Musikskolen skal udnytte de muligheder, der ligger i samarbejdet med folkeskolen, siger kulturminister Bertel Haarder.

Ny tænketank for samarbejdet mellem musik- og folkeskoler

En ny tænketank nedsat af Kulturministeriet skal blandt andet se på, hvordan musikskolepædagogers vej ind i folkeskolen kan lettes. Musikskoler skal udnytte samarbejdet med folkeskolerne, mener kulturminister Bertel Haarder.

Offentliggjort

Tænketankens medlemmer

Formand for tænketanken: Direktør Søren Bojer Nielsen, DetObelske Familiefond

Henrik Sveidahl, rektor for Rytmisk Musikkonservatorium

Martin Gade, vicerektor for Syddansk Musikkonservatorium,tidligere leder af Holstebro Musikskole

Inge Marstal, professor emerita ved Det Kgl. DanskeMusikkonservatorium

Asbjørn Keiding, sekretariatschef i LandsdelsOrkesterForeningenog medlem af Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for musik

Lena Schnack-Mertz, formand for DMKL, Danske Musik- ogKulturskoleledere

Klaus Lynbech, formand for DAMUSA DanskMusikskolesammenslutning

Sofie Plenge, konsulent indenfor bl.a. musikskoleområdet,udpeget af Kommunernes Landsforening

Steen Lindgaard, kulturchef i Viborg Kommune, udpeget af Børne-Kulturchefforeningen

En repræsentant for musikskolernes elever, som udpegesefterfølgende

Skoler forpligtet til samarbejde medmusikskoler

Med folkeskolereformen er folkeskolen nu forpligtiget til atsamarbejde med den kommunale musikskole. Det er skolelederne, derbestemmer hvordan samarbejdet udmønter sig praksis - men en mådeer, at elever kan opfylde undervisningspligten ved at tage timer påden kommunale musikskole - eksempelvis i stedet forvalgfagstimer.

Kilde: EMU Danmarks Læringsportal

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bertel Haarder ønsker, at tænketanken skal stille skarpt på de væsentligste udfordringer, som musikskolerne kommer til at stå over for de kommende år.

 

 

"Musikskolerne er en stor kulturpolitisk succes, men tiden er kommet til at tænke nyt om, hvordan musikskolerne kan komme ud til flere børn og sikre bredden, blandt andet ved at udnytte de muligheder, der ligger i samarbejde med folkeskolen. Også når det gælder musikskolernes vigtige talentarbejde, herunder arbejdet med kønsbalance i rekrutteringen af talenter, er der brug for handling. Derfor nedsætter jeg en tænketank, som skal komme med nye ideer og visioner for både bredde og talent. For mig er bredde og elite hinandens forudsætninger - også på musikskolerne", lyder det fra Bertel Haarder i en pressemeddelelse.

Gode råd til samarbejde med musikskolelærerne

I kommissoriet for den nye tænketank er også folkeskolen nævnt:

"Der skal endvidere ses på nye tendenser inden for musikundervisning af børn og unge, børn og unges vaner og hverdag, musikskolernes samarbejde med folkeskolen efter skolereformen. Bl.a. skal det drøftes, hvordan musikskolepædagogers vej ind i folkeskolen kan lettes", står der i kommissoriet.

Tænketanken skal formulere anbefalinger om, hvordan de nuværende og fremtidige udfordringer kan tackles. Det er blandt andet udfordringer som dalende elevtal og køns-stereotyper i børn og unges instrumentvalg. Arbejdet forventes afsluttet juni 2017.