Michael Parly Pedersen
Elever får motion og faglig viden med GPS og mobil
11 skoler konkurrerede i går i et multimedieorienteringsløb. Udstyret med GPS og mobiltelefon kunne eleverne tracke hinanden til virtuelle poster. Det giver sociale kompetencer, motion og tester deres faglige viden, fortæller elevernes lærer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi skal have Christian på holdet". "Men jeg er jo dårlig til at løbe". "Ja, men du er godt til matematik".
I gårsdagens orienteringsløb var det ikke nødvendigvis fodbolddrengene, der blev valgt først til holdene. For halvdelen af holdet skulle sidde med google maps på computeren og følge den anden halvdel, som løb rundt i marken med GPS på armen og forsøgte at finde virtuelle poster. Det kræver ikke kun gode ben, men også computerviden, kortlæsning og evne til at svare på spørgsmål.
"Det kræver en masse kommunikation. For dem, der løber i marken, kan ikke se de virtuelle poster. Og dem, der sidder ved computerne, kan ikke se spørgsmålene, før løberne er det rigtige sted", forklarer Helle Houkjær fra Krogårdskolen i Greve.
Hun glæder sig over den store sociale oplevelse, børnene får ud af konceptet og over, at fx også it-nørderne kommer på banen socialt.
"Det giver dem en masse i forhold til samarbejde, for de kan ikke komme videre, før alle har udført deres del".
Sjovere form for evaluering
Helle Houkjær har arbejdet med konceptet Djeeo Education siden august i dansk, matematik og fysik/kemi. Hun har været med til at udvikle programmet ved at melde erfaringer tilbage til foretagendet.
"I dagligdagen har jeg selv lavet spørgsmål til løbene, så jeg har brugt det til at evaluere min undervisning. Det er en sjovere måde end en papirtest, og jeg får mulighed for at se, hvordan de løser opgaverne".
Der er cirka 30 skoler over hele landet, der arbejder med konceptet. Nogle steder er det kommunen, der har købt hardware og abonnement, andre steder er det et par skoler, der har slået sig sammen eller CFU'et, der låner ud til skolerne.
Konceptet kan bruges på alle klassetrin, hvor man synes, at eleverne selv kan løb rundt, men i gårsdagens konkurrence var det 8. klasser fra 11 skoler, der dystede, og vinderen blev Krogårdskolen.
"Jeg bilder mig ikke ind, at de lærer nyt stof undervejs, men de får brugt deres viden, de får en masse vigtigt socialt, og så lærer de at orientere sig på et kort", siger Helle Houkjær.