Det er vigtigt hele tiden at hente ny inspiration, mener Rachel Zachariassen, særligt nu med håndværk og design, hvor mange lærere mangler kompetencer i ’det andet fag’.

Læringskonsulenten brænder for håndværk og design

Hun har i årevis undervist i maling med sin mor, og hun byggede et hønsehus i weekenden. Hun strikker ikke så meget mere, men syr. Og så tager hun ud på skoler og rådgiver om indretning af h&d-lokaler. Læringskonsulent Rachel Zachariassen har linjefag i sløjd og billedkunst, og med en kandidat i materiel kultur er hun mere end klar til at hjælpe sløjd- og håndarbejdslærere på skolerne.

Offentliggjort

RACHEL ZACHARIASSEN - LÆRINGSKONSULENT I UVM

Rachel Zachariassen er ansat som læringskonsulent iUndervisningsministeriet og har særlig viden om håndværk og design.Hun er 32 år, gift og har to børn på 3 og 6 år. Hun har linjefag isløjd og billedkunst fra læreruddannelsen i Odense fra 2009. Sidenhar hun arbejdet på Krogegårdsskolen og Rasmus Rask Skolen i Odenseog har blandt andet undervist i sløjd, håndarbejde, billedkunst ogdesignvalgfag. Hun har en kandidat i didaktik og materielkultur.

Hun har skrevet to idebøger: "Håndværk og design - læring,kreativitet og nyskabelse i skolen" og "Eksperimenterendebilleder". Hun arbejder på endnu en bog: "Håndværk og design - etfag i skolen", som er målrettet folkeskolen. Mandag og tirsdagarbejder hun som faglærer på Rasmus Rask Skolen. Onsdag somunderviser i UC Lillebælt, og torsdag og fredag kan hun nås iministeriet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som spåner fra en høvl strømmer fletteideer, tanker om det nye fags berettigelse og vigtige pointer om indretning ud af munden på Rachel Zachariassen. Og ordene og ideerne er ligeså krøllede og friske som spånerne. Der er ingen tvivl om, at hun er dybt begejstret for at have fået jobbet som læringskonsulent med særlig viden om håndværk og design. Og der er ligeså lidt tvivl om, at Undervisningsministeriet - og dermed sløjd- og håndarbejdslærerne - har fået sig en konsulent, som har begge hænder dybt begravet i maling, træ og garn, og som også har den teoretiske overbygning til at give perspektiv på fagene.

Hun fortæller med lige dele begejstring om det lokaleindretningsprojekt, hun skal i gang med, og om sit seneste hjemmeprojekt - en krussedullekurv i pileflet. Og som et klassisk visuelt/taktilt menneske stopper hun op midt i forklaringen, og siger, at det altså ville være nemmere at vise - og allerhelst i værkstedet.

Med til at lave nye værksteder

Ministeriets konsulenter er jo ikke længere fagkonsulenter, men derimod læringskonsulenter, som skal kunne vejlede i målstyret undervisning. Men tilsammen skal de fortsat have kompetencer inden for alle skolens fag. Og efter at sløjdlærer Uffe Bøgelund stoppede i ministeriet i efteråret, var der bekymring blandt sløjd- og håndarbejdslærere om, hvorvidt der ville komme en ny konsulent med viden om fagene, og ikke mindst som kunne være lærerne til hjælp i forhold til at udvikle det nye fag håndværk og design.

Stopper som konsulent for håndværk og design

Den bekymring ser ud til at kunne høre op. Rachel Zachariassen er uddannet sløjd-, billedkunst-, matematik- og idrætslærer ved Odense Seminarium i 2009 og har siden undervist i blandt andet sløjd, håndarbejde, billedkunst. håndværk og design og designvalgfag på Krogegårdsskolen og det seneste år på Rasmus Raskskolen i Odense.

På Krogegårdsskolen var hun primus motor i at få ombygget deres lokaler. De lavede et multifunktionelt værksted, hvor de åbnede mellem træværkstedet og tekstil- og billedkunstværkstedet med vinduer og døre. På den måde kan man bevæge sig rundt i forskellige værksteder, alt efter hvor man er i processen. Der er et iderum, hvor der er moodboards, og en væg malet med tavlelak, så man kan brainstorme. Derfra går man så videre til at tegne skiteser og bygge små modeller i ideværkstedet. Og så fortsætter man i træværkstedet, i malerværkstedet og i tekstilværkstedet.

"Der er også vinduer ud mod gangen, så resten af skolen kan følge med i processerne. Det åbner op for den visuelle fremstilling af elevernes produkter, så eleverne føler, at deres produkter bliver anerkendt. Vi gjorde det for et forholdsvist lille beløb, og eleverne blev inddraget, så de også fik ejerskab", fortæller Rachel Zachariassen.

Efter ombygningen ligger mange ting fremme, både værktøj, materialer og produkter.

"Jeg synes, det er vigtigt at få skabt en atmosfære. Når man kommer ind i værkstedet, skal man kunne se, hvad de andre laver. Rummet skal appellere til, at man bruger sin fantasi og arbejder med mange materialer. Da jeg kom var alt lukket inde med hængelåse".

Hun mener også, at processen, hvor billedkunst-, sløjd-, håndarbejdslærere og pedeller arbejder sammen om at skabe værkstedet, er meget vigtigt.

"Det gav et sammenhold, og vi fandt ud af, hvad vi vil med håndværk og design. Det giver noget, når man går praktisk til værks".

På Rasmus Raskskolen er de nu også ved at indrette nye lokaler.

Vigtigt med håndværkskompetencer

Rachel Zachariassen er uddannet lige før sløjd og håndarbejde blevet lagt sammen til materiel design i læreruddannelsen, og det var maskinkurset, der til sidst afgjorde, at hun valgte sløjd. Hun tager selv løbende kurser i teknikker til fagene, for eksempel i læderarbejde og trædrejning. Om end det er blevet sjældnere, efter hun har fået børn. Men det er vigtigt hele tiden at hente ny inspiration, mener hun, og særligt nu med håndværk og design, hvor mange lærere mangler kompetencer i 'det andet fag'.

Hun har også selv holdt kurser på UC Lillebælt sammen med Ove Eskildsen, som har været med til at udvikle de nye Fælles Mål for håndværk og design.

"Vi lavede opgaver, der lagde op til samarbejde mellem sløjd og håndarbejde, hvor lærerne skal sparre og lære af hinanden. Jeg synes, det giver flere muligheder i håndværk og design, at man kan kombinere materialer. Men alle forløb skal jo ikke være et miks af materialer. Det nye er, at design SKAL ind over".