Anmeldelse
Hjælp til at sætte dansk i bevægelse
Materialet er tiltrængt, men det, der er endnu mere tiltrængt, er en lignende bog om bevægelsesaktiviteter til mellemtrin og udskoling.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Dansk i bevægelse” er titlen på en bog til danskundervisningen i indskolingen, og titlen skal forstås helt bogstaveligt – for dens indhold drejer sig nemlig om øvelser, som læreren kan sætte i gang i sin danskundervisning.
Fakta:
Titel: Dansk i bevægelse
Forfatter: Louise Bach Jeppesen, Kate Borland
Pris: 185
Sider: 57
Forlag: Special-pædagogisk forlag
Materialets formål er klart at imødekomme et af omdrejningspunkterne med skolereformen, nemlig kravet om bevægelse i undervisningen. Materialet er tiltrængt, da ikke alle lærere er i den situation, at de kan få ideerne til at integrere leg og bevægelse i en faglig sammenhæng. Desuden kræver kravet om bevægelse i undervisningen også en del forberedelse. Materialets intention er derfor også at minimere kravet om inddragelse af alle mulige artefakter så meget som muligt. Det får den praktiske betydning, at materialet anbefaler, at læreren på forhånd laver en kasse med de forskellige materialer, som genbruges igen og igen i de forskellige aktiviteter, der optræder i bogen.
Bogen er opdelt i forskellige overordnede emner, som forfatterne så har udviklet differentierede bevægelsesaktiviteter til. På hver af bogens sider er der en instruerende tekst til læreren samt billeder og materialeliste, så det ikke kræver noget ekstra af læreren at få det fornødne overblik over aktiviteten meget hurtigt. På den måde er bogen i den grad eksemplarisk.
Materialet er tiltrængt, som tidligere skrevet, men det, der er endnu mere tiltrængt, er en lignende bog om bevægelsesaktiviteter til mellemtrin og udskoling. Den bog mangler vi, da det ofte er et endnu større problem at få ældre elever til at lette sig fra stolen og komme ud at bevæge sig. Ligesom lærerens udfordring også kan være at få brugbare og relevante ideer, der ganske enkelt kan bruges. Så en klar opfordring herfra: Mere af det, I allerede har skrevet, men til mellemtrin og udskoling.