Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Matematikvejleder og praktikkoordinator Helle Kristensen og AKT-vejleder og koordinator for elever med særlige behov (rettet 12/12 2016 kl. 14: 29) Nya Holm på Hældagerskolen ved Vejle har i dette skoleår fået 35 timer på opgaveoversigten til en usædvanlig opgave.
De underviser og superviserer musiklærere på musikskolen i Vejle. Målet er, at musikskolelærerne bliver klædt bedre på til undervisningen på musikundervisningstilbud, de leverer i folkeskolen som led i åben skole.
"Det, der har været rigtig vigtigt for Helle og mig, var at finde en balance, hvor der var nogle undervisningsdage, men at vi også skulle ud og observere deres undervisning og have supervision med dem bagefter. Det skulle være ud fra nogle fokusområder, de havde valgt. Det, som rykkede allermest, var klasseledelse, og her kom vi med en hel masse praktiske eksempler. Vi har filmet undervisning, så vi kan konkretisere det for dem. Og så har vi lidt cowboytricks - altså gode tips til, hvad der virker rigtig godt", siger Nya Holm.
Forsker: Skab et nyt rum til samarbejde mellem folkeskoler og musikskoler
Musikskolelærerne får et syv timers undervisningsforløb, supervision med individuelle fokuspunkter og individuelle sparringssamtaler.
"Et trick kunne være, at når de ser eleverne sjældent, måske kun en gang om ugen, vil de gerne fremstå meget venlige og spørger måske: 'kunne du ikke være sød at sidde stille' - så siger vi; 'væn dig til at starte sætningen med du eller I - så det bliver til en besked frem for et spørgsmål".
Danmark bruger musiske fag som pauser
Lærerne er 'superkompetente'
Musiklærer Michael Larsen Hansen har blandt andet et forløb med guitarsafari i 2. klasse på Hældagerskolen. Efter 30 år som musiklærer, har folkeskolelærerne givet ham et nyt pust i undervisningen.
"Det er et privilegium, når andre kommer ud og kigger på min undervisning. Når man har undervist så mange år som mig, er det rart at få et servicetjek, så man ikke går i stå", siger han.
Han fortæller, at han har været på mange kurser i årenes løb, men at det her er det mest praksisnære, han har prøvet.
"Jeg er blevet bekræftet i, at rigtig meget af det jeg gør, er det rigtige. Men jeg kan også mærke, at lærerne lige har nogle fif, som de er vant til at bruge rigtig tit. Der er nogle ting, der har hjulpet mig", siger han og fremhæver blandt andet lærernes stramme tidsstyring.
"Når man sidder med en større gruppe børn, kan man hurtig mærke, hvis der er noget, der går en vej, man ikke ønsker. De har været gode til at give konkrete værktøjer til at styre af tiden. Jeg har altid haft slukket min mobiltelefon. Nu har jeg mit ur tændt på mobilen og laver en liste over, hvornår jeg vil gøre hvad. Det har været mindre stressende. Nu kan jeg undervejs indse, at der er ting, vi ikke når i dag - eller vide, hvad vi kan gøre i stedet for".
Michael Larsen Hansen er også blivet mere opmærksom på at tilgodese elevernes forskellige behov.
"Der er de stille piger og de lidt mere vakse og fremme-i-skoen drenge. Jeg har måtte sætte mig lidt på nogle af de drenge, for ellers kom de til at styre hele timen, og så har jeg været lidt for uopmærksom på, at pigerne også skal række hånden op", siger Michael Larsen Hansen og kalder lærerne for "superkompetente" og supervisionen for en "kæmpe gave".
Normalt underviser musikskolelærerne i et instrument med hold på to eller tre, men på Hældagerskolen har Michael Larsen Hansen op til otte elever på guitarhold.
"Jeg har store ambitioner med min undervisning. De skal have noget med, når de går ud af lokalet. Hvis jeg skal have alle med, så er jeg nødt til at kunne differentiere. Hvis der er nogen, der ikke forstå melodier eller rytmer, så skal jeg have noget liggende, som de øvrige kan gå i gang. Det er svært, når alle har et instrument. Så jeg har været utrolig glad for de input, jeg har fået".
Gevinst for alle
Nya Holm føler også, at hun som lærer har fået noget ud af opgaven.
"Det har været virkelig lærerigt. De har været engagerede og motiverede for at få ny viden. De har en masse viden om deres fagområde. Men de er vant til eneundervisning eller mindre hold, hvor der kun er børn, der har valgt undervisningen, fordi de har lyst. De har haft brug for at drøfte, hvad man gør, når man har en gruppe, der er på forskellige niveauer, nogle elever som gerne vil, og andre, som ikke gider og som måske har en diagnose".
Skoleleder Søren Klindt er glad for samarbejdet med musikskolen og synes det er helt naturligt, at folkeskolelærerne også kan dele ud af deres kompetencer.
"Når jeg efterfølgende snakker med de musiklærere, som kommer her på skolen, så har de armene i vejret. De synes, at de her lærere er dygtige, og de lærer rigtig meget, og de oplever at deres undervisning bliver meget bedre", siger Søren Klindt og fortæller, at musikskolen betaler skolen for forløbet.
"Det er en fantastisk historie, da den sætter fokus på lærernes kvaliteter i klasserummet, og hvordan vi som skole har mulighed for at bringe dek kvaliteter videre til andre aktører i folkeskolen", siger Søren Klindt.
Nya Holm oplever også at få faglig anerkendelse ud af forløbet.
"De været meget begejstrede og flere har sagt, at det virkelig har rykket ved didaktikken. Det at vi har en anden baggrund, hvor vi kan spille ind med vores erfaring med at stå foran en gruppe elever betyder noget. Vi er blevet taget rigtig godt imod, og der er blevet sat stor pris på vores viden".