På Vangeboskolen i Holte havde cirka halvdelen af eleverne problemer med at åbne testen. På Stilling Skole i Skanderborg lykkedes det slet ikke.

Ny teknisk fiasko for de nationale test

De første pilotskoler, der gennemførte de nationale test i sidste uge, oplevede store tekniske problemer - en test måtte opgives.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inden de nationale test bliver obligatoriske for alle danske skoleelever, skal de ti forskellige test hver gennemføres af ti pilotskoler i løbet af dette forår. De første fire skoler tog testene i sidste uge og oplevede store tekniske problemer med testsystemet. Problemerne lignede dem fra de første test i 2007.

»Vi vil ikke kunne forsvare at sende elever til test med den her funktionsmåde«, siger pædagogisk leder på Stilling Skole i Skanderborg, Mogens Christensen, som måtte sende sin 3. klasse tilbage til den almindelige undervisning, da det fuldstændig mislykkedes at gennemføre den nationale test i matematik på pilotfasens første dag.

På Vangeboskolen i Holte oplevede omkring halvdelen af eleverne, at de måtte logge på testen flere gange, før de kunne komme i gang, og nogenlunde det samme skete på Løgstør Skole. På Glyngøre Skole blev omtrent alle elever i 8. klasse smidt af systemet mindst én gang. Det kom i bølger under testforløbet, at en stor gruppe elever pludselig blev smidt af systemet, fortæller lærer Marianne Christensen.

Cowi vil overvære test

Efter den første testdag sagde direktør i Skolestyrelsen Martin Isenbecker til folkeskolen.dk: »Vi kan ikke ud fra det, vi har hørt, konkludere, hvilke problemer der er tale om på skolerne. Vi har selvfølgelig bedt Cowi om at undersøge det, og vi håber, at Stilling Skole vil gennemføre testen på en ny dato, hvor Cowi kan komme til stede med en tekniker og prøve at identificere fejlen«.

Han fremhævede, at et af formålene med at udskyde testene og gennemføre en pilotfase netop har været at finde mulige fejl og sikre, at teknikken fungerer, som den skal, når testene bliver obligatoriske.

Når testleverandøren Cowi ikke har rettet op på login-problemerne, selvom de er kendt siden 2007, er det ifølge Martin Isenbecker, fordi Cowi dengang undersøgte sagen og konkluderede, at der var tale om lokale problemer ude på skolerne. Skolerne har derfor forud for pilotafprøvningerne modtaget en vejledning i, hvad de skal gøre, når eleverne oplever at blive smidt af systemet. Men Martin Isenbecker understreger, at der kan tænkes mange typer af tekniske vanskeligheder, som eleverne vil opleve som login-problemer. Derfor er Cowi i gang med at identificere problemet - og finde en løsning.

Haarder: Gudskelov, at testene ikke er obligatoriske

Undervisningsminister Bertel Haarder er ked af at høre, at der igen er tekniske problemer med de nationale test, men det bestyrker ham i, at det var den rigtige beslutning at tage endnu et øveår:

»Gudskelov, at de ikke er obligatoriske i år«, siger han.

»Det understreger bare behovet for, at de her test bliver kigget efter i sømmene«, mener Socialdemokraternes uddannelsesordfører Christine Antorini, som har foranlediget, at Statsrevisorerne og nu Rigsrevisionen kigger nærmere på styringen af de nationale test.

»Vi kan ikke være bekendt at blive ved med at udsætte skolerne for de her test, når der ikke engang er styr på teknologien«, siger hun, efter at der var tekniske problemer på alle de skoler, som deltog i testene første dag af pilotfasen for de kommende nationale test.