Skolen kan være uvidende om problemerne bag mobning - det er et fælles ansvar for både klassekammerater, elever og forældre.

Skoleleder-formand om ankeinstans: Helt ude af proportion

Mobning er ikke så stort et problem, som det har været, og derfor er Ellen Trane Nørbys udspil om at indføre en klageinstans for mobbeofre ude af proportion, mener formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klageinstans mod mobning i skolen på vej

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby har forud for et pressemøde i formiddags løftet sløret for planerne om indføre en klageinstans, som elever kan benytte sig af, hvis de mener at skolen har gjort for lidt for at stoppe, at de bliver mobbet. Men den ide vækker ikke genklang hos skolelederne:  

"Ministeren er helt ude af proportioner med det her, og jeg tror, det kun vil skabe mere bureaukrati. Hvem skal bestemme, om en elev er blevet mobbet og hvor meget skyld, skolen har?", siger han. 

Indførelsen af en klageinstans kommer som en del af ministerens Aktionsplan mod mobning, som hun lancerer i dag på et pressemøde og hvor ideen om klageinstansen vil blive uddybet. Ellen Trane Nørby siger i dag til Politiken, at hun ikke endnu ved, hvordan klageinstansen specifikt skal se ud. Men lige meget hvad, så mener Claus Hjortdal ikke, sådan én burde eksistere.

 

Ikke kun skolens ansvar

I Norge og i Sverige har man lignende instanser. I Sverige er der elevombudsmænd, som kan tage imod klager og bringe videre til skoleledelsen, som kan blive tvunget til at gøre noget ved den pågældende mobbe-sag. Og i Norge kan skolen ende med at betale erstatning til eleven, hvis der vurderes, der ikke bliver gjort nok. Og netop den vurdering er ifølge Hjortdal meget svær at lave.

"Mobning foregår på sociale medier og nogle gange meget skjult i børnenes verden. Det kan ikke kun være skolens ansvar at holde øje med, om der foregår noget, der ikke skal", siger Claus Hjortdal.

Ifølge ham skal man sætte ind pædagogisk og forebygge problemerne, snarere end at sætte ind med sanktioner:

"Jeg mener ikke, eleven får noget ud af at klage. Så kan de få ret i deres klage eller ikke, men det får de jo ikke noget ud af", siger Claus Hjortdal. 

"Mobning vedrører elever og selvfølgelig skolen. Men også klassekammerater og forældre. Hvis man skal løse problemer med mobning skal man samle alle de instanser. Ikke kun skolen, der kan være helt uvidende om de problemer".