Lærer til lærer

Fremmedsproget der gik i stå

Kursus i sprog, Hotel Scandic Ringsted, 19.-20. marts Nogle gange sker sprogindlæring bare ikke af sig selv og motivation er en by i Rusland - hvad gør man så?

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle gange oplever man at træde ind i klasser, hvor sproget bare fænger og ordene kommer som rene vandfald fra godt og vel alle elever. Andre gange træder man ind i et lokale, hvor fremmedsprogsundervisningen er en nærmest uoverkommelig barriere. Hvad gør man så?

Man er forberedt til tænderne, man har sat sig ind i teksterne, anskueliggjort eventuelle problemstillingerne på forhånd, men det hele falder til jorden med et brag.

Aktualitet i fremmedsprogsundervisningen tæller mere end man måske går og tror. Teorien skal bruges i praksis i det øjeblik, den præsenteres. Fremfor at se filmen i undervisningen først, for derefter at analysere den, kan man ændre tilgangen til og arbejdet med filmen ved ganske små forandringer.

Man kunne i stedet introducere filmen ved hjælp af forskellige stills, som eleverne digter videre på. Kort, præcist og med en umiddelbar feed back. Deres "micro fiction" historier deles i grupper og enkelte præsenteres for hele klassen. Klassen dykker sammen ned i sproget, hvormed grammatikarbejdet ikke bliver reduceret til nogle røde streger på en for længst glemt aflevering med en efterfølgende anbefaling om lige at kigge på grammatip.

Sproget tæller også! Selvfølgelig gør det det. Dog behøver al undervisningen ikke foregå på målsproget -.det er i hvert fald ikke en kvalificering af undervisningen i sig selv. I nogle klasser vil det give god mening at give den indlendende introduktion til øvelserne på en god blanding af dansk og fx engelsk. Klassen skal have et fælles udgangspunkt inden start af øvelsen, så ingen er bagud på point på forhånd. Øvelsen i sig selv foregår udelukkende på målsproget - også selvom eleverne er udfordret på ordforrådet. Peg, tegn, dans eller hvad der skal til for at kommunikationen lykkedes - det er også en læringsstrategi.

Til sidst: Immer mit der ruhe. Sprogindlæring sker i ryk og Rom blev som bekendt ikke bygget på en dag.