Det er åbenlyst, at der er alt for få lærere og resurser i folkeskolen, siger Anders Bondo.

DLF: Lærerne flygter fra dårlige vilkår

Mange lærere har valgt at forlade folkeskolen, fordi de nye rammer ikke længere gør det muligt at levere god undervisning til eleverne, samtidig med at få unge ønsker at blive lærere, hedder det i en kommentar fra Danmarks Lærerforening til fire nye officielle rapporter om den nye folkeskole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rapport: Skoleledere har mindre ledelsesrum efter reform

Af statusrapporten om skoleledelse fra SFI fremgår det, at andelen af skoleledere, som melder at mangel på kvalificerede lærere hæmmer undervisningen er gået fra 14 procent i 2013 til 37 procent i 2015. Det svarer til en stigning på 164 procent på bare to år.

"Den negative udvikling skal vi have stoppet hurtigst muligt, ellers kan det gå helt galt," siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening og henviser til Sverige, hvor der i dag mangler titusindvis af lærere.

Og i rapporten fra forskningsinstituttet Kora, som har set på medarbejdernes erfaringer med den nye folkeskole står, at 75 procent af lærerne vurderer, at de nye arbejdstidsregler har en negativ betydning for mulighederne for at levere høj kvalitet i undervisningen. De nye regler medfører mangel på tid til ordentlig forberedelse, samarbejde og en ufleksibel arbejdsdag.

Ministeriets undersøgelse: Lærerne presses af for lidt forberedelsestid

"Rapporten viser, at lærerne mangler tid til at forberede de mange lektioner, som skolerne er blevet pålagt. Det gør det meget vanskeligt at levere kvalitet i undervisningen. Konsekvensen er blandt andet, at eleverne stort set har fået mindre af alt det, som politikerne lovede dem, at de ville få mere af fx feedback og samarbejde med det omkringværende samfund. Det er åbenlyst, at der er alt for få lærere og resurser i folkeskolen", siger Anders Bondo i en pressemeddelelse.

Han opfordrer parterne omkring folkeskolen til at handle på de udfordringer, som rapporterne peger på:

"Vi har brug for en folkeskole, hvor det er muligt at løfte samtlige elever fagligt. Det kræver især, at lærerne har mulighed for at forberede og efterbehandle undervisningen ordentligt", siger Anders Bondo og ønsker balance mellem antallet af opgaver, der skal løses i folkeskolen og antallet af lærere til at løse dem.

Kommuner skærer ned på antallet af lærere