Der var stor kreativitet blandt eleverne til konkurrencen. En klasse havde valgt et nytårstema.

Mælke-mestre kåret i Madkamp

250 elever var i går til Madkamp i Odense, hvor danmarksmestrene i madkundskab skulle kåres. Opfindsomheden var stor blandt eleverne, som dystede i temaet 'mælk'.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På trappen op til kongressalen på University College Lillebælt i Odense lyder en fnisen. Tre piger har fået øje på den tidligere vinder af DR's bagedyst Tobias Hamann, som står for underholdningen til dagens konkurrence i madkundskab. Men pludselig udbryder en af pigerne: "Åh nej, kanterne på vores kage!" - måske lever de ikke helt op til bagedystvinderens standard. 

Og det er altså ikke bare for sjov, at elever fra 12 skoleklasser landet over er samlet til finalen i dag. Det ser man tydeligt i de sammenknebne øjenbryn på en pige fra Stokkebækskolen i fynske Gudme, som kæmper med at få lange stilke af purløg til at stå op i den hjemmelavede rygeost på små Noma-værdige firkanter af knækbrød. Eller når eleverne kaldes til samling i salen, og piskeriset må svinges ekstra hurtigt, for at bearnaisesovsen kan nå at blive færdig nede køkkenet. Stemningen er god. Der bliver snakket og grinet, men spændingen er til at få øje på i elevernes røde kinder.

Innovativ madkundskab

DM i madkundskab går også under navnet Madkamp. Meningen med projektet er at styrke fagets position i skolen og skabe interesse og forståelse for det. Der er fokus på innovation, og mange af eleverne har brugt meget tid på at eksperimentere med forskellige retter i undervisningen. For madkundskabslærer Stine Bengtsson, Marie Kruses Skole i Farum, var det en af grundene til, at hun tilmeldte sin klasse.

"Jeg synes, det kunne være sjovt at få eleverne til selv at udvikle nogle opskrifter. De har lært rigtig meget omkring smage, og hvordan man udvikler opskrifter og får ting til at virke sammen", siger hun. 

Eleverne i Stine Bengtssons klasse blev delt op i grupper, hvor de fandt på opskrifter. Herefter smagte de på hinandens retter på og kom med forslag til at gøre dem bedre. Til konkurrencen er de derfor endt med at lave deres egen mozzarella og butterdej, som de har brugt til at lave tærte med blandt andet kylling og porre. De har også lavet grød. Pigernes var lavet på ris kogt i solbærsaft, og drengene havde lavet en slags risotto på mælk.

"Eleverne har været vilde med det. De har virkelig gået op i det med liv og sjæl. Og så har de også lært meget om samarbejde, og om hvordan man får ting til at virke sammen", siger Stine Bengtsson.

Præsentationer lige i skabet

Eleverne bedømmes ikke kun på maden, men også på deres præsentation af den. Dommerholdet består af en restauratør, en kok, en lektor i madkundskab, en madkundskabslærerstuderende og en mejeridirektør fra Arla. De går rundt til bordene og smager på maden, som eleverne på kreativ vis har pyntet. Hvert hold har 11 minutter til at imponere dommerne, og de har øvet sig grundigt. Præsentationerne flyder let fra eleverne munde.

En af dem, der klarer præsentationen flot, er Salomon på 12 år fra Den lille skole i Lyngby. I hans klasse er de delt op i grupper, som har lavethver sin ret. Sammen med sin ven har Salomon lavet torskefars, som de har friturestegt som sprøde kugler. Han synes, det har været rigtig sjovt at være med.

"Jeg elsker at lave med, det er simpelthen så sjovt. Det sjoveste har været det at lave maden og smage på den, så vi fik det rigtige resultat. Vi har lært rigtig meget", siger han.

En rappende yver-klædt vinder

Op til konkurrencen har lærerene haft mulighed for at komme på et særligt kursus, og de har kunne downloade undervisningsmateriale på Madkamps hjemmeside. Herefter er der blevet afholdt seks semifinaler, og i dag er altså forløsningens dag. 

Da alle hold har haft besøg af dommerne, samles de i kongressalen. Bagedyst-Tobias underholder med rådne æg fra Kina og spørgsmål fra publikum. Dommerne kommer ind i salen, og Tobias Hamann kan endelig annoncere top tre. Vinderen bliver 6. klasse fra Resenbro Skole i Silkeborg, som i dagens anledning er klædt i ko-yver-hatte. De kvitterer med en hjemmebrygget rap på scenen og konfettien drysser ned fra oven.