Der er rigtig god grund til at kritisere den lovgivning, der ligger bag ved vejledningen, og som blev vedtaget i foråret. Men vejledningen som sådan er god, fremhæver modtageklasselærer Monica Edelmann.

Efter ti år: Ny vejledning om tosprogede elever

Undervisningsministeriet har udsendt en ny vejledning om organiseringen af folkeskolens undervisning af tosprogede elever. En dansk som andetsprog-lærer kalder vejledningen god, men kritiserer lovgivningen bag.

Offentliggjort

Om vejledningen

Undervisningsministeriet udstedte i 2016 en ny bekendtgørelse omfolkeskolens undervisning i dansk som andetsprog, der trådte ikraft den 1. august 2016. Bekendtgørelsen ændrede kravene tilmodtageldklasser som opfølgning på topartsaftalen af 18. marts 2016mellem den daværende regering og KL om bedre rammer for at modtageog integrere flygtning. De nye regler om modtageleklasser erbeskrevet nærmere i vejledningen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I august 2016 trådte der nye regler i kraft om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog, og  kravene til modtageklasser blev løsnet. Derfor har Undervisningsministeriet nu udgivet en ny vejledning, som skal hjælpe kommuner og skoler med uddybninger og forklaringer af reglerne i bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog.

Vejledningen indeholder desuden blandt andet anbefalinger til kommunerne om skolernes organisering og tilrettelæggelse af undervisningen af tosprogede elever med behov for sprogstøtte.

Folkeskolen.dk har bedt lærer Monica Edelmann om at tage et hurtigt blik på vejledningen.  Monica Edelmann underviser i en modtageklasse på Utterslev Skole, og hun har derfor kigget specifikt på kapitlet om basisundervisning i dansk som andetsprog, fordi det handler om nyankomne elever. Umiddelbart synes hun, at vejledningen er fin, men hun er ikke begejstret for lovgivningen bag, understreger hun.

"Jeg synes, det er godt at skrive en ny vejledning. Den anden er ti år gammel og der er kommet en folkeskolereform siden, hvor dansk som andetsprog også kan foregå i den understøttende undervisning og det skal selvfølgelig skrives ind i en vejledning. Det er godt at få opdateret vejledningen, så den er i overensstemmelse med den nye virkelighed", siger Monica Edelmann.

"Jeg synes, der er rigtig god grund til at kritisere den lovgivning, der ligger bag ved vejledningen, og som blev vedtaget i foråret. Men vejledningen som sådan er god".

I foråret vedtog Folketinget efter en aftale mellem den daværende regering og KL nye regler om modtageklasser. Det blev blandt andet muligt at hæve klasseloftet fra 12 til 15 elever.

Regeringen og KL hæver klasseloftet i modtageklasser 

Meget "kan", ikke så meget "skal" "Jeg synes der er nogle udmærkede ting i vejledningen. For eksempel at elevernes modermål kan inddrages i undervisningen, for det er en del af elevens samlede sproglige resurse. Men alt er 'kan', der ikke noget om, at man 'skal'", siger Monica Edelmann.

Hun synes også det er fint, at det bliver præciseret, at skolens leder har pligt til sørge for at elever i en modtageklasse får undervisning i dansk som andetsprog, der imødekommer deres sprogstøttebehov.

"Det er jeg fuldstændig enig i, at sådan burde det være, men det fuldstændigt omkostningsfrit at skrive, for så må man jo målrette nogle resurser til formålet", siger hun. Tidligere var der øremærkede penge til undervisning i dansk som andetsprog, men de blev givet fri i København  2008. Det er derfor frit for skolelederen at vurdere, hvordan midlerne skal bruges på en skole. (rettet 27/3 kl. 11.03)

"På den måde er det fint, som det står i vejledningen, men i praksis kigger lederen vanvittigt på mig, hvis jeg vurderer, at en elevs faglige behov er 7-10 lektioner ugentligt i supplerende undervisning i dansk som andetsprog. Det kan en skole ikke opfylde", siger Monica Edelmann.

Den nye vejledning om organisering af folkeskolens undervisning af tosprogede er en opdatering af en tidligere vejledning fra 2007. Hent den her:

Læs mere

Vejledning: Organisering af folkeskolensundervisning af tosprogede elever (pdf)