"Vi kender alle sammen det der med, at man får lyst til at røre ved et klaver, når man går forbi det. Men hvis ikke man kan noget, så det er lukket rum", siger Lars Juhl, som mener, at iPad'en appellerer bredt til alle børn.
Foto: Lærke Feld Andersen
Skolekoncert på iPads: Musikundervisning uden noder
Krudttønden i København blev fyldt med dundrende bas og nydelige klavertoner, da 3.v fra Kildevældsskolen spillede iPad-koncert for forældrene.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Foreningen Strøm står bag projektet, som lader eleverne lege og sætter fokus på teknologi i musikundervisningen.
På scenen i projektørlysets skær står tre drenge og nikker lidt med hovederne. Deres fingre kører over skærmene på de tre iPads foran dem. Der bliver trykket taktfast, og de kigger ind i mellem op på hinanden, når det er den næstes tur til at sætte gang i nye toner. Nogle gange forlader fingrene tabletten, og de lader den tunge bas fra musikken flyde ud i rummet på Krudttønden i København, som er fyldt med forældre og søskende, der spontant klapper med.
3.v fra Kildevældsskolen har fået undervisning i blandt andet form og rytme i musik og spiller nu koncert foran deres familier. Men det er ikke på helt traditionel vis med klaver, akustisk guitar og blokfløjte. Instrumenterne er skiftet ud med iPads, og musikken i højtalerne er elevernes helt egne værker.
Bag projektet står foreningen Strøm, som især er kendt for den årlige elektroniske musikfestival Strøm Festival. Sidste år startede foreningen projektet Den Elektroniske Skolekoncert, som blandt andet skal være med til at sætte fokus på musikteknologi i musikundervisningen. Den er der nemlig ikke meget af, og det burde der være, hvis musikundervisningen skal følge med tiden, mener leder af Strøm School Lars Juhl.
"Der er jo ikke nogen, der siger, at vi nu skal tilbage til at skrive med blæk. It har vundet indpas i alle andre fag i folkeskolen for fuld skrue. Men musikken - det skal helst være noget med rigtige instrumenter og ned i musiklokalet og spille på en guitar", siger han.
Tager udgangspunkt i børnene
Eleverne har fået undervisning af Strøm Schools lærer Rasmus Leman, som selv spiller elektronisk musik. De har haft tre undervisningsgange fordelt på to uger, som i dag kulminerer i koncerten. Eleverne har blandt andet skulle bruge fire apps for at lære om takt, rytme, form og harmonik. 3.v's musiklærer Andreas Kåri synes, det har været spændende at arbejde med iPad'en i undervisningen.
"De, der kan meget i forvejen, vælger en guitar på iPad'en og spiller ud fra den viden, de har. De, der ikke har nogen viden, ser, at der står noget med a- og e-mol, og så trykker de og finder ud af, hvordan det lyder, og så sætter de det sammen. Hvis jeg skulle have alle eleverne med i musiklokalet og lære e-mol på klaveret, så ville det tage rigtig lang tid. På iPad'en har du uanede antal instrumenter, lyde og klangflader. De er meget mere lettilgængelige", siger Andreas Kåri.
Med iPad'ens lettilgængelige værktøjer har man mulighed for at fange eleverne på en anden måde. Undervisningen tager udgangspunkt i noget, eleverne allerede kender rigtig godt, og det gør det lettere for dem at gå til musikken.
"iPaden ligger nærmest i enhver skoletaske - så hvorfor ikke tage udgangspunkt i børnenes virkelighed? Der har måske været en idé om, at man skal købe en masse grej for at inddrage musikteknologi i undervisningen, men det behøver man ikke længere. Børnene lever i det her univers, så lad os da sætte dem fri i det. Det ville være rigtig fint, hvis vi kunne lave skoleorkestre, hvor børnene sad med fagotter, men come on, it ain't gonna happen. Det appellerer bare ikke til børn på samme måde", siger Lars Juhl.
Lad eleverne udtrykke sig
Strøm Schools Rasmus Leman introducerer den næste elev på scenen. "Ham her er klar til natklubberne i Berlin", siger læreren. Drengen sætter gang i sit hårdtpumpede nummer, kigger koncentreret mod skærmen og nikker blidt med hovedet. Publikum giver ham et stort bifald, da han stopper, og han kigger overrasket op.
Elevernes mulighed for at skabe deres egen musik, er en vigtig del af undervisningen. De skal have mulighed for at udtrykke sig selv kreativt gennem musikken, og det mener musiklærer Andreas Kåri, at eleverne har gjort.
"Den normale undervisning er meget lærerstyret, hvor det er mig, der svinger taktstokken. I det her forløb har jeg skulle træde et skridt tilbage, og så har eleverne individuelt kunne træde frem og svinge deres egen taktstok. Nogle gange tænkte jeg, at de var på vej i en forkert retning, hvis jeg skulle tage min musiklærerhat på. Men så har jeg sagt til mig selv, at det er det ikke nødvendigvis. Eleverne får mulighed for at eksperimentere og lege lidt. De bruger de ting, de har lært i musik, på en anderledes og intuitiv måde i et univers af lyde og elektronisk lydbillede, som de ikke nødvendigvis kontrollerer eller har så meget styr på. Dette forløb har været et fint supplement til den traditionelle musikundervisning. De to tilgange kan sagtens supplere hinanden fint. Når eleverne har nogle basale kundskaber på plads, kan de bruge disse i det elektronisk musikupketrum på iPads", siger Andreas Kåri.
iPad'en åbner op for, at flere børn kan være med. Også hvis de kommer uden nogen særlig musikalsk baggrund.
"Vi skal bevæge os væk fra tanken om, at teknologien er et hjælpemiddel. For mig er den udtryksmiddel. Når man stikker en iPad i hånden på børn, så får de mulighed for at udtrykke sig. Og de skal have mulighed for at udtrykke sig musikalsk, også selv de kommer uden baggrund. Når børnene får lov til at udtrykke sig, lærer de en masse. Dels om at samarbejde, men også sociale færdigheder som at stille sig op på en scene. De får muligheden for at være innovative på deres egen måde. Det er alle mulige kvaliteter, som vi har brug for som samfund", siger Lars Juhl.
Koncerten afsluttes med en gruppe på to piger, som kalder sig Bad Girls, og publikum klapper i takt til det fremstormende dj-set, som måske gør de mere gråhårede medlemmer af publikum lidt forpustede.
Eleven Emilia på ni år går til band og har prøvet at spille klaver. Hun synes, det har været rigtig sjovt at være med.
"Man har lært og prøvet noget nyt. Jeg tror, de fleste af os synes, det er sjovt at lege med musik og sådan noget. Før sad vi tit i klassens time og trykkede på en masse ting i Garage Band (musik-app til iPad, red.), og det lød ikke så godt. Så var det sjovere at lære, hvordan man bruger det. Man lærer at spille noget, der lyder godt, ved at prøve sig frem. Jeg synes godt, vi kunne have det her som fag", siger Emilia.
Den Elektroniske Skolekoncert kører i år på syv skoler med støtte fra blantd andre professionshøjskolen Metropol, åben skole i København og Statens Kunstfond.