"Aftalerne skal afspejle den lokale ledelsesret. Aftalerne skal ikke gå hen og binde resurserne på en skole", siger den nytiltrådte formand for Børne- og Kulturchefforeningen René G. Nielsen.

Børne- og kulturchefformand: Arbejdstidspapir giver nye muligheder

Da lærerne markant stemte ja til overenskomstforliget, sagde de også ja til at samarbejde er vejen frem, sagde formand for Børne- og Kulturchefforeningen René G. Nielsen, da han i går talte til kredsformændene i DLF. ”Vi tror på, vi godt kan nå i mål sammen”.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går var repræsentanter for samtlige DLF's 79 kredse indkaldt til et arbejdsmøde. Her skulle de lægge planer for, hvordan det arbejdstidspapir, som KL's og lærernes forhandlere er blevet enige om som en del af overenskomsten, kan bruges til at skabe bedre arbejdsvilkår for lærerne. Den nyvalgte formand for Børne- og Kulturchefforeningen var i den anledning inviteret.

René G. Nielsen er ny formand for Børne- og Kulturchefforeningen 

"Det glæder os meget, at der kom en høj stemmeprocent, og at lærerne gav et klart ja.  Det viser, at der er en vej frem. Der er stemt ja til samarbejdets vej. Jeg ser invitationen i dag som et skridt ind i det samarbejde", sagde den nytiltrådte formand René G. Nielsen som er uddannet lærer og chef for læring i Hedensted Kommune. Han understregede, at mange kredse og kommuner har et godt samarbejde. Men han anerkendte også, at det er mere udfordrende og anstrengt i andre kommuner.

"Det samarbejde, der foregår decentralt, kan udvikles mere. Vi tror på, at arbejdstidsbilaget kan være en god trædesten, også de steder, hvor det kan være svært lige nu".

DLF's kredse lægger planer for arbejdet med OK15

Lokale aftaler uden bindinger Arbejdstidspapiret er ikke juridisk bindende, men René G. Nielsen fortalte, at det indeholder hensigter, som børne- og kulturcheferne mener er værd at forfølge.

"Kvalitet i undervisningen, et godt arbejdsmiljø og styrket social kapital. Det er det, som er omdrejningspunktet, når man skal styrke samarbejdet lokalt. Disse tre elementer skal være omdrejningspunktet, hvis man ønsker at indgå lokale aftaler", siger René G. Nielsen og uddyber børne- og kulturchefernes holdning til muligheden for at indgå lokale aftaler:

"Aftalerne skal afspejle den lokale ledelsesret. Aftalerne skal ikke gå hen og binde resurserne på en skole. Vi kan ligeså godt være ærlige over for hinanden. Vi mener ikke, at der er en intention om, at der bliver en kobling mellem forberedelsestid og undervisning. Det er op til den enkelte kommune, men vi mener ikke, det er hensigten. Og endelig skal en aftale give råderum og fleksibilitet for den enkelte.".

Lærerforliget: Et ekstra løntrin og fokus på forberedelsen

Fejl kan rettes efter år 1 René G. Nielsen understregede, at det er første år for både skolereform og arbejdstidsregler.

"Det betyder, at der er meget, der stadig bliver lært derude. Jeg er overbevist om, at der allerede er gjort mange erfaringer. De fleste skoler, de fleste teams, de enkelte lærere har gjort sig erfaringer om, hvad der kan gøres bedre næste år. Mange steder er man i gang med at ændre elementer", siger René G. Nielsen.

"Vi har ikke sagt, at vi troede, at fra første august 2014, ville det her være perfekt. Det ville være en illusion. Vi er i en fase, hvor vi øver os, og hvor vi skal lære af vores fejl".

"Vi glæder os til  udvikling af  samarbejdet,  som gennem overenskomstforliget og erfaringerne fra indeværende skoleår har et meget bedre grundlag for næste skoleår".