Folkeskoleforligspartierne er enige om, at der er lærerarbejdstid at spare ved at 9.-klasse-elevernes skriftlige prøver fremover kun rettes af én censor. Men Danmarks Lærerforening mener, man som faglærer går glip af vigtig faglig udvikling, hvis man ikke selv får mulighed for at bedømme sine elevers afgangsprøver.

Matematiklærere: Nye prøveregler går ud over retssikkerheden

I et åbent brev til undervisningsminister Christine Antorini reagerer Danmarks Matematiklærerforening kraftigt på planerne om, at samtlige skriftlige prøver fremover kun skal rettes af én person. Det øger risikoen for fejl i karaktererne, som får stadig større betydning for de unges fremtid, mener matematiklærerne. Også Danmarks Lærerforening beklager, at faglærerne ikke længere får mulighed for at bedømme egne elevers prøver.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Slut med at bedømme egne elevers afgangsprøver 

De fleste lærere ser frem til at opleve, hvordan deres elever klarer sig ved afgangsprøven, men:

"Det der bekymrer os allermest, er elevernes retsstilling. Nu hvor 9.-klassekarakteren får større og større betydning, er det afgørende, at der ikke sker fejl. Og der vil være noget, man overser", siger formand for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter Christensen og mener, at den nuværende ordning, hvor opgavebesvarelserne rettes af elevernes egen lærer og en censor, minimerer risikoen for en uretfærdig karakter.

Samtidig er både Matematiklærerforeningen og Danmarks Lærerforening ked af, at udskolingslærerne går glip af den læring og udvikling, der ligger i arbejdet med at bedømme egne elevers opgaver og selv være censor, samt i samtalen mellem lærer og censor om bedømmelsen.

Sparer tid

Formålet med den lovændring, som folkeskoleforligspartierne er på vej med, er at spare på lærernes arbejdstid, så de får mere tid til at undervise. Og Jens Peter Christensen medgiver, at der er tid at spare ved, at man ikke skal rette afgangsprøver.

"Men spørgsmålet er, om den tid ikke er givet godt ud", siger han og fremhæver, at man i bedømmelsen af en afgangsprøve og i samtalen med censor får øjnene op for forandringer i faget og forskellige måder at besvare en opgave på - en væsentlig faglig opdatering. I det åbne brev til Christine Antorini kalder Matematiklærerforeningen det for 'sidemandsoplæring'. 

"Det er uden for en hver tvivl vigtigt, at den erfarne og beskikkede censor har mulighed for at videregive erfaringer og faglige pointer til yngre kollegaer, der sikrer, at lærerne får indblik i og forståelse for det matematikfaglige i opgaverne og disses bedømmelseskriterier. Dette er også en oplevelse, vi får i forbindelse med foreningens evaluerings- og rettemøder som opfølgning på de afholdte afgangsprøver. I mødet mellem censor og faglærere samt lærerens deltagelse i foreningens rettemøder ligger der et væsentligt aspekt af videre- og efteruddannelse, der kan gå tabt".

Se lovforslaget, DLF's høringssvar og matematiklærernes åbne brev til højre for artiklen.

Der kommer ingen evalueringer af sidste års afgangsprøver