Lis Zacho tror, hun er blevet udpeget, fordi hun råber højt om it. Hun er en del af coding pirats, og hun glæder sig til at "komme ind og diskutere med de store drenge".
Lærer pludseligt inviteret med til at rådgive minister
En rådgivningsgruppe skal de næste to år sparre med undervisningsministeren om digital læring. I fredags var der ingen lærere i rådgivningsgruppen, men natten mellem lørdag og søndag blev lærer og faglig rådgiver på folkeskolen.dk Lis Zacho inviteret med.
RÅDGIVNINGSGRUPPENS 15MEDLEMMER:
Asger Alstrup Palm, Managing Partner, Area9 Innovation, CTOArea9 Group
Tashia Vera Dam, VP Product, Lix Technologies
Anders Hvid, CEO og medstifter af Dare disrupt
Tim Frank Andersen, Partner og bestyrelsesformand, In2media
Esben Østergaard, CTO, Universal Robots i Odense
Sara Naseri, forsker ved Stanford University School ofMedicine
Helle Rootzén, Professor i læringsteknologi og digitalisering påDTU Compute og leder af learnT - Centre for Digital LearningTechnology
Ole Sejer Iversen, Professor ved Informationsvidenskab, AarhusUniversitet
Stephen Alstrup, Professor ved Datalogisk Institut, KøbenhavnsUniversitet
Mikala Hansbøl, Ph.d., docent og faglig leder af FoU-miljøetDigitale læringsressourcer, Metropol
Jesper Balslev, Lektor på Københavns Erhvervsakademi, ph.d.stipendiat ved RUC
Trond Ingebretsen, Direktør, Senter for IKT i Utdanningen,Norge
Stefan Plenge, CEO, nemlig.com
Mikkel Marfeldt, Director of Research Partnerships, Labster
Lis Zacho, lærer og matematikvejleder, LindevangskolenFrederiksberg
SKRIVEGRUPPENS FIRE MEDLEMMER:
Michael Caspersen, Udviklingschef ved It-vest oggrundlægger af Center for Computational Thinking på AarhusUniversitet (formand for skrivegruppen)
Eva Petropouleas Christensen, CFU-konsulent i digitalisering,programmering og robotteknologi, UC Sjælland
John Klesner, pædagogisk konsulent i Favrskov kommune, formandfor IT-vejlederforeningen
Maria Damlund, lærer på Sct. Jørgens Skole, Roskilde
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Husk at få den helt almindelige lærer med!"
Sådan skrev lærer Lis Zacho fra Lindevangsskolen på Frederiksberg på twitter direkte henvendt til undervisningsminister Merete Riisager i lørdags.
Årsagen til henvendelsen var, at Merete Riisager fredag i sidste uge på Undervisningsministeriets hjemmeside offentliggjorde, at ministeriet nu har nedsat en rådgivningsgruppe, der skal sparre med ministeren om en langsigtet handlingsplan for digital læring.
"Folkeskolen skal ikke uddanne brugere af it. Folkeskolen skal uddanne skabere og analytikere med it, der hvor det giver fagligt mening", lød det fra Merete Riisager.
Da folkeskolen.dk omtalte rådgivningsgruppen i fredags, var der ingen lærere med i gruppen. Flere debattører efterspurgte i kommentarsporet på folkeskolen.dk lærere i rådgivningsgruppen.
Lærer og matematikvejleder Lis Zacho fra Lindevangsskolen på Frederiksberg henvendte sig direkte til undervisningsministeren på Twitter, da hun var på vej til danmarksmesterskabet i concert-band, hvor hun spiller fagot.
Da hun med et 60-mandsorkester havde været med til at vinde danmarksmesterskabet sad hun i dobbeltdækkerbussen på vej mod Sjælland fra Vrå og tjekkede mail. Og kl. 00:28 var der kommet en spændende besked fra Undervisningsministeriet. Hun var inviteret til at deltage i ministerens rådgivningsgruppe, og ministeriet bad hende ringe søndag.
Læs Lis Zachos blog på folkeskolen.dk
"Jeg glæder mig. Det er vildt fedt", siger Lis Zacho. "Jeg er stolt af, at de peger på mig - en værre rappenskralde, der mener noget om alting. Det er fedt at få lov til at blive hørt. Men jeg vil også gå ydmygt til den her opgave. Det er en stor opgave. Det skal lykkes på en måde, så it ikke kun er for de særlig interesserede lærere. Det skulle gerne resultere i, at det bliver en opgave, som alle får mulighed for at løfte", siger hun.
Lis Zacho tror, hun er blevet udpeget, fordi hun råber højt om it. Hun er en del af coding pirats, og hun glæder sig til at "komme ind og diskutere med de store drenge".
"Det er rigtig vigtigt at have læreren med i det her arbejde. For det er vores arbejde det handler om. Jeg tager med som ambassadør og repræsentant for lærerne".
Vicedirektør i Styrelsen for It og Læring Jakob Harder fortæller, at undervisningsminister Merete Riisager efterspurgte en lærer til gruppen.
"Hun kom med, fordi ministeren havde efterspurgt en lærervinkel på det også, men det havde vi ikke nået at kunne få plads. Så spurgte hun i huset hos os, hvem vi kendte. Så forslog vi blandt andre Lis Zacho", siger vicedirektør i Styrelsen for It og Læring Jakob Harder.
Riisager nedsætter rådgivningsgruppe for digital læring
Nyt valgfag i skolen
Den seneste tid har budt på flere høringer og debatarrangementer om digital dannelse, programmering på skoleskemaet og anvendelsen af it i folkeskolen.
Her har der været enighed om, at det halter med at klæde eleverne på, så de ikke bare kan finde ud af at anvende teknologiske redskaber, men så de også kan reflektere over, problemløse og skabe med it.
Undervisningministeriet nedsætter ogsogså en skrivegruppe, der skal udarbejde indholdet i et valgfag med arbejdstitlen 'Teknologiforståelse', som kommuner på forsøgsbasis kan udbyde i udskolingen de næste tre skoleår. Herefter vil ministeriet tage stilling til, om faget skal tilføjes til den faste række af valgfag i folkeskolen.
Den 1. februar i år afholdt brancheforeningen IT-branchen en høring på Børsen, hvor det blev diskuteret, om der er brug for et nyt it-fag i folkeskolen, hvilket foreningen er varm fortaler for.
Høring: Er der brug for et it-fag i folkeskolen?
It-branchen: "Ikke langt nok"
It-branchen mener derfor, at Merete Riisagers tiltag er et skridt i den rigtige retning men "langt fra nok". Foreningen anbefaler et obligatorisk prøvefag, som eleverne har helt fra de små klasser.
"Alt for mange børn er på dybt vand, når der gælder deres forståelse for teknologi og deres evne til at skabe med it. Med ministerens udspil lærer børnene blot at dyppe fødderne i vandet, og det er ikke ambitiøst nok i forhold til vores børns fremtid. Vi har et ansvar for at lære dem at svømme og navigere i et mere og mere digitaliseret farvand, og det ansvar skal vi tage seriøst," siger Birgitte Hass, direktør for IT-Branchen, i en pressemeddelelse.