Peter Mortimore fortalte på Eva's jubilæum om, hvordan de testkulturen i de engelske skoler har fået negative konsekvenser
Søren M. Osgood
Forsker: Den engelske test-skole er en fiasko
Engelske skoleelever scorede lavere i Pisa i 2006 end i 2000. Omvendt scorer de år for år højere i de nationale test. Konklusion: De bliver bedre og bedre til at tage de nationale test, men dårligere til læsning, matematik og naturfag. Se videoklip
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det sagde den engelske uddannelsesforsker Peter Mortimore til folkeskolen.dk i en pause ved en konference i Pakhus 11 i Frihavnen i København, der fejrede 10-året for Danmarks Evalueringsinstituts grundlæggelse.
Skoler bliver rangordnet som fodboldklubber
Han havde i sit oplæg beskrevet den test-skole, der blev indført i England i 1988, som en katastrofe. De engelske eleverne bliver testet i læsning, matematik og naturfag på faste tidspunkter i skoleforløbet, og testresultaterne bliver rangordnet i aviserne i en såkaldt league table, som det kendes fra sportsverdenen. I det her tilfælde er det bare ikke fodboldklubber, der konkurrerer mod hinanden, men skoler.
De skoler, der ligger i bunden af ligaen, rykker ikke ud, men de bliver i nogle tilfælde nedlagt og genopstår eventuelt under nyt navn og med en ny ledelse, fortalte Peter Mortimore.
Konkurrencen gør skoler dårligere
Konkurrencen skulle gøre skolerne bedre og bedre over tid. Det bliver de bare ikke, fastslog Peter Mortimore. De bliver ringere og ringere. Der sker en nemlig en fejlfokusering i skolerne. Undervisningen retter sig mere og mere mod test i stedet for mod læring.
Lærerne bruger således for meget tid på at træne eleverne i at tage test, sagde Peter Mortimore. Desuden bliver mange elever skræmte af den store opmærksomhed, der er på test. De mister motivation. I hjemmene bliver der også talt alt for meget om test, anførte Mortimore. Og lærere er ligefrem begyndt at snyde med testene.
Det virker ikke
Stik imod hensigten virker det ikke, understregede Peter Mortimore. Jo, skolerne scorer år for år højere i de nationale test, men når elevernes faglige kompetencer bliver testet i Pisa, går det ned ad bakke.
Peter Mortimore frarådede derfor danske politikere at efterligne England. "Indfør endelig ikke league tables", sagde han. "Test skal bruges til at understøtte læringen, ikke til kontrol eller som konkurrenceparameter. Test bør være et anliggende mellem elev og lærer".
Omkring 100 ledere fra uddannelsesverdenen deltog i jubilæumskonferencen, hvor der også var oplæg af blandt andet undervisningsminister Bertel Haarder. Læs reportage fra konferencen i næste nummer afFolkeskolenog se videoklip med Peter Mortimore nedenfor.