Professor Rane Willerslev vil have en skole med plads til flere fejl.
Professor: Skolen straffer dem, som prøver nyt
Børn bliver klogere af at fejle end at få gode resultater første gang. Sådan lyder det fra professor i social antropologi ved Aarhus Universitet, Rane Willerslev.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad præmierer vi i skolen? De elever, der tager chancer og går nye veje eller dem, der spiller på det sikre og giver de svar, som lærerne vil have? Ifølge Rane Willerslev, der er professor i social antropologi ved Aarhus Universitet, skal vi i skolen fokusere på processen og give plads til fejl, det vil give os kvikkere børn, der er bedre rustet til det videnssamfund, vi har i Danmark.
"Elever, der forsøger at gøre noget anderledes og innovativt, de risikerer at blive straffet karaktermæssigt i det system, vi har nu", siger Rane Willerslev.
Den danske folkeskole har for meget fokus på korrekthed, og det værdisæt er forkert for børnene, mener Rane Willerslev. I stedet skal vi opfordre elever til at afprøve forskellige ting, som ikke nødvendigvis bliver en succes. På den måde bliver de kreativt tænkende.
"Geniale mennesker har lavet en masse skæve forsøg, der gik galt, før de fandt på det geniale. Hvis vi har et skolesystem, der ikke tillader, at du fejler undervejs, så får man ikke de geniale mennesker, vi skal leve af", siger Rane Willerslev.
Afskaf karaktersystemet
Rane Willerslev mener, vi bør afskaffe karaktersystemet, som ifølge ham er centrum for den overdrevne korrekthed.
"Eleverne aflæser, hvad skal der til for at få 12 uden at prøve noget nyt. Og dem, der prøver at lave nye sammenhænge, de bliver straffet. Så børnene er ikke skyld i det her. De aflæser bare, hvad der skal til", siger han.
Den problematik berører SF i dag i et forslag om at ændre 7-trinsskalaen til en skala, der i højere grad belønner kreativitet. Læs om SF's forslag her:
SF vil indføre ny karakterskala
Få flere fejl med karakterer
Uden udsigt til en afskaffelse af karakterer i folkeskolen har Rane Willerslev et par råd til, hvordan man som lærer kan give børnene kreative rum, hvor processen er i fokus og ikke resultater. Et eksempel kan være at give gode karakterer for en mellemregning i matematik, selvom facit er forkert. Eller at bruge andre slags værker end de traditionelle, når børn skal forstå opbygningen af et digt.
"Vi skal lære børn, at hvis man skal have gode ideer, så er det ok at fejle undervejs. Og at opgaver kan løses på mange forskellige måder. At man kan benytte sig af redskaber, som ikke nødvendigvis er en del af kanon eller kompendiet", siger Rane Willerslev.
Og så ender en digtanalyse muligvis i nogle fejl, hvis man bruger en Nik og Jay sang i stedet for H.C. Andersen i forståelsen af digtopbygning.
"Eleven har måske ikke helt lykkes med at løse opgaven, men vi skal se bagom svarerne og se, om eleven har haft et analytisk kreativt fokus i forsøget på at løse opgaven", siger Rane Willerslev.
Lærere skal have is i maven
Professoren er klar over, at det er en tung opgave for lærere at skabe det rum, hvor elevernes kreativitet kan vokse. Det kræver mod.
"Lærerene skal være indstillede på, at man ikke kan se elevens fremskridt ved den næste prøve og heller ikke den næste igen. Men i det lange løb vil det give stærkere resultater", siger han og kommer med en definition af faglighed:
"God faglighed er, at børnene forstår logikken, historien og tanken bag faget. Derfor skal lærere fokusere mere på processen end på facit".