NANA LUNDSTRØM
28 år gammel.
Har studeret teatervidenskab på Københavns
Universitet.
Læreruddannet i København 2017 med undervisningsfagene dansk,engelsk og historie.
Specialiseret i dansk som andetsprog.
Bor på Nørrebro i København og har tidligere arbejdet sombarselsvikar på Vibenshus Skole, hvor hun nu er ansat.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Jeg begyndte i min første praktik på det tidspunkt, hvor skolereformen trådte i kraft. Det var virkelig ubehageligt at være i. Man kunne mærke, at de andre lærere havde lyst til at råbe eller skrige«, siger Nana Lundstrøm med henvisning til de nye mål og arbejdstidsregler, som trådte i kraft i forbindelse med reformen.
I sit sidste år på læreruddannelsen valgte Nana Lundstrøm derfor en realistisk tilgang til lærerjobbets nye virkelighed: Hun aftalte med sin studiegruppe, at de kun måtte forberede sig på undervisning og skemalægning i lige så få timer, som de sandsynligvis ville få mulighed for, når de kom i job som lærere på en folkeskole. »Vi forberedte os på ikke at være forberedte«.
Reformens rammer har dog ikke demotiveret den unge lærer, der netop er begyndt på sit første job, hvor hun blandt andet er blevet klasselærer for en 8.-klasse.
»Det eneste, jeg startede ud med at vide, var, hvor kopimaskinen stod. Resten må jeg finde ud af undervejs. Det handler om at springe ud i det og se, om man slår sig«, siger Nana Lundstrøm om sin nye hverdag på Vibenshus Skole i København.
Tid til forberedelse
Det er dog ikke alle nyuddannede undervisere, der lander lige blødt. En undersøgelse foretaget sidste år af DLF og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viste, at 16 procent af de uddannede lærere havde forladt grundskolen. Skoleleder på Vibenshus Skole Christian Munch Thorsen har derfor sørget for at få sat forberedelsen og den faglige sparring i system, så nye lærere ikke føler, at de står alene med opgaven.
»Vi forventer, at de nye lærere har noget fagligt i bagagen, og at de kan undervise, men vi sørger også for at sætte rammerne for, at de kan indgå i en fælles faglig udvikling. Vi har et teamsamarbejde, hvor lærerne mødes med deres fagfæller og årgangskolleger. Det har vi sørget for at systematisere, så der er afsat tid til sparring mellem lærerne, og det har været en stor succes«, siger Christian Munch Thorsen.
Praktikeren bliver underkendt
på læreruddannelsen
Nanas oplevelse af den første uge i sit nye liv som lærer er positiv. »Jeg var overrasket over arbejdsmængden, men jeg trives godt, hvor der er travlt, så længe der er en god energi og pingpong mellem kollegerne«, siger hun med henvisning til den gode modtagelse, som hun synes, at hun har fået af de andre lærere.
»Men jeg kan ikke lade være med at tænke: Meget af det, som vi sidder og laver den første uge, er vi slet ikke forberedt på fra læreruddannelsen. Jeg har brugt fire år på Cooperative Learning og Teaching Learning Cycle, men føler mig helt grøn på den forberedelse, der er foregået disse dage. Teori og en stærk faglig kerne er vigtigt, men det praktiske er blevet underprioriteret på læreruddannelsen«.
Kl. 8.00
Sommeren er forbi, og lærerværelset summer af feriefortællinger, mens der bliver tanket op på både kaffe og skiveskåret franskbrød med smør og marmelade. Længst væk fra døren sidder Nana Lundstrøm og snakker med en af de andre fire nystartede lærere.
»Første dag er altid lidt kaos«, forklarer en ældre lærer til Nana Lundstrøm, da hun henvender sig efter briefingen og spørger, hvor det nu lige var, at hun skulle gå hen. »Men du skal bare spørge løs«.
Kl. 9.30
Nana Lundstrøm følger i halen på en stor gruppe af lærere ind i et klasseværelse, hvor årets første afdelingsmøde for udskolingsunderviserne finder sted. Der uddeles årskalendere til alle tilstedeværende, og den næste halve time flyver betegnelser som F-uger, fagdage og flekstid rundt i lokalet. Der er mange puslespilsbrikker, der skal passe sammen, men tiden er knap, og efter en halv time har lærerne fordelt sig på deres årgangsteam.
Kl. 10.20
Nana Lundstrøm bliver siddende i lokalet i den korte pause for at få en hurtig indføring i skemalægning af teamkoordinatoren for 8. årgang. »Der er mange informationer, som skal fordøjes, og det er svært lige at veje ind med noget, når man er ny«, siger hun, men er dog fortrøstningsfuld: »Al begyndelse er svær, og jeg ved, hvor jeg skal gå hen, hvis jeg er i tvivl«.
Kl. 10.35
8.-klasseårgangsmøde. Flere skemaer bliver delt rundt. Nana Lundstrøm har efterhånden fået mere fod på processen. Der tales fokuspunkter, bandekasser og mobilregler, og en af de yngre lærere, Matias, spørger ind til Nana Lundstrøms erfaring med skole-hjem-samarbejdet.
»Jeg har skrevet bachelor om det«, svarer hun. »Men aldrig prøvet det i praksis«. Matias kigger på Nanas computer. »Du har godt nok et tæt skema. Nå ja. Velkommen til folkeskolen«, siger han og griner.
Kl. 11.35
»Vil du med ned og ryge?« spørger Matias, da der er pause. Nana Lundstrøm følger med fire af de yngre lærere ned ad bagtrappen bag lærerværelset og ud ved siden af skolens areal. »Ja, det er det eneste sted, vi egentlig må ryge«, siger Matias. »Det er jo Østerbro«, bemærker en af de andre lærere.
Kl. 12.30
Efter frokosten er der møde for lærerne på 7. årgang. Nadia, som er teamkoordinator, leder slagets gang, og der planlægges »gøgleruge« for 7.-klasseeleverne. »Var det dansk-kreativ, matematik-kreativ eller matematik, dansk og kreativ for sig?« spørger Matias. »Ja, som I kan høre, har vi ikke helt fod på det endnu«, griner Nadia, »vi opfinder det hele fra bunden, så hvis nogen har noget at byde ind med, så sig endelig til«.
»Jeg kan stå på hænder, hvis det kan bruges«, tilføjer Søren, som er klasselærer for en af de klasser, Nana Lundstrøm skal undervise. »Jeg ved ikke meget om det matematiske, men jeg elsker projekter, så jeg vil meget gerne være med«, tilføjer Nana Lundstrøm. »Fedt, at du byder ind«, kommer det fra en kollega.
Kl. 15.00
Sidste punkt på dagsordenen er en briefing af de nye medarbejdere, som sidder og venter i kontorarealet. Imens snakker de undervisningsfag, og hvilket år de hver især gik på læreruddannelsen. Skoleleder Christian Munch Thorsen åbner døren til det store kontor, hvor tillidsrepræsentanten, arbejdsmiljørepræsentanten og ledelsen giver en hurtig indføring i sikkerhed og sygedage.
Kl. 15.30
Første skoledag er overstået, og Nana Lundstrøm sidder ude på tagterrassen ved siden af lærerværelset med en stor bunke læringsbøger, som hun har fået fra kontoret. »Jeg tror, det er vigtigt, at man accepterer, at man ikke kan lære det hele på én dag«, siger hun. Men hun er dog sikker på én ting: »Om jeg glæder mig til i morgen? Helt bestemt!«
Nana Lundstrøms egen dagbog fra den første uge som lærer