Anmeldelse
Plot 3
Plot 3
Systemet "Plot" behandler stort set alle fagets discipliner og integrerer it i den daglige undervisning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I indledningen til lærervejledningen kommer forfatterne med en forklaring på systemets navn: "Plottet er den røde tråd i en fortælling . og med 'Plot 3' kan eleverne finde den røde tråd i deres danskfaglige udvikling".
Fakta:
Titel: Plot 3
Forfatter: Stina Abildgaard, Trine Ferdinand, Susanne Gjessing, Anne-Mette Hermansen, Inger-Lise Lund
Type: Bog
Forlag: Alinea
Det er ingen overdrivelse, at der er en rød tråd i dette system. Det består af en elevbog, en hjemmeside og en lærervejledning med en beskrivelse af opbygning, fag- og læringssyn og en side for side-vejledning. Der er tjek på sammenhængen med Fælles Mål og stor bredde i det faglige indhold. Mundtlighed, skriftlighed, faste billeder, film, it, herunder hjemmesider, faglige tekster og skønlitteratur indgår i en helhed. Stavning og grammatik trænes ikke isoleret, men i forbindelse med fagets emner og aktiviteter. Der er også tænkt på fagets æstetiske dimension og på rum til udfoldelse af fantasien.
Forfatterne lægger vægt på, at eleverne stadig skal være bevidste om, hvad de skal lære. Der er formuleret mål og evalueringsforslag i hvert afsnit i elevbogen. Dette bevirker, at systemet er stærkt styrende. En anden løsning kunne have været, at elever og lærere havde fået plads til at formulere egne mål og udforme deres egen evaluering.
Opgaverne er iderige og fagligt velgennemtænkte, men opgaveformuleringerne virker undertiden vanskelige for en del elever på 3. klassetrin og mængden af opgaver for omfattende. Der kunne i stedet for nogle af opgaverne have været bragt flere længere tekster med litterære vitaminer i.
Mange lærere, som føler sig usikre med hensyn til, hvordan man skal gribe dansk på mellemtrinnet an, vil sikkert være begejstrede for systemets stramme styring. Lærere og elever føres ved hånden. Andre lærere vil kun plukke ideer ud fra det og derefter med metodefriheden i behold konstruere deres egne undervisningsforløb.
Teksterne står med tydelige typer og læservenlig opsætning med luft på siderne. Nogle steder er der imidlertid så mange tekster, opgaver, faktabokse og tegninger, at siderne er uoverskuelige, og det er næppe til gavn for svage læsere.
Forslagene til undervisningsforløb bygger meget på fælles gennemgang og derefter arbejde i makkerpar, individuelt eller i grupper.
Hjemmesiden er et stort skridt i retning af brug af it som et funktionelt led i danskundervisningen. Og selve hjemmesiden rummer også gennemgang af digitale tekster, der normalt ikke inddrages i dansksystemer. Selv om der er nogle mangler i teknik og layout og mindre heldige instruktioner på hjemmesiden, og selv om en del af opgaverne på nettet ligner boglige opgaver til forveksling, er det en værdifuld nyskabelse, at it inddrages og i et omfang, som er overkommeligt for lærere uden større forudsætninger. Hjemmesiden viser nogle af de muligheder, der er for at forbedre danskundervisningen gennem brug af digitale medier.
På grund af systemets høje faglige og pædagogiske kvalitet og dets iderige it-eksperiment er det absolut værd at stifte bekendtskab med, hvis man står over for at skulle vælge system til dansk på mellemtrinnet.