgades Skole i København.

"Der er stadig brug for mere viden om ADHD blandt lærere, og vi glæder os over, at ADHD-foreningen udstyrer os med værktøjer til at øge forståelsen for de her børns hverdag. Vi skal generelt blive bedre til at rumme børnenes forskellighed, så vi ikke ender med et samfund, hvor en stor del af børneårgangene sendes på specialskoler. Det giver både samfundsmæssig og økonomisk mening", siger Lise Weber Egholm i en pressemeddelelse.

Leveregler giver plads til forskellighed

Statistisk set vil alle Danmarks skolebørn opleve at modtage undervisning sammen med en klassekammerat med ADHD.

Det kan virke forstyrrende og irriterende på hele klassen, når ADHD kommer til udtryk som hyperaktivitet. Det er ADHD-foreningens mål at skabe grundlag for en dialog i klassen, som gerne skal udmønte sig i tre leveregler, som bedre indlemmer barnet med ADHD i klassen.

Det kan for eksempel være en regel om, at barnet som den eneste må rejse sig og gå rundt i klassen, imens læreren underviser.

Fakta om børn med ADHD

Børn med ADHD er kendetegnet ved koncentrationsbesvær. De har svært ved at organisere opgaver, er glemsomme og bliver let distraheret. De har ofte svært ved at sidde stille og forlader måske pludselig umotiveret deres plads.

På landsplan er der i gennemsnit én elev i hver klasse, som har ADHD. Nogle børn reagerer ved at koble fra og dagdrømme - at være stille - andre ved at blive urolige og forstyrrende - de bliver vilde. Resultatet for begge typer børn er, at de ikke lærer nok i skolen.