Forhåbentlig kan eleverne mærke det på koncentrationen, at der er kommet ventilation og bedre belysning på deres skole.

Stort indeklima-projekt skal vise vejen frem

I dag indvies helhedsrenoveringen på Skovlunde Skole Nord, som bruger nye principper for at forbedre indeklimaet. De miljøvenlige løsninger kan være til gavn for mange skoler, siger Danmarks Lærerforening, der er en af initiativtagerne.

Offentliggjort

De står bag projektet:Skolerenovering i en helhed 

Partnerne i projektet er: 

Bascon, Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) AalborgUniversitet København, AI, Bjerg og Grøndal, Airmaster, SchneiderElectric, Green Building Council, Danmarks Lærerforening, BallerupKommune og Gate 21.

Projektet koster 10 millioner kroner, hvoraf EnergiteknologiskUdviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) har støttet projektetmed 5,6 millioner kroner. De eksterne partnere/leverandører iprojektet er: Windowmaster, Saint Gobain Gyproc og ZumtobelGroup.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Over halvdelen af danske folkeskoler har for højt niveau af CO2 i klasseværelserne, og dårlig luft og for høje eller lave temperaturer kan forværre elevernes præstationer med op mod 30 procent, viser tal fra Danmarks Tekniske Universitet.

Derfor har Danmarks Lærerforening været med til at starte et indeklima-projekt i Ballerup Kommune, hvor Skovlunde Skole Nord har fået installeret helhedsorienterede indeklimaløsninger med fokus på lys, lyd, luft og energi. Hensigten er, at renoveringen skal være et videns-tag-selv bord for resten af skolerne i Ballerup Kommune samt for andre kommuner.

"Projektet er et testforløb, som skal give viden til en efterfølgende renovering om, hvordan man bedst løser indeklima-udfordringen i et helhedsperspektiv. Vi har prøvet at tænke løsningerne ind i en helhed. De forskellige løsninger vil vise sig at have fordele og ulemper, og noget vil måske virke bedre end andet, og så kan andre skoler kigge på projektet og se, hvad der virker godt", siger Martin Dam Wied, programleder i virksomheden Gate 21, der blandt andre står bag projektet.

Skolers indeklima bliver nu undersøgt grundigt

Gate 21 er et samarbejde mellem forskellige parter, der arbejder for at accelerere den grønne omstilling. Det er Gate 21, der står bag projektet sammen med blandt andre Danmarks Lærerforening, Statens Byggeforskningsinstitut, Green Building Council, Ballerup Kommune og en lang række virksomheder.

Indeklima påvirker indlæringen

Kolde gange, varme klasseværelser og dårlig luft. Belysning, der giver ondt i hovedet eller gør både elever og lærere døsige. Det er de klassiske kilder til dårligt indeklima, som lærere og elever lever under på mange af landets skoler. Det er ikke godt nok, mener Danmarks Lærerforening, der har været med til at tage initiativ til projektet, for indeklima er centralt for elevers indlæring. Det mener Thomas Andreasen, der er formand for arbejdsmiljø- og organisationsudvalget i DLF.

"Efter folkeskolereformen bruger både lærere og elever flere timer i klasseværelset. Og derfor går et dårligt indeklima endnu mere ud over eleverne og lærerne, som mister koncentrationen og måske får mindre ud af undervisningen, end de kunne have fået. Derfor har vi deltaget i projektet her, som kommer til at levere vigtig viden om, hvordan man kan forbedre indeklimaet", siger Thomas Andreasen.

Viden, der ifølge formanden er stærkt tiltrængt.

"Indeklima har på mange måder været et overset emne blandt alle de andre udfordringer. Jeg har fornemmelsen af, at mange tænker kortsigtet; 'Nå, vi åbner da bare vinduet indimellem'", siger Thomas Andreasen.

Skimmelsvamp: Dårligt indeklima skyld i daglige sygemeldinger

Belysning, der imiterer solen

Lærerne skal også selv være med til at løse udfordringerne. For eksempel forsøges der med at installere farvet lys, der giver en illusion af, at man i klasseværelset sidder med solens døgnrytme, hvor farverne skifter fra blålige til rødlige i løbet af dagen. Her kan læreren selv justere alt efter, hvordan stemningen skal være. Ligeledes med ventilationsanlægget, som læreren kan slukke, hvis klassen alligevel bruger en time om dagen på bevægelse uden for eller et andet sted.

"Vi ved, at lærere har nok at lave, så det skal ikke føre til flere opgaver til dem. Men det kunne være fantastisk, hvis projektet blandt andet kan ende ud i nogle tommelfingerregler til læreren om, hvad man kan gøre for at øge indlæringen. Hvis vi kan se tegn på, at hvis man gør sådan eller sådan klokken det eller det, så vil det have en effekt", siger Martin Dam Wied.

Projektet 'Skolerenoveringen i en helhed' har fokuseret på ikke bare at løse én udfordring, men at skabe et samspil mellem de forskellige løsninger, så én løsning ikke giver nye udfordringer.

Så når ventilationen installeres for at skabe bedre luft, har man lydtætnet loftet, så ventilationen ikke larmer. Og belysningen styres ved hjælp af sensorer, som regulerer ved at måle, hvor meget naturligt lys der skinner ind ad vinduerne. På den måde holder man energiforbruget nede.

"Vi har prøvet at finde enkle løsninger, der kan spille sammen, uden at det koster skolen eller kommunen mange penge", siger Martin Dam Wied.

Forpligtet på EU-plan

EU's 27 medlemslande har forpligtet sig på at nå målet om, at 30 procent af energiforbruget skal være energieffektivt. Det vil sige, Danmark skal bruge 30 procent mindre energi inden 2030. Det sker blandt andet ved hjælp af energioptimerende løsninger i bygninger som isolering, fjernvarme og smart belysning. Indtil videre er Danmark på vej til at nå målet, og for at være sikker, indgik kommunerne og staten i 2012 en aftale om, at de energirigtige investeringer i kommunale bygninger, der kan betales tilbage i løbet af en periode på fem år, de skulle gennemføres.

Derfor er projektet på Skovlunde Skole Nord ikke kun gavnligt for læringsmiljøet, men også for klimaet.

"Jeg glæder mig til at følge projektet her, fordi det tester de bæredygtige muligheder, der er for at forbedre indeklimaet. Det er et vigtigt projekt, fordi det giver konkret viden om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der virker bedst. Så håber jeg, andre skoler følger trop", siger Thomas Andreasen.